به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۲۷۸۶۱۸

آسیب‌های روانشناختی آزار زنان و دختران

آسیب‌های روانشناختی آزار زنان و دختران
گروه جامعه: یک روانشناس عمومی درباره آسیب‌های روانشناختی آزار زنان و دختران، گفت: از جمله مشکلات شایع در این راستا افسردگی، اضطراب ماندگار آزارها، احساس نا امنی پایدار، استرس پس از وقوع حادثه و ... است که در نهایت منجر به کاهش حضور فعالانه دختران در جامعه و عرصه اشتغال و تحصیل  می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، محسن سودمند در وبینار "دختران توانمند، شهر متعالی" جهاد دانشگاهی واحد الزهرا اظهار کرد: بخش‌های بی‌دفاع شهر نظیر پل‌های هوایی، کوچه‌های تاریک، ساختمان‌های مخروبه و .... موقعیت آسیب‌زایی برای دختران فراهم می‌کنند. بخشهایی نظیر شرکت‌ها، پاساژها و...  نیز مستقیما این آزارها و عدم امنیت را ایجاد نمی‌کنند این در حالیست که نبود مکانهایی برای استراحت موقت و فعالیت شخصی دختران خود آزار رسان است.

وی افزایش نور معابر، پهن کردن پیاده رو ها، اختصاص پارکینگ‌های نزدیک به طبقه اول به زنان و طراحی اپلیکیشن مخصوص که مسیرهای پر خطر را به دختران نشان دهد را از جمله راهکارهای کاهش آزار شهر برای زنان دانست و گفت: امنیت روانشناختی امری سیاسی و اجتماعی است و باید تمام نهادها در این راستا تلاش کنند. امنیت از کودکی تا سالمندی با ما است که اگر از ابتدا نا امنی بر دختران تحمیل شود اصلاح آن سخت خواهد بود.

سودمند افزود: باید برنامه‌هایی برای جلوگیری از مصرف شیوع مواد داشته باشیم. مدلهای آموزش باید به سمت پیشگری اولیه معطوف شوند.این روانشناس در پایان با تاکید بر لزوم پرورش شهروندان موثر در شهر، گفت: شهروند موثر اصول و آداب زندگی را می‌داند و حساسیت اجتماعی بالایی دارد و ما باید به سمت تربیت شهروند موثر پیش رویم. اگر طراحی شهرها به نفع دختران باشد به نفع تمام افراد شهر خواهد بود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها