به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۶:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ساعت ۱۱:۴۶
کد مطلب : ۲۹۷۶۰

بن بست در مذاکرات ژنو ۲ در مورد سوریه

پیشرفتی در مذاکرات سوریه حاصل نشده است
گروه بين الملل: نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه گفت که پیشرفتی در مذاکرات میان هیات‌های نمایندگی دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در ژنو، حاصل نشده است.
بن بست در مذاکرات ژنو ۲ در مورد سوریه

این سخنان ابراهیمی اخضر ابراهیمی در کنفرانسی خبری پس از آن مطرح ‌شد که وی با هیات‌های نمایندگی دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، به طور جداگانه، تشکیل جلسه داده بود. ابراهیمی که میانجی‌گری میان دو طرف را در مذاکرات بر عهده دارد، گفت که روز سه‌شنبه، سر فصل‌های توافقات کنفرانس ژنو ۱ را برای بحث بر سر چگونگی اجرای آن، روی میز مذاکره خواهد گذاشت. اشاره ابراهیمی به کنفرانسی بین‌المللی است که سال ۲۰۱۲ میلادی برای بحث بر سر بحران سوریه، در ژنو برگزار شد.

در این کنفرانس که بیانیه پایانی آن به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز رسید، بر سر مسائلی همچون تشکیل دولت یا شورای حاکمیت انتقالی در سوریه با اختیارات کامل خروج ارتش از شهر‌ها، خروج نیروهای مسلح خارجی از کشور، پایان کمک تسلیحاتی به طرف‌های درگیر، آزادی زندانیان و رساندن کمک‌های انسانی به نیازمندان، توافق شد. فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب با بیان اینکه تشکیل دولت انتقالی، از جمله مواردی است که مطرح خواهد شد، تاکید کرد که این پیچیده‌ترین مساله مذاکرات است و به طور حتم نخستین موضوع مورد بحث نخواهد بود.

ابراهیمی، مذاکرات را سخت توصیف کرد و گفت که انتظار معجزه نداریم چرا که زمان معجزه‌ها به سر آمده است. او ادامه داد که تاکنون توافقی برای آتش بس یا کاهش خشونت‌ها میان طرف‌های درگیر در سوریه، حاصل نشده است. او با تایید اینکه معمولا اقدام‌های اعتمادساز پیش از آغاز مذاکرات صورت می‌گیرد، وضعیت در سوریه را متفاوت توصیف کرد و گفت مباحث مطرح شده در روزهای پیشین از جمله رساندن کمک‌های انسانی به بعضی مناطق و تبادل اسرا، به منظور اعتمادسازی برای رسیدن به توافق فراگیر صورت می‌گیرد.

ابراهیمی هدف از این تلاش‌ها را پایان جنگ ظالمانه علیه مردم سوریه عنوان کرد و کنفرانس ژنو ۲ را، گامی بسیار کوچک در این مسیر دانست. او به شدت از هیات‌های نمایندگی دولت و اپوزیسیون سوریه به خاطر اظهار نظرهای مبالغه آمیزشان ‌در کنفرانس‌های خبری انتقاد کرد و از آنها خواست به محرمانه بودن گفت‌و‌گو‌ها پایبند باشند.

بنا بر اعلام قبلی، قرار بود دوشنبه مذاکرات بر سر اجرای توافقات کنفرانس ژنو ۱ صورت گیرد. اما نمایندگان دولت و اپوزیسیون یکدیگر را به ایجاد چالش در مسیر پیشبردی جدی گفت‌و‌گو‌ها در این روز متهم می‌کنند. هیات نمایندگی دولت سوریه در ژنو، سر فصل‌هایی ارائه داد که خواستار ادامه مذاکرات در چارچوب آنها شد.  در این سرفصل‌ها، بر یکپارچکی سوریه و باز پس گرفتن زمین‌های تصرف شده توسط کسانی که تروریست نامیده می‌شود، تاکید شده است.

همچنین با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی سوریه به صورت مستقیم یا غیر مستقیم اعلام مخالفت شده است. در این سرفصل‌ها آمده است که این تنها مردم سوریه هستند که می‌توانند آینده کشور خود را از راه صندوق‌های رای تعیین کرده و نظام سیاسی خود را انتخاب کنند. هیات نمایندگی دولت سوریه در طرح خود، بر ضرورت مبارزه با تروریسم، افراطی‌گری و گروه‌های تکفیری تاکید کرده است و از کشور‌ها خواسته است به حمایت از تروریست‌ها پایان دهند.

در مقابل هادی البحره مذاکره کننده ارشد ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در ژنو در کنفرانسی خبری، با رد سرفصل‌های ارائه شده از سوی دولت، گفت: این سرفصل‌ها پایه مذاکرات را که‌‌‌‌ همان تشکیل دولت انتقالی است، نادیده گرفته است. لؤی الصافی سخنگوی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه نیز در کنفرانسی خبری دولت سوریه را به جدی نبودن در مذاکرات متهم کرد. به گفته الصافی، دیپلمات‌های اصلی دولت سوریه در ژنو در مذاکرات حاضر نمی‌شوند بلکه افرادی با رده‌های پایین‌تر را به سالن گفت‌و‌گو‌ها می‌فرستند.