به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۸ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب : ۲۸۸۸۲۵

هر نیم‌ساعت از جایتان بلند شوید تا دیابت نگیرید

هر نیم‌ساعت از جایتان بلند شوید تا دیابت نگیرید
گروه علم و فناوری:یک مطالعه کوچک و جدید نشان می‌دهد که هر نیم‌ساعت بلند شدن از صندلی ممکن است به بهبود سطح قند خون و جلوگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند.
نویسندگان این مطالعه در موسسه کارولینسکا در استکهلم سوئد هشدار دادند که نشستن یا دراز کشیدن برای بیش از یک ساعت، خطر ابتلا به سندرم متابولیک و دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. اما داشتن یک تحرک ۵ دقیقه‌ای بعد از نیم‌ساعت بی‌تحرکی، یک راه آسان برای بهبود حساسیت به انسولین و کاهش شانس ابتلا به سندرم متابولیک است.
سندرم متابولیک مجموعه‌ای از شرایط پزشکی از جمله شامل چربی دور کمر، چاقی شکمی، فشارخون بالا، دیابت، تری‌گلیسیرید بالا وHDL(چربی خوب) پایین است که با هم رخ می‌‌دهند و می‌توانند منجر به بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و سایر مشکلات سلامتی شوند.این تیم تحقیقاتی ۱۶ بزرگسال چاق را مورد مطالعه قرار داد که سبک زندگی کم‌تحرک داشتند یا دارای شغلی بودند که تمام روز آنها را وادار به نشستن می‌کرد. در طول ۱۰ ساعت در روز، یک ردیاب تناسب اندام هر ۳۰ دقیقه یک بار سیگنال می‌داد و به هر شرکت‌کننده یادآوری می‌کرد که بلند شود و حرکت کند.
محققان دریافتند افراد با فعالیت بیشتر، به دلیل بهبود جریان خون ناشی از تحرک، کلسترولLDLو سطح قند خون پایین‌تری در مقایسه با گروه غیرفعال دارند.
دکتر لن هوروویتز، متخصص داخلی در بیمارستان لنوکس هیل در شهر نیویورک، در مورد نتایج این مطالعه می‌گوید: «بی‌تحرک‌ها، سیگاری‌های جدید هستند. در این میان، محل کار مکانی است که بسیاری از ما ساعت‌ها بی‌تحرک هستیم و نتیجه آن، فرصتی از‌دست‌رفته برای سوزاندن صدها کالری در روز است.»
او می‌افزاید: «با این حال، یک میز ایستاده می‌تواند به ایجاد تغییرات بزرگ در محیط کار کمک کند. ایستادن به وضوح بیشتر از نشستن به بدن فشار وارد می‌کند، بنابراین کالری بیشتری خواهید سوزاند. ایستادن ۵۰ درصد کالری بیشتری نسبت به نشستن می‌سوزاند، به طوری که یک فرد ۷۰ کیلوگرمی می‌تواند فقط با ایستادن روی پاهایش ۵۰ کالری اضافی در ساعت بسوزاند.»

 
برچسب ها: دیابت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها