به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۹:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۰۷ ساعت ۲۳:۴۷
کد مطلب : ۳۰۲۰۲۰

ایران: تحریم‌های‌جدید آمریکا رفتار متناقض است

گروه سیاسی: در واکنش به تحریم‌های روز جمعه وزارت خرانه‌داری آمریکا علیه چهار شهروند و دو شرکت ایرانی وابسته به سپاه و فعال در حوزه تولید پهپاد، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران این اقدام را محکوم نموده و اعلام کرد اعمال تحریم‌های جدید نشان دهنده رفتار کاملا متناقض کاخ سفید است.
ایران: تحریم‌های‌جدید آمریکا رفتار متناقض است
سعید خطیب‌زاده گفت: «دولتی که از قصد بازگشت به برجام سخن می‌گوید و همان روش ترامپ را در تداوم اعمال تحریم ادامه می‌دهد، این پیام را ارسال می‌کند که واقعا قابل اعتماد نیست.» خطیب‌زاده در ادامه، دولت‌های مختلف آمریکا را «ناتوان از درک واقعیت‌های جمهوری اسلامی ایران» نامیده و آن را تداوم سیاست «شکست خورده فشار حداکثری دولت ترامپ» عنوان کرده است.
اظهارات وی در حالی است که وزیران خارجه کشورهای عضو «گروه ۷» و نماینده عالی اتحادیه اروپا نیز ۱۵ مرداد در بیانیه مشترکی ایران را عامل حمله به یک کشتی تجاری مرتبط با اسرائیل دانسته بودند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه چهار شهروند ایرانی، از جمله فرمانده واحد پهپادی سازمان هوا‌فضای سپاه پاسداران را به همراه دو شرکت ایرانی به اتهام ارتباط آنها با سپاه پاسداران تحریم کرد. همه این افراد و شرکت‌ها در حوزه پهپاد نظامی ایران فعال بوده‌اند. در میان آنها سعید آقاجانی فرمانده واحد پهپادی سازمان هوا‌فضای سپاه پاسداران نیز دیده می‌شود که قبلا اروپا، آمریکا و اسرائیل وی را متهم به سازماندهی حمله به کشتی «مرسر استریت» کرده بود. خزانه‌داری آمریکا همچنین گفته است آقاجانی پشت حمله پهپادی سال ۲۰۱۹ به تاسیسات نفتی عربستان نیز بوده است.

باقری: هدف ما در مذاکرات، لغو تحریم‌های امریکاست
معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، اظهار کرد: هدف ما در مذاکرات با ۱+۴ لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران است.
علی باقری در مصاحبه با خبرنگار شبکه «راشاتودی روسیه» در تشریح نتایج سفر هیات ایرانی به بروکسل گفت: هدف ما در مذاکرات با ۱+۴ لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران است. بر همین اساس ما در خصوص شرایط، اقتضائات و دست یابی به نتایج ملموس صحبت داشتیم. باقری با تاکید بر حق صیانت هر کشور از امنیت خود، توان دفاعی ایران را معطوف بر تامین اهداف دفاعی دانسته و امکان دخالت کشورهای خارجی در این امور را رد کرد. معاون سیاسی وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به فتوای مقام معظم رهبری، مبنی بر تحریمِ تولید، نگهداری یا استفاده از تسلیحات هسته‌ای، فعالیت‌های هسته ایران را غیرنظامی و صلح آمیز توصیف کرد. وی در خصوص اتهام زنی رژیم صهیونیستی علیه ایران گفت: این رژیم تنها دارنده سلاح هسته ای در غرب آسیا است و به همین جهت در جایگاه متهم قراردارد نه مدعی. باقری، در ادامه این مصاحبه افزود: آژانس انرژی اتمی نباید اجازه بدهد که کشورهای دیگر بر اساس اهداف مغرضانه خود از توان فنی آژانس سوء استفاده کنند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها