به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۲۳:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۰۵ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : ۲۷۴۳۸۸

انتخابات سوریه نه آزاد است و نه عادلانه

انتخابات سوریه نه آزاد است و نه عادلانه
گروه بین الملل: وزیران خارجه کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا  با انتشار بیانیه‌ای انتخابات ریاست جمهوری سوریه را محکوم و تصریح کردند که این انتخابات "نه آزادانه است و نه عادلانه".
آنان در بیانیه خود تأکید کرده‌اند، از تمامی سوری‌ها از جمله نهادها و سازمان‌های مدنی و همچنین اپوزیسیون سوریه که روند انتخابات را به عنوان رویدادی غیر مشروع محکوم کرده‌اند، پشتیبانی می‌کنند.
در این بیانیه همچنین آمده است: «ما تصمیم رژیم اسد به برگزاری انتخاباتی خارج از چارچوب تعیین‌شده در قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل را محکوم می‌کنیم.»
وزیران خارجه چهار کشور اروپایی و آمریکا در بیانیه خود تصریح کرده‌اند، برای آنکه نتیجه انتخابات مشروع و قابل‌باور باشد، باید تمامی‌ سوری‌ها بتوانند در فضایی مطمئن و خنثی رأی بدهند و این مسئله شامل همه شهروندان سوری می‌شود، خواه آنهایی که در داخل خاک سوریه آواره شده‌اند و خواه آنهایی که به خارج گریخته و در بیرون از خاک سوریه به سر می‌برند.
در بیانیه مزبور همچنین تصریح شده، انتخابات "تخلف‌کارانه" که سوریه شاهد برگزاری آن است، نمایانگر هیچگونه پیشرفتی در مسیر رسیدن به راه‌حلی سیاسی در نزاع سوریه نیست.
انتخابات ریاست جمهوری سوریه امروز چهارشنبه برگزار می‌شود. اگر چه در کنار بشار اسد، رئیس جمهوری کنونی این کشور دو نامزد دیگر نیز در انتخابات شرکت کرده‌اند، اما پیروزی اسد پیشاپش محرز است.این دومین بار از آغاز جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ میلادی است که انتخابات ریاست جمهوری در این کشور برگزار می‌شود.سلسله اسد اکنون بیش از نیم قرن است که بر سوریه حکمرانی می‌کند. حافظ اسد، پدر بشار اسد در سال ۱۹۷۰ در پی کودتا قدرت را در دست گرفت.
بشار اسد نیز در سال ۲۰۰۰ پس از مرگ پدرش در انتخاباتی که در آن رقیبی نداشت، ۹۷ درصد آرا را به دست آورد و پیروز شد. او اکنون ۲۱ سال است که زمام قدرت را در دست دارد.
به نظر کارشناسان در انتخابات این دوره دو نامزد دیگر شرکت داده شده‌اند تا رنگ و بویی آزاد و انتخاباتی به این رویداد بخشیده شود.اسد دو رقیب انتخاباتی دارد که یکی از وزیران سابق کابینه اوست و دیگری عضو "جبهه اپوزیسیون دموکراتیک سوریه" است؛ ائتلافی که رئیس جمهوری سوریه به آن اجازه حیات داده است.
از زمان آغاز جنگ سوریه در سال ۲۰۱۱ تا کنون نزدیک به ۳۹۰ هزار نفر کشته شده و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند. ۸۰ درصد مردم سوریه در فقر زندگی می‌کنند.

 
برچسب ها: سوریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها