به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۹ ساعت ۱۸:۲۳
کد مطلب : ۲۷۸۶۵۸

ژنتیک: مهمترین عامل ایجاد تیرگی پوست

ژنتیک: مهمترین عامل ایجاد تیرگی پوست
گروه جامعه:یک متخصص پوست و مو با اشاره به تاثیر هورمون‌های جنسی بر تیرگی پوست گفت: کسانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند بیشتر در معرض لکه‌های تیره هستند. محمدجواد نخعی متخصص بیماری‌های پوست و مو اظهار کرد: پوست در مقابل عوامل بیرونی از خود دفاع می‌کند لذا خورشید یکی از عوامل بیرونی است که می‌توان به آن اشاره کرد، پوست ما در مقابل نور واکنش نشان می‌دهد که با تغییر رنگ و تیرگی این واکنش را بروز می‌دهد.
 
نخعی با اشاره به اینکه ملاسما یا لکه‌های دوران بارداری به صورت ژنتیک ایجاد می‌شود، گفت: معمولا هورمون‌های جنسی در ایجاد تیرگی پوست تاثیرگذار است، کسانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند بیشتر در معرض لکه‌های تیره هستند.

او با اشاره به اینکه مهمترین عامل در بحث ملاسما ژنتیک است، بیان کرد: نور‌های مصنوعی، لامپ‌های کم مصرف، ال‌ای دی، ال سی دی همه امواج یو وی را از خود ساطع می‌کنند و بر روی پوست اثر می‌گذارند، نور‌های آبی مانند مانیتور کامپیوتر و موبایل سبب ایجاد تیرگی پوست می‌شوند، نوجوانان و جوانان که در تاریکی مطلق از موبایل استفاده می‌کنند نور را به سمت خودشان می‌تابانند و سبب ایجاد عوارض بر روی پوست می‌شوند.

این متخصص پوست و مو با اشاره به اینکه تیرگی بر اثر تشکیل مقدار زیادی از ملانین در پوست ایجاد می‌شود، اظهار کرد: بعضی افراد مستعد به کک مک هستند و بعضی دیگر پوستشان مستعد به تیره شدن سریع در برابر آفتاب است و بعضی از افراد استعداد ژنتیکی برای ایجاد لک صورت یا ملاسما دارند که ممکن است برای اولین بار در حاملگی ایجاد شود.

نخعی با اشاره به آسیب ناشی از آفتاب ادامه داد: اشعه ماوراء بنفش آفتاب پوست را به ساختن ببشتر ملانین تحریک می‌کند بنابراین ممکن است لکه‌های کوچک تیره روی پوست ایجاد شود.او با اشاره به تغییرات هورمونی در زنان گفت: در حاملگی به دلیل تغییرات هورمونی لک صورت ایجاد می‌شود لذا قرص‌های ضد بارداری و هورمون درمانی نیز می‌تواند پوست را تیره‌تر کند.این متخصص پوست و مو خاطر نشان کرد: افرادی که پوست تیره‌تر دارند، ممکن است بعد از جوش زدن و یا پسوریازیس و دیگر التهاب پوستی مثل خراشیدگی‌ها، سریعا دچار تیرگی در آن ناحیه شوند.
برچسب ها: تیرگی پوست
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها