به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۷ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب : ۲۸۸۷۳۴

موج جدید ابتلای کودکان به کرونا

موج جدید ابتلای کودکان به کرونا
گروه جامعه: در روزهای گذشته اخباری از ابتلای کودکان و نوجوانان به کرونا رسیده است؛ اخباری که نشان می‌دهد هم میزان ابتلای آنها بالا رفته هم میزان مرگ و میر. اما برای مقابله با آن چه باید کرد و چگونه کودکان را محافظت کرد؟

اخیرا ویل گروگان، یکی از دانش آموزان پایه نهم در حین آموزش درس زیست ذهن‌اش را خالی از هر چیزی تصویر کرد، در حالی که صحبت درباره مطالبی بود که روز قبل به آن‌ها تسلط داشت، اما امروز چیزی در ذهن‌اش نبود و مطالب کاملا جدید و ناآشنا به نظر می‌آمد. در حین درس با عصبانیت به معلم خود گفت که نمی‌دانم درباره چه چیزی صحبت می‌کنید که با واکنش معلم و همکلاسی‌های خود روبرو شد. آن‌ها به او یادآوری کردند که در کلاس قبلی درباره آن صحبت کردیم، اما او اصرار داشت که قبلا چنین مطالبی را نشنیده بود. این مساله باعث شد تا معلم کلاس از او بخواهد خود را به پرستار مدرسه نشان دهد.

این اتفاق یکی از اختلالات متعدد شناختی بود که پس از ابتلای ویل ۱۵ساله به کرونا در ماه اکتبر رخ داد که همراه با علائمی همچون خستگی و درد پا بروز کرد.در حالی که دانش آموزان برای بازگشت به مدرسه آماده می‌شوند، بسیاری از آن‌ها در حال تلاش برای بهبود علائم عصبی، جسمی یا روانی پس از ابتلای خود به کووید هستند. علائم و مدت زمان و شدت آن‌ها که اغلب «کووید طولانی» نامیده می‌شود متفاوت است. مطالعات تخمین می‌زنند که کووید طولانی مدت که شامل علائم پس از بهبود از کرونا است ممکن است بین ۱۰ تا ۳۰ درصد از بزرگسالان مبتلایان را تحت تاثیر قرار دهد. تعدادی از مطالعات به بررسی اثرات بر روی کودکان نیز پرداخته است.

چالش‌های پیش روی بیماران جوان
بر اساس مطالعات موسسه ملی سلامت، بین ۱۱ تا ۱۵ درصد از جوانانی که به کرونا مبتلا شده‌اند ممکن است تحت تاثیر عوامل طولانی مدت ابتلا قرار گیرند و بر روی عملکرد مدرسه آن‌ها اثر مخرب بگذارد.چالش‌های پیش روی بیماران جوان همزمان با افزایش شدید موارد بیماری کووید -۱۹ در کودکان و از نوع مسری دلتا و با توجه به این مساله که کمتر از نیمی از کودکان ۱۲ تا ۱۷ساله به طور کامل واکسینه شده‌اند و کودکان زیر ۱۲ سال هنوز واجد شرایط دریافت واکسن نیستند مشخص شد.

به عقیده پزشکان حتی جوانانی که به صورت خفیف به کرونا مبتلا شدند و یا آن‌هایی که به کرونای بدون علامت مبتلا شدند نیز می‌توانند تجربه کووید طولانی مدت را داشته باشند و با اختلالاتی همچون گیجی، ناتوانی و اختلال در تحصیل، خواب و فعالیت‌های فوق برنامه و سایر جنبه‌های زندگی مواجه شوند.

به اعتقاد دکتر آویندرا نات، عضو موسسه ملی اختلالات عصبی تاثیر بالقوه این نوع ابتلا بسیار زیاد است چرا که نوجوانان و جوانان در سال‌های شکل گیری جسمی و روحی خود هستند و این مساله برای آن‌ها سخت است چرا که اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهند.یکی از دانش آموزان باهوش و با استعداد مدرسه‌ای در نیویورک که علاقه زیادی به یادگیری زبان‌های خارجی دارد و به دو زبان فرانسه و عربی مسلط است بعد از ابتلا به کووید گفته است که به سختی بعد از ۳۵ روز توانسته است از تخت خود بیرون بیاید و آنقدر سرگیجه داشت که مجبور شد روی زمین بنشیند تا غش نکند. او روزی که به مدرسه بازگشت دچار مه مغزی شده و اعداد را به صورت شناور در صفحه کاغذ می‌دید؛ همچنین فراموش کرد مقاله‌ای را که چند روز قبل درباره سامورایی‌ها نوشته بود همراه خود بیاورد و به جای لغات انگلیسی از لغات فرانسوی استفاده کرده بود.

درمان جادویی برای کرونا نداریم
بر اساس آمار بیش از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار جوان آمریکایی به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که درصد کمی از آن‌ها به دلیل عفونت اولیه و یا سندرم التهابی که ممکن است چند هفته بعد نشان داده شود در بیمارستان بستری شدند. پزشکان انتظار دارند که درصد بیشتری اثرات طولانی مدت کووید ۱۹ را تجربه کنند.

در بیمارستان کودکان بوستون، بر روی اثرات طولانی مدت کووید بر روی کودکان و نوجوانان تحقیقات جامعی انجام می‌شود که در تحقیقات آن‌ها مواردی از جمله اختلال خواب، مه مغزی، خستگی، سردرد، مشکلات حافظه و تمرکز تغییر مداوم در حس بویایی و چشایی دیده شده است و این موارد اکثرا در کودکانی مشاهده شد که به کووید مبتلا شدند، اما در بیمارستان بستری نشدند و در خانه مراحل بیماری را سپری کردند و علائم آن‌ها از بین نمی‌رود و یا بهتر می‌شوند و پس از چند هفته این اختلالات باز می‌گردد.
به عقیده پزشکان این افراد به برنامه‌هایی همچون ورزش، درمان رفتارشناختی، اصلاح خواب و استفاده از دارو برای مشکلات گوارشی و تنفسی نیاز دارند.
عوارض شدیدتر ویروس کرونا بر نوجوانان نسبت به کودکان
به گفته دکتر ویلسون مورفی هنوز اطلاعات دقیقی از اینکه چه کسانی تحت تاثیر این سبک اختلالات کووید ۱۹ قرار می‌گیرند در دست نیست و هیچ درمان جادویی نداریم.
اما عوارض کووید ۱۹ اسرارآمیز است؛ برخی علائم شبیه عوارض ناشی از ضربه مغزی و یا سایر آسیب‌های مغزی است. برخی دچار افزایش ضربان قلب و سبکی سر هنگام ایستادن می‌شوند.
مطالعات نشان داده این عوارض در بین کودکانی که سن آن‌ها نسبت به همسالان خود بالاتر است بیشتر است که ممکن است به دلیل بلوغ و ترشح متفاوت هورمون‌ها باشد که پاسخ ایمنی سخت‌تری می‌دهند.
مطالعه‌ای که در ماه آوریل توسط دفتر آمار ملی بریتانیا انجام شد نشان داد که ۹.۸ درصد از کودکان ۲ تا ۱۱ ساله و ۱۳ درصد از کودکان ۱۲ تا ۱۶ ساله مبتلا به کرونا ویروس پنج هفته بعد علائم خود را ادامه دادند.
در مطالعه دیگری در بریتانیا، ۴.۴ درصد از ۱۷۳۴ کودک بیش از چهار هفته پس از کووید علائم داشتند و حدود ۲ درصد از کودکان مبتلا به کووید نیز بعد از هشت هفته علائم داشتند.
در کشور ما ایران، همزمان با شیوع پیک پنجم کرونا، هشدار‌های متعددی مبنی بر افزایش ابتلای کودکان به کرونای دلتا داده شده است. به گفته عبدالله کریمی، فوق تخصص عفونی کودکان بیمارستان مفید در پیک پنجم احتمال ابتلای کودکان به کرونای دلتا افزایش یافته است و کرونا در کودکان می‌تواند باعث بروز عوارض متعدد و سندرم التهابی چندگانه یا میسک شود. به گفته او انجام به‌موقع واکسیناسیون روتین کودکان در مقابل بیماری‌های واگیر بسیار اهمیت دارد و می‌تواند از ابتلا به ویروس کرونای معمولی نیز پیشگیری کند اما متاسفانه در کرونای نوع دلتا درصد درگیری کودکان نیز افزایش یافته است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها