به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۱۹:۰۳
کد مطلب : ۲۹۶۷۸۱

لیر ترکیه در پایین‌ترین سطح تاریخ خود

لیر ترکیه در پایین‌ترین سطح تاریخ خود
گروه اقتصادی: ارزش لیر به کمترین سطح تاریخ معاصر خود رسید. نگرانی از وضعیت روابط ترکیه و آمریکا، کماکان یکی از اصلی ترین نگرانی های معامله گران بازارهای ارز در این کشور است. رجب طیب اردوغان- رییس جمهور ترکیه- با وجود دیدار با جو بایدن گفته ترکیه کماکان مصمم به تکمیل خرید سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ از روسیه است که به یکی از مهم ترین مناقشات واشنگتن- آنکارا تبدیل شده و آمریکا نیز به همین دلیل تحریم هایی علیه ترکیه اعمال کرده است.

تصمیم غیرمنتظره بانک مرکزی در کاهش نرخ بهره باعث ریزش مجدد ارزش لیر شد. بانک مرکزی ترکیه تصمیم گرفت تا نرخ بهره را با یک درصد کاهش به ۱۸ درصد برساند تا نرخ بهره مجددا به سطح خود در ماه آگوست برسد. این نگرانی در بین معامله گران وجود دارد که با روی کار آمدن تیم مدیریتی جدید در بانک مرکزی ترکیه، رجب طیب اردوغان مداخلات بیشتری را در کار این نهاد انجام دهد.

رییس جمهور ترکیه که یکی از منتقدان سرسخت نرخ بهره بالا محسوب می شود اخیرا در مصاحبه با یکی از شبکه های تلویزیونی این کشور گفته بود نرخ بهره باید از مقادیر فعلی کمتر شود. وی با بیان اینکه رسیدن به یک محیط سرمایه گذاری آرام نیازمند خلاص شدن از شر نرخ بهره بالا است، افزود: نرخ تورم بالای ترکیه در حال حاضر بیش از هر چیز دیگری به خاطر بالا بودن نرخ بهره است.

لیر که سه هفته پیش به بالا ترین سطح هفت هفته اخیر خود رسیده بود، بار دیگر روندی نزولی را تجربه کرد و به پایین ترین نرخ برابری خود مقابل دلار در طول تاریخ معاصر خود رسید تا جایی که نرخ برابری دلار در کانال ۸.۹ تثبیت شد. در آخرین دور از معاملات ارزی استانبول، هر دلار با ۱.۴۴ درصد افزایش به ۸.۹۲ لیر رسید.در برابر دیگر ارزهای مهم، نرخ برابری هر یورو معادل ۱۰.۴۲۳ لیر و هر پوند معادل ۱۲.۳۷۸ لیر اعلام شد.
برچسب ها: لیر تركیه
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها