به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۳۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۲ ساعت ۱۸:۳۹
کد مطلب : ۲۸۷۸۰۰

بازداشت یک متخصص پروازهای مافوق صوت

بازداشت یک متخصص پروازهای مافوق صوت
گروه بین الملل:  ماموران امنیتی روسیه یکی از مسولان موسسه تحقیقاتی پروازهای مافوق صوت این کشور را به اتهام جاسوسی بازداشت کردند.
الکساندر کورانوف، که یک متخصص فیزیک پلاسما و مسئول طراحی موسسه سیستم‌های مافوق صوت روسیه است، در سن‌پترزبورگ بازداشت شد.روسیه در حال توسعه موشک‌های مافوق صوت خود است و می‌گوید که این موشک‌ها بیش از پنج برابر سرعت صوت پرواز می‌کنند.در سال ۲۰۱۸ میلادی نیز یک مورد مشابه از دستگیری محققان روسی گزارش شده بود.
اف‌اس‌بی(سرویس امنیت فدرال روسیه) در آن سال یک دانشمند برجسته فضایی به نام ویکتور کودریاوتسف را بازداشت کرد و چندین مرکز تحقیقات فضایی در مسکو را تفتیش کرد، این مراکز در خصوص فناوری مافوق صوت تحقیق می‌کردند.به گفته یک وب‌سایت روسی یکی از فعالیت‌های ویژه  کورانوف، کار روی یک برنامه مافوق صوت روسی به نام آژاکس( Ajax) بوده که شامل بازیافت انرژی در حین پرواز برای افزایش توانایی و سرعت بوده است.در چند سال گذشته کورانوف که ۷۳ سال سن دارد، برنامه‌هایی را برای مبادلات علمی میان روسیه و ایالات متحده آمریکا برگزار کرده بود که یکی از آنها در خصوص آیرودینامیک و فناوری پلاسما بود. پلاسما ماده‌ای بیش از حد گرم است، آنقدر داغ است که الکترون‌ها از اتم‌ها آزاد می‌شوند و یک گاز یونیزه را تشکیل می‌دهند.یک منبع اف‌اس‌بی به خبرگزاری دولتی تاس روسیه گفت"این سازمان قصد دارد تا از دادگاه درخواست بازداشت دو ماهه  کورانوف را بکند".
هنوز مشخص نیست که آیا  کورانوف اقدام به افشای اسرار موشکی روسیه کرده یا نه اما اکنون او مظنون به انتقال اطلاعات محرمانه در مورد فناوری مافوق صوت به یک فرد خارجی شده و جزییات بیشتری در این خصوص اعلام نشده است.در سال ۲۰۱۹ روسیه از استقرار موشک‌های مافوق صوت آوانگارد خبر داد که مدعی بود که این موشک‌ها می‌تواند بیش از ۲۰ برابر سرعت صوت حرکت کند.
آوانگارد که با موشک‌های بالستیک پرتاب می‌شود، از فناوری گلاید( glide) استفاده می‌کند، که گفته می‌شود قابلیت کنترل پذیری بیشتر در ارتفاع پایین‌تر را دارد و به همین دلیل نسبت به موشک‌های دوران جنگ سرد، امکان سرنگون کردن آنها دشوارتر است.روسیه همچنین تصمیم دارد تا شلیک موشک کروز مافوق صوت '۳ام۲۲ زیرکون ' را از زیردریایی آزمایش کند. یک نوع دیگر موشک‌های مافوق صوت روسیه به نام کینژال هم قابلیت پرتاب از طریق بمب‌افکن را دارد.
ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فناوری مافوق صوت این کشور را بی‌نظیر خوانده و در سال ۲۰۱۹ گفته بود که کشورهای غربی و دیگران در این حوزه "سعی می‌کنند به ما برسند".


 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها