به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۶:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۹ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۲۸۵۳۸۱

محدودسازی به چه قیمتی؟

محدودسازی به چه قیمتی؟
گروه اجتماعی بهار
 در شرایطی که مشکلات عدیده و بزرگی همچون افزایش چند برابری مرگ و میر بر اثر کرونا، نگرانی‌هایی بسیاری را در پی داشته است و واکسیناسیون عمومی آن هم از نوع معتبر و تایید شده خواسته بسیاری از مردمی است که ماه‌هاست درگیر بحران كرونا هستند و یا مردم خوزستان و سایر استان‌های جنوبی برای معضل همیشگی آب شرب دست به تجمعات گسترده زده‌اند، مجلس شورای اسلامی  با استفاده از ابزارهایی مانند اصل ۸۵ قانون اساسی، طرحی را برای محدودیت هر چه بیشتر اینترنت تصویب كرده است!در شرایطی كه از نظر بسیاری ازكارشناسان، چهره‌های شناخته شده و مردم كوچه و بازار، كشور درگیر مشكلات عدیده‌ای است و اولویت‌ها كاملا مشخص است،‌نمایندگان مجلسی كه از بتدای حضورشان در پارلمان بر سر مسائل تاسف‌باری همچون دناپلاس و سیلی بر سرباز راهور، اسامی‌شان را شنیدیم، سعی در بیشتر كردن مشكلات مردمی دارند كه همین حالا با انواع و اقسام مشكلات دست و پنجه نرم می‌كنند از تورم و گرانی شدید گرفته تا بحران كرونا و قطعی برق و نبود آب! واقعا در این شرایط ضرورت مجلس طرح محدود و مسدودسازی اینترنت با اسم رمز صیانت از حقوق كاربران باید باشد؟در حالی  که از یک‌سو در بحران همه‌گیری کرونا، بسیاری از کسب‌وکارها در پلتفرم‌هایی همچون اینستاگرام، واتس‌اپ و حتی تلگرام فیلترشده فعالیت می‌کنند و این رسانه‌ها مجرای ارتزاق حداقلی بسیاری از اقشار است،‌نمایندگان سعی در كور كردن همین اندك كورسوها را دارند. البته آنها برای اینكه نشان دهند واقعا در این حوزه تا چه حد تخصص دارند، سخنانی گفته‌اند كه  بسیار عجیب است. هر چند نمایندگان حامی این طرح با افزایش انتقادهای مردم و کسب‌وکارها در چند روز گذشته گفته‌اند این طرح به‌دنبال فیلترینگ پلتفرم‌های خارجی نیست، اما گفت‌وگو با یکی از کارشناسان تدوین این طرح حکایت دیگری دارد.

روح‌الله مومن‌نسب که نامش با بخشی از یک برنامه تلویزیونی و ماجرای ۲ گیگ اینترنت رایگان، سر زبان‌ها افتاد، از حامیان و تدوین‌کنندگان این طرح به شمار می‌آید. او در پاسخ به پرسشی درباره جایگزین‌های داخلی می‌گوید: «حداقل ۵ اپلیکیشن بومی و داخلی شبیه اینستاگرام داریم و یکی از آنها روبینوست که هم لایو دارد و هم استوری.» برای هر كسی كه حتی به عنوان كاربر، دستی در فضای مجازی و استفاده از اپ های محبوبی همچون اینستاگرام دارد این گفته بسیار عجیب است، اگر مطالعه‌ای هم داشته باشد و فعالیتی در این فضا داشته باشید قطعا این سخن بسیار دور از دسترس به نظر می‌رسد، چرا كه همین حالا هم چه بسیار شركت‌ها و غول‌های فناوری رقیب این اپلیكشین‌ها هستند كه رویای رقابت با همین اینستاگرام و یا واتس‌اپ را دارند، آن هم در دنیای آزاد و به دور از تحریم و مشاهده می كنید كه سال هاست این آرزو تحقق نیافته است! علت هم مشخص است؛ اقبالی كه مردم در سرتاسر دنیا به این برنامه‌ها دارند، به دلایل گوناگونی است اما در میان تمامی این دلایل اجبار جایی نداشته است.

ممكن است بسیاری از كاربران حرفه‌ای و یا آماتور به همین اپ‌ها هم انتقادات جدی داشته باشند اما همچنان به فعالیت در آنها ادامه می‌دهند چون در حوزه خودشان قدرتمندترین هستند.  همین موضوع نشان می دهد اینكه می‌گویند روی برنامه‌های جایگزین هزاران ساعت كار كارشناسی انجام شده است،‌ما را به یاد ساخت واكسن داخلی كرونا می‌اندازند، آن هم نه یكی و دو تا بلكه هشت واكسن كه در نهایت هم به دلایل مختلف مجبور به واردات واكسن شدیم، آن هم پس از هزینه‌های بالای مالی و جانی برای مردم. همین حالا هم این طرح بسیاری از جوانانی را كه امیدی به بهبود شرایط در دولت جدید داشته‌اند، سرخورده‌تر از همیشه هستند و بحث مهاجرت، داغ ترین موضوع در فضای مجازی است. به قیمت تهی كردن كشور از جوانان خوش‌فكر و آتیه‌داری كه هم‌اكنون زمانی است كه باید از استعداد و دانش آنها در زمینه های گوناگون بهره ببریم، سعی در محدودسازی اینترنتی دارید كه همین حالا هم گفته می‌شود با ورود نوع ماهواره‌ای آن بسیاری از آرزوهعایتان نقش بر آب خواهد شد! در نهایت طبق گفته کارشناسان، مقابله با تکنولوژی هیچ‌گاه نمی‌تواند همیشگی و دائمی باشد،‌همانطور كه نه ماهواره را توانستند از دسترس خارج كنند و نه اینترنت را.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها