به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۶/۲۸ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۲۹۴۸۹۵

خطر نابودی آزادی رسانه‌ها در افغانستان

خطر نابودی آزادی رسانه‌ها در افغانستان
گروه بین الملل: بیش از ۱۰۰ خبرنگار افغانستان به جامعه بین‌المللی متوسل شده‌اند تا آزادی رسانه‌ها در این کشور را نجات دهد. ‌آنان گفته‌اند، کارکنان رسانه‌ها‌ نیازی فوری به ضمانت‌های حفاظتی دارند.
در این فراخوان که با عنوان "خبرنگاری در افغانستان در خطر نابودی است" به سازمان گزارشگران بدون مرز ارسال شده، خبرنگاران افغانستان نگرانی خود از نابودی کامل خبرنگاری و کثرت‌گرایی رسانه‌ها در این کشور را ابراز کرده‌اند.۱۰۳ نفر از همکاران رسانه‌های افغانستان، از جمله ۲۰ زن با گرایش‌های سیاسی و قومی متفاوت این فراخوان را امضا کرده‌اند.
سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گوید، اکثر این افراد در حال حاضر در کابل، پایتخت افغانستان یا در سایر مناطق این کشور زندگی می‌کنند.برخی از آن‌ها، به دلیل ترس از گروه حاکم طالبان در افغانستان به زندگی زیرزمینی رو آورده‌اند. ۱۰ نفر از این ۱۰۳ نفر موفق شده‌اند از افغانستان فرار کنند.خبرنگاران افغانستان می‌گویند، نیازی فوری به ضمانت‌های حفاظتی دارند تا بتوانند به کار خود ادامه بدهند یا به سر کارشان بازگردند.آن‌ها همچنین خواستار کمک به خبرنگارانی شده‌اند که تصمیم به گریز گرفته‌اند تا بتوانند در خارج از کشور کار خود را ادامه دهند.
امضاکنندگان این فراخوان می‌گویند، کسانی که نیازی مبرم به پناهندگی دارند باید بتواند روی حمایت کامل کشورهای غربی حساب کنند.این خبرنگاران نامشان را فاش نکرده‌اند تا جان خود و خانواده‌هایشان را از انتقام طالبان محفوظ نگه دارند.کریستیان میهر، مدیرعامل سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است: «طالبان نشان داده‌اند که آزادی رسانه‌ها را نه در کابل و نه در سایر مناطق افغانستان نمی‌توانند تحمل کنند.»
او هشدار داده که جان خبرنگاران و روزنامه‌نگاران افغان در خطر است و این امکان وجود دارد که افغانستان به "دوران تاریک پنج سال حکومت طالبان" در گذشته بازگردد.


 
برچسب ها: افغانستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها