به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۱۸ ساعت ۱۶:۲۷
کد مطلب : ۲۹۲۸۷۲

شکست حزب اسلامی مراکش مقابل احزاب لیبرال

شکست حزب اسلامی مراکش مقابل احزاب لیبرال
گروه بین الملل: وزارت کشور مراکش اعلام کرد که پس از شمارش ۹۶ درصد آرا، حزب جمعیت ملی آزادگان (لیبرال‌ها) با کسب ۹۷ کرسی در صدر انتخابات پارلمانی قرار گرفت و حزب عدالت و توسعه (گروه اسلامی میانه‌رو) با کسب تنها ۱۲ کرسی کاهش چشمگیری را ثبت کرد.
عبد الوافی لفتیت، وزیر کشور مراکش در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: با شمارش ۹۶ درصد آرا، حزب جمعیت ملی آزادگان با کسب ۹۷ کرسی بالاترین آرا را کسب کرد، حزب اصالت و مدرنیته با کسب ۸۲ کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت و حزب اتحادیه سوسیالیستی ۳۵ کرسی، حزب جنبش مردمی ۲۶ کرسی و حزب پیشرفت و سوسیالیسم ۲۰ کرسی به دست آوردند و حزب عدالت و توسعه با کسب تنها ۱۲ کرسی کاهش چشمگیری را ثبت کرد.
وزارت کشور مراکش میزان مشارکت را ۵۰.۳۵ درصد اعلام کرده و گزارش داد: میزان مشارکت در برخی مناطق جنوبی ۶۶ درصد بود که نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۶ که ۴۳ درصد اعلام شده بود، کمی افزایش داشت.
همچنین این وزارتخانه اعلام کرد که رای‌گیری در تمامی مناطق به استثنای برخی موارد محدود در دفاتر رای‌گیری، در شرایط عادی برگزار شد.
برخی احزاب سیاسی مراکش از جمله حزب عدالت و توسعه، ائتلاف فدرال چپ‌گرا و حزب سوسیالیست متحد گزارش‌هایی از برخی تخلف‌ها و نقض قوانین رای‌گیری از جمله رشوه دادن به رای‌دهندگان و عدم اطمینان از هویت‌های آنها را ارائه کرده و از مقامات مراکش خواستند برای مقابله با این تخلفات وارد عمل شوند.
این رای‌گیری برای اولین بار در تاریخ مراکش در یک روز شامل انتخابات پارلمانی با ۳۹۵ کرسی و انتخابات منطقه‌ای و محلی با بیش از ۳۱ هزار کرسی بود که به گفته ناظران موجب افزایش میزان مشارکت‌ شد.
محمد ششم، پادشاه مراکش پس از انتخابات، نخست‌وزیر را از حزبی که بیشترین کرسی را در پارلمان به دست آورده، انتخاب می‌کند و قرار است نخست‌وزیر مکلف کابینه جدیدی با عمر پنج ساله تشکیل دهد.
به این ترتیب حزب عدالت و توسعه اسلامی میانه رو که در چارچوب بهار عربی ۲۰۱۱ به قدرت رسید شسکت سختی خورد و سهمش از ۱۲۵ کرسی در پارلمانی که دوره‌اش رو به پایان است به ۱۲ کرسی در پارلمان آینده کاهش یافت.
برچسب ها: مراکش
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها