به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۱:۲۸
کد مطلب : ۲۷۷۹۹۰

کمبود ویتامین Dتمایل به اعتیاد راافزایش می‌دهد

کمبود ویتامین Dتمایل به اعتیاد راافزایش می‌دهد
گروه علمی:مطالعات روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد که میزان ویتامین D بر میل به مواد افیونی تأثیر می گذارد.مطالعه محققان بیمارستان عمومی ماساچوست نشان می‌دهد افرادی که دارای کمبود ویتامین D هستند بیشتر از مواد افیونی استفاده می‌کنند. نتایج مطالعه نقش بالقوه مکمل ویتامین D را در مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر نشان می‌دهد.
 
تحقیقات قبلی «دیوید فیشر»، سرپرست تیم تحقیق، نشان داد قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش (UV) باعث می‌شود پوست هورمون اندورفین تولید کند که از نظر شیمیایی مشابه با مورفین، هروئین و سایر مواد مخدر است؛ در واقع، همه گیرنده‌های یکسانی را در مغز فعال می‌کنند.مطالعه بعدی توسط فیشر نشان داد که قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش سطح اندورفین را در موش‌ها افزایش می‌دهد که رفتار مطابق با اعتیاد به مواد افیونی را نشان می‌دهد.

اندورفین گاهی اوقات هورمون "احساس خوب" نامیده می‌شود زیرا باعث ایجاد احساس سرخوشی خفیف می‌شود.مطالعات نشان داده است که برخی از افراد تمایل به آفتاب گرفتن و برنزه کردن دارند که رفتار معتادان به مواد افیونی را منعکس می‌کند.

فیشر معتقد است که تنها توضیحی که چرا انسان و سایر حیوانات به دنبال آفتاب هستند این است که قرار گرفتن در معرض اشعه ماورابنفش برای تولید ویتامین D ضروری است چراکه بدن ما نمی‌تواند به تنهایی آن را تولید کند. ویتامین D باعث جذب کلسیم می‌شود که برای ساخت استخوان ضروری است.این باور فیشر و همکارانش را به این فرضیه سوق داد که آفتاب جویی ناشی از کمبود ویتامین D، با هدف افزایش سنتز هورمون برای زنده ماندن است، و همچنین کمبود ویتامین D ممکن است بدن را نسبت به اثرات مواد افیونی که در اعتیاد نقش دارد، حساس‌تر نماید.

داده‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که کمبود ویتامین D باعث افزایش رفتار اعتیادی می‌شود. یکی از مطالعات نشان داد که بیماران با میزان متوسط ویتامین D پایین، ۵۰ درصد بیشتر از دیگران با سطح طبیعی احتمال استفاده از مواد افیونی روبرو هستند، در حالی که در بیمارانی که کمبود شدید ویتامین D داشتند این احتمال ۹۰ درصد بیشتر بود.تجزیه و تحلیل دیگر نشان داد که بیماران مبتلا به اختلال استفاده از مواد افیونی بیشتر از دیگران دچار کمبود ویتامین D هستند.در حالی که تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است، فیشر معتقد است که درمان کمبود ویتامین D ممکن است راهی جدید برای کمک به کاهش خطر اختلال استفاده از مواد افیونی و تقویت درمان‌های موجود برای این اختلال ارائه دهد.
برچسب ها: ویتامین D اعتیاد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها