به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ساعت ۱۷:۰۹
کد مطلب : ۲۶۸۰۸۵

عربستان واردات میوه و سبزی از لبنان را ممنوع کرد

گروه بین‌الملل: عربستان سعودی اعلام کرد٬ به دلیل تشدید قاچاق مواد مخدر به این کشور واردات میوه و سبزیجات از لبنان را ممنوع می‌کند.
عکس منتشر شده توسط مقامات کمرگی عربستان از کشف قرص مخدر و روانگردان «آمفتامین» در محموله انار که گفته می‌شود از لبنان وارد شده است.
عکس منتشر شده توسط مقامات کمرگی عربستان از کشف قرص مخدر و روانگردان «آمفتامین» در محموله انار که گفته می‌شود از لبنان وارد شده است.
خبرگزاری رویترز گزارش داد، این اقدام عربستان باعث تشدید وخامت وضعیت اقتصادی لبنان خواهد شد. بحران اقتصادی لبنان که از اواخر سال ۲۰۱۹ آغاز شد٬ در بدترین وضعیت خود از زمان پایان جنگ داخلی پانزده ساله این کشور در سال ۱۹۹۰، قرار دارد. وزارت خارجه لبنان هم می‌گوید که سفارت عربستان در بیروت موضوع ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات را به این وزارتخانه اعلام کرده است. وزارت خارجه لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرده است، مقامات لبنان باید نهایت تلاش خود را برای اتخاذ تدابیر لازم جهت کنترل قاچاق انجام دهند تا از وارد شدن آسیب به شهروندان بی‌گناه، کشاورزان، صنعتگران و اقتصاد لبنان جلوگیری شود.

مقامات عربستان می‌گویند، لبنان در اقدامات عملی برای جلوگیری از قاچاق مخدر موفق نبوده است. خبرگزاری دولتی عربستان هم اعلام کرده است٬ این ممنوعیت از ساعت ۹ صبح روز یکشنبه به وقت محلی اجرا خواهد شد و تا زمانی که مقامات لبنانی تضمین‌های «کافی و قابل اطمینان» در خصوص تدابیر لازم برای جلوگیری از قاچاق سیستماتیک مواد مخدر به عربستان ارائه نکنند، این ممنوعیت ادامه خواهد داشت. یک مقام لبنانی که خواست نامش فاش نشود به رویترز گفت٬ به نظر می‌رسد تصمیم عربستان در ممنوعیت واردات میوه و سبزیجات از لبنان، سیاسی است. این مقام لبنانی تصریح کرد، صادرات سبزیجات و میوه لبنانی به کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه عربستان یکی از معدود مسیرهایی بود که از طریق آن دلار به کشور وارد می‌شد. بستن این مسیر واردات دلار٬ فشار بر لبنان را افزایش می‌دهد.

در همین زمینه، محمد بن علی النعیم ، معاون امور امنیتی گمرک عربستان سعودی گفته است: مقامات گمرکی عربستان در بندر جده قاچاق بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار قرص کپتاگون ، قرص مخدر و روانگردان «آمفتامین»، مخفی شده در محموله‌های انار که از لبنان آمده بودند، کشف و خنثی کردند. اما یک مقام ارشد وزارت کشاورزی لبنان به رویترز گفت: حتی یک سند ارائه نشده است که نشان دهد این کالایی که کپتاگون در آن جاسازی شده، لبنانی است. بر اساس آمار رسمی دولت عربستان٬ در چهار ماه آخر سال ۲۰۲۰ میزان صادرات لبنان به عربستان نزدیک به ۷۳ میلیون دلار بوده است. رویترز می‌گوید از زمان آغاز بحران اقتصادی در لبنان ذخایر ارزی این کشور از بین رفته است و پولی ملی نیز حدود ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده است. سقوط اقتصادی لبنان با بن بست سیاسی در این کشور همراه شده است، به طوری که سیاستمداران در این کشور قادر به تشکیل دولتی برای باز کردن بن‌بست موجود بر سر راه کمک‌های خارجی نیستند. 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها