به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۱ - ۲۱:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۸ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۲۸۷۱۷۲

درخواست گرجستان از روسیه: نیروهایت را خارج کن

درخواست گرجستان از روسیه: نیروهایت را خارج کن
گروه بین الملل:گرجستان از روسیه خواسته تا نیروهایش را از قلمروی این کشور خارج و از توافق ۲۰۰۸ با تفلیس تبعیت کند.
ایراکلی گاریباشویلی، نخست وزیر گرجستان با تاکید به روسیه برای خروج سربازانش از قلمروی گرجستان گفت: روسیه به توافق پس از جنگ با تفلیس پای‌بند نبوده است.
وی در جریان سیزدهمین سالگرد قربانیان درگیری ۲۰۰۸ اوستیای جنوبی بین دو کشور روسیه و گرجستان این اظهارات را مطرح کرد و ادامه داد: یکپارچگی گرجستان از سوی روسیه در جریان درگیری‌های اوستیای جنوبی مورد حمله قرار گرفت و در جریان این نبرد، ۲۰ درصد از کشور توسط روسیه تصرف شد.
وی همچنین گفت، گرجستان راه و روشی صلح‌آمیز را برای حل درگیری‌ها انتخاب کرده و تلاشش برای پایان دادن به این تصرف است و در عین حال، به دنبال حفظ کشور از سیاست‌های تهاجمی روسیه نیز می‌باشد.
در همین حال، سالومه زورابیشویلی، رئیس جمهوری گرجستان نیز گفت: نبرد کشور برای استقلال همچنان ادامه دارد. مسیر یکپارچگی قلمرو و وحدت کشور یک مسیر دشوار است اما ما شاهد وحدت مجدد گرجستان هستیم.
درگیری ۱۳ ماهه بین ارتش گرجستان و جدایی‌طلبان آبخازیا مورد حمایت روسیه در ۱۹۹۲ و ۱۹۹۳ درگرفت.
در ۲۰۰۸، درگیری پنج روزه بین گرجستان و روسیه بر سر مناطق جدا شده اوستیای جنوبی و آبخازیا بود. در نهایت تفلیس کنترل این دو منطقه را از دست داد و روسیه بعدا آنها را کشورهای مستقل اعلام کرد و به رسمیت شناخت.
در واکنش، گرجستان روابط دیپلماتیکش با روسیه را قطع کرد و بعدا،‌ سوئیس نقش میانجی‌گر را ایفا کرد. از منظر بین‌المللی، دو منطقه همچنان جزو قلمروهای گرجستان به رسمیت شناخته می‌شوند.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها