به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب : ۲۹۳۵۹

یوزپلنگ آسیایی منقرض نمی‌شود

گروه جامعه: رییس پروژه بین‌المللی حفظ یوزپلنگ آسیایی از وجود حداقل 50 قلاده یوزپلنگ آسیایی در ایران خبر داد و افزود: طرح تکثیر یوزپلنگ آسیایی با حضور کارشناسان بین‌المللی اجرا می‌شود.
یوزپلنگ آسیایی منقرض نمی‌شود
هومن جوکار در حاشیه بازدید از سایت میاندشت جاجرم با اشاره به اینکه گرفتن فیلم و یا عکس از این گونه حیوانی بسیار مشکل است، گفت: دوربین‌های بکار برده شده موفق به گرفتن تصویر از 50 قلاده یوزپلنگ آسیایی در این کشور شده است. وی افزود: استان‌های یزد، سمنان، کرمان و منطقه میاندشت جاجرم در خراسان شمالی به ترتیب دارای بیشترین یوزپلنگ آسیایی هستند. جوکار با بیان اینکه تعداد یوزپلنگ‌ها در یک منطقه وابسته به زیستگاه آن است، ادامه داد: وسعت میدان‌های حضور یوزپلنگ در کشور حدود شش میلیون هکتار است. وی با بیان اینکه پروژه بین‌المللی حفظ یوزپلنگ آسیایی با سه هدف انجام می‌شود، اظهار کرد: حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ آسیایی، آگاه‌سازی عموم مردم در خصوص ارزش‌های این گونه حیوانی و افزایش اطلاعات و آگاهی در مورد این گونه حیوانی از اهداف اجرای این پروژه است. رییس پروژه بین‌المللی حفظ یوزپلنگ آسیایی اظهار کرد: از ابتدای امسال فاز دوم این پروژه آغاز شده است که منطقه میاندشت جاجرم یکی از مکان‌هایی بوده که این طرح در آن اجرایی می‌شود. وی توضیح داد: با اجرای این طرح علاوه بر اینکه منافع یوزپلنگ آسیایی دیده می‌شود به منافع مردم ساکن در محدوده زیستگاه این گونه حیوانی نیز توجه می‌شود.

جوکار در خصوص تکثیر یوزپلنگ آسیایی تصریح کرد: یوزپلنگ آسیایی یکی از گربه‌سانانی است که سخت‌ترین تکثیر را در شرایط اسارت دارد. وی با ذکر اینکه در حال حاضر طرح تکثیر این گونه حیوانی توسط مشاور آماده شده است و سازمان مشغول فراهم کردن بودجه برای انجام آن است، گفت: باید برای اجرای این پروژه یک قلاده یوزپلنگ از منطقه میاندشت جاجرم در خراسان شمالی و یک قلاده نیز از استان سمنان به تهران برده شود تا توسط کارشناس بین‌المللی امر تکثیر انجام شود و سپس توله‌های آن به مناطق خود بازگردانده می‌شوند. رییس پروژه بین‌المللی حفظ یوزپلنگ آسیایی کاهش طعمه‌ها را یکی از تهدیدهای این گونه حیوانی ذکر کرد و افزود: البته این امر در خراسان شمالی مطلوب بوده به طوری‌که تعداد جمعیت آهو از 300 راس به 700 راس رسیده است. وی تاکید کرد: اخذ تصمیمات اشتباه در حوالی زیستگاه‌های یوزپلنگ آسیایی مانند صدور مجوزهای راه‌سازی و استخراج معادن از دیگر تهدیدهای این گونه حیوانی است.
مرجع : ايسنا