به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۲۹۶۶۰۲
بازارهای اطراف ما در سیطره ترکیه است

دولت مشکل FATF و نظام بانکی را حل کند

دولت مشکل FATF و نظام بانکی را حل کند
گروه اقتصادی: عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: صادرکننده‌ها اگر بخواهند کالاهای خود را صادر کنند باید برای برگشت پول اطمینان خاطر داشته باشند چون یکی از مشکلات ما در صادرات بازگشت ارز به سیستم بانکی کشور است که به نظر من یکی از موضوعاتی که در دولت جدید باید برای رفع آن توجه شود درخصوص مشکل FATF و مشکلات نظام بانکی است که در کشورهای خارجی با آن مواجه هستیم.

 به گزارش ایلنا، امیر یوسفی درباره استفاده از ظرفیت سفارتخانه‌ها عنوان کرد: متاسفانه کشور ما در حوزه مسائل اقتصادی نتوانسته از ظرفیت‌های سفارتخانه‌ها که همیشه در بهترین نقاط دنیا واقع شده‌اند استفاده کند. در حالی که این موضوع با توجه به وضعیت اقتصادی کنونی کشور خیلی حائز اهمیت است و می تواند روی سیاست‌های کشور اثرگذار باشد.

یوسفی ادامه داد: باید رایزن‌های مناسبی انتخاب شود که اطلاعات لازم برای ورود به این عرصه را داشته باشند چون به عنوان نماینده و سفیر یک کشور در آنجا معرفی می‌شوند و حضور دارند.وی افزود: رایزن‌های بازرگانی می‌توانند با برگزاری جلسات و ارتباطاتی که در کشورهای مختلف برقرار می‌کنند برای صادرکنندگان ایرانی اثر گذار و مفید واقع شوند.

نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با اشاره به برگزاری یکسری از نشست‌ها در معاونت‌های اقتصادی وزارت امور خارجه دولت قبلی اظهار داشت: این نشست‌ها در رابطه با انتخاب رایزن و اینکه چه وظایفی را باید بر عهده داشته باشند برگزار شد ولی عملا حرکت خاصی انجام نشد.

وی ادامه داد: حتی با توجه به اینکه ایران در توافقنامه اوراسیا حضور دارد و ظرفیت بسیار خوب و مفیدی برای صادرات محصولات کشورهایی از جمله ایران محسوب می‌شود برای صادرات ایران که بیشترین مقدار آن به مواد غذایی و مصرف کشاورزی اختصاص دارد تاثیرات مثبتی را می‌تواند در پی داشته باشد.یوسفی افزود: ولی با گذشت چند سال از توافقنامه اوراسیا هنوز توقعی که از این توافقنامه داشتیم خیلی بیشتر از آن چیزی بود که طی این چند سال مشاهده شد. حتی با وجود اینکه این کشورها هنوز به محصولات کشاورزی کشور ما وابسته هستند.

وی با بیان دلایلی برای موانع رسیدن به موفقیت در صادرات گفت: یکی از موانع ویروس کرونا بود که در همه نقاط دنیا همه گیر شد و ایران را هم تحت تاثیر قرار داد ولی کشور ما باید توانایی لازم برای استفاده از ظرفیت‌ها را داشته باشد چون به صادرات و واردات یکسری از کالاها نیازمند است.یوسفی ادامه داد: واردات و صادرات برای ما و دیگر کشورها مزیت محسوب می‌شود اما افرادی که به عنوان رایزن بازرگانی کشور انتخاب شده بودند و در جلسات شرکت داشتند از تخصص لازم برخوردار نبودند.

وی افزود: به طور مثال امکان دارد با توجه به کمبود منابع آبی در کشور، کشت برنج در نقاط مختلف کشور مزیت محسوب نشود و حتی در این شرایط واردات برنج خیلی به صرفه‌تر از تولید این محصول باشد. همچنین در واردات گندم با توجه به اینکه کشور به خودکفایی رسیده بود ولی خشکسالی و کمبود منابع آبی باعث شد که طبق برآورد گندم مورد نیاز کشور با کمبود داخلی این محصول مواجه باشیم. یوسفی بهترین راه استفاده از یکسری ظرفیت‌ها برای صادرات را کشورهای همسایه نام برد و گفت: با برقراری ارتباط با ۱۵ کشور که در همسایگی ما قرار دارند می‌توان با توجه به نیازهای داخلی ایران و کشورهای هم مرز، ارتباطات خوبی برای استفاده از یکسری ظرفیت‌ها برقرار کنیم.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: هر سال بخش زیادی از محصولات کشاورزی وارد چرخه ضایعات می‌شود در صورتی که فراهم شدن امکان فرآوری این محصولات باعث اشتغالزایی در کشور و ارزش افزوده بیشتر شود.
وی افزود: اینها یکسری از نکاتی هستند که اگر در کنار هم قرار بگیرند باعث می‌شود از ظرفیت‌ها و امکاناتی که در صادرات و واردات وجود دارد بتوان استفاده کرد و با اثرگذاری که دارد اقتصاد کشور را شکوفا کند.

نائب رئیس اول کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه رایز‌ن‌های اقتصادی باید با زبان کشورهای هدف آشنایی داشته باشند گفت: رایزن‌های اقتصادی باید بتوانند ارتباطات قوی برقرار کنند و از توانایی لازم در این جهت برخوردار باشند. ولی متاسفانه طی سال‌های گذشته طی بازدید از کشورهای مختلف رایزن‌های بازرگانی قوی انتخاب نشده‌اند که امیدوارم در دولت جدید با یکسری از برنامه‌هایی که در دست اقدام دارد این اتفاق رخ هد.

وی با اعتقاد به اینکه در کشور ما ظرفیت‌ها و امکانات وسیعی وجود دارد و از شرایط خوبی برخوردار هستیم گفت: اگر بتوانیم این ظرفیت‌ها را به خوبی مدیریت و از آن استفاده کنیم آن وقت نگاه‌ها فقط به قیمت نفت و صادراتش نخواهد بود البته شرایطی هم که در تحریم‌ها اتفاق می‌افتد در روند صادرات تاثیرگذار است.

 یوسفی با بیان اینکه امنیت غذایی برای هر کشوری خیلی حائز اهمیت است گفت: وقتی کشورهای مختلف نیاز داشته باشند مواد غذایی خود را از کشور ما تهیه کنند بدون شک روابط خیلی خوب و نزدیکی با ما برقرار خواهند کرد.وی ادامه داد: به طور مثال ترکیه توانسته است از ظرفیت‌های خود به خوبی استفاده کند و بازارهایی که در اطراف کشور ما وجود دارد را در سیطره خود قرار دهد. کشور ما هم می‌تواند اینطور موفق عمل کند آن هم با توجه به اینکه شرایط و پتانسل‌های لازم در ایران وجود دارد.

 یوسفی با اشاره به مشکلات صادرکننده‌ها گفت: صادرکننده‌ها اگر بخواهند کالاهای خود را صادر کنند باید برای برگشت پول اطمینان خاطر داشته باشند چون یکی از مشکلات ما در صادرات بازگشت ارز به سیستم بانکی کشور است که به نظر من یکی از موضوعاتی که در دولت جدید باید برای رفع آن توجه شود درخصوص مشکل FATF و مشکلات نظام بانکی است که در کشورهای خارجی با آن مواجه هستیم.

وی در پایان افزود: وقتی صادرکننده نتواند پول خود را برگرداند و ارز او برگشت بخورد و مشکلاتی که برای کارت بازرگانی و خروج او ایجاد شود همه موانعی است که صادرکننده‌ها با آن مواجه هستند و با رفع این موانع می توان صادرات بهتری را در شرایطی داشته باشیم که کشور به آن نیاز دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها