به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۱ ساعت ۱۶:۲۵
کد مطلب : ۲۹۳۵۱۱

اعلام سیاست آموزشی طالبان

اعلام سیاست آموزشی طالبان
گروه بین الملل: گروه تروریستی طالبان سیاست آموزشی جدید خود را اعلام کرد که با آنچه افغان سالها در دوره‌‌های گذشته به آن عادت کرده بودند، متفاوت است.
عبد الباقی حقانی، وزیر آموزش عالی دولت طالبان در این باره اظهار کرد: طالبان به زنان اجازه می‌دهد تا در دانشگاه‌ها تحصیل کنند و همچنین تحصیلات عالی را دنبال کنند.وی افزود: اما این مشروط به رعایت حجاب و پوشیدن لباس مشروع است.این مقام طالبان همچنین اعلام کرد که کلاس‌های درس مختلط نخواهد بود.
حقانی پیشتر نیز گفته بود که طالبان به دنبال ایجاد یک برنامه درسی اسلامی و قابل قبول است که بر اساس ارزش‌های تاریخی، ملی و اسلامی باشد و از طرف دیگر، بتواند با سایر کشورها رقابت کند.بر اساس اعلام دیده‌بان حقوق بشر، بسیاری از مدارس افغانستان پیش از تصرف کابل در ماه جاری میلادی به دست طالبان جداسازی شده بودند و تخمین زده می‌شود که دو سوم دختران در این کشور مدرسه نمی‌روند.
وقتی که طالبان در ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ حمکرانی افغانستان را برعهده داشت، زنان و دختران را از رفتن به مدرسه و محل کار منع کرده بود. این گروه مدعی است که اما این بار طور دیگری رفتار می‌کند و می‌خواهد به حقوق زنان بر اساس شریعت اسلام احترام بگذارد و به دنبال تلافی از افغان‌هایی که با نیروهای متخاصم کار می‌کردند، نیست.
فرانسه: طالبان دروغ می‌گوید
وزیر خارجه فرانسه گفت:دولت جدید طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و رابطه برقرار نخواهد کرد.
ژان ایو لودریان، گفت: "طالبان گفته بودند که خارجی‌ها و افغانها آزادانه می‌توانند از کشور خارج شوند و از یک دولت فراگیر و نماینده [قشرهای مختلف مردم در دولت] صحبت کرده بودند، اما آنها دروغ می‌گویند."او افزود که فرانسه از به رسمیت شناختن یا برقراری روابط با این دولت خودداری می‌کند. ما خواهان اقداماتی از سوی طالبان هستیم و آنها به فضای تنفس اقتصادی و روابط بین المللی نیاز خواهند داشت. بستگی به خودشان دارد."
آمریکا، بریتانیا و اروپا نیز گفته اند که "امارت اسلامی طالبان" را در افغانستان به زودی به رسمیت نخواهند شناخت اما خواهان همکاری با اداره تازه طالبان برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به این کشور و ادامه روند تخلیه شهروندان‌ و همکاران محلی از افغانستان شده اند.این کشورها می‌گویند قضاوت در باره طالبان باید بر اساس عمل آنان باشد نه حرف‌شان.چین از دولت تازه طالبان استقبال کرده و وعده کمک اقتصادی داده است اما هنوز آن را به رسمیت نشناخته است.قطر در راه اندازی فرودگاه کابل به طالبان کمک کرده است. قرار است پروازهای مسافری از فرودگاه کابل از هفته آینده آغاز شود. شرکت هواپیمایی پاکستان گفته که از روز دوشنبه پرواز اسلام آباد -کابل را از سر می‌گیرد.فرانسه حدود ۳۰۰۰ نفر را از افغانستان تخلیه کرده و با طالبان مذاکرات فنی در خصوص روند خروج آنها داشته است.فرانسه ارتباط نزدیک با احمدشاه مسعود و با فرزند او، احمد مسعود، فرمانده جبهه مقاومت ملی علیه طالبان دارد.
احمد مسعود و امرالله صالح رهبران این جبهه گفته اند که به مقاومت در برابر طالبان ادامه می‌دهند و مدعی بازپس گرفتن برخی ولسوالی‌های پنجشیر از طالبان شده اند. طالبان این ادعاها را رد کرده است.


 
برچسب ها: طالبان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها