به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۰۹:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۲ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۳۰۳۰۶۴

وضع محدودیت های تازه سیاسی درچین

وضع محدودیت های تازه سیاسی درچین
گروه بین الملل: چین از ماه مارس قانونی را به اجرا گذاشته که طبق آن، اقدامات یا سخنانی که به هر نحوی، توهین به "شهدا و قهرمانان" این کشور تلقی شود، محکوم و با اشخاص خاطی برخورد قانونی خواهد شد.
 اداره فضای سایبری چین که بر اینترنت این کشور نظارت می‌کند، خطوط تلفنی و آنلاینی را برای تشویق شهروندان به گزارش تخلفات ایجاد کرده است. این اداره حتی فهرستی از ۱۰ "شایعه" را منتشر کرده است که بحث در مورد آن‌ها ممنوع است؛ شایعاتی از جمله "اینکه مائو آنیینگ، پسر مائو تسه‌تونگ، رییس جمهور سابق چین، در طول جنگ کره به دلیل روشن کردن اجاق برای سرخ کردن برنج، توسط نیروهای هوایی آمریکا شناسایی و کشته شد."
مطرح کردن و صحبت راجع به چنین "شایعاتی"، خطر دستگیری و پیگرد قانونی را به دنبال دارد. "وو کیانگ"، یک تحلیلگر صریح سیاسی در پکن گفت: این نشانه استقرار یک تمامیت خواهی سیاسی مطلق است.حزب کمونیست چین مدت‌هاست مخالفت‌ها را کنترل می‌کند و بحث عمومی درباره موضوعاتی را که از نظر سیاسی نادرست می‌داند، از "تبت" گرفته تا تظاهرات دانشجویان در میدان "تیان‌آن‌من"، به شدت محدود کرده است. این قانون جدید اما از این هم فراتر می‌رود. این قانون حتی موضوعاتی را که زمانی موضوع بحث و تحقیق تاریخی بوده‌اند، از جمله خود حکومت مائو، با عنوان "افترا"، جرم دانسته است. از ماه مارس، این قانون حداقل ۱۵ بار برای مجازات افرادی که به سابقه حزب (کمونیست) "بی‌احترامی" کرده‌اند، استفاده شده است.
این کمپین منعکس کننده جاه طلبی شی جینپینگ، ریاست‌جمهوری چین برای تحکیم یک پایه اخلاقی برای برتری حزب کمونیست است، موضوعی که رهبر چین اغلب در سخنرانی‌ها و مقالات، آن را بیان می‌کند.
آدام نی، مدیر مرکز سیاست چین در استرالیا و سردبیر سالنامه "چاینا استوری" گفت که زمانی، حزب کمونیست برای تحکیم حاکمیت خود، می‌توانست بر انگیزه‌های مالی یک اقتصاد در حال رشد و کنترل اجباری دولتی امنیتی تکیه کند، اما به نظر می‌رسد این حزب اکنون دکترین سیاسی و تاریخی را به عنوان زیرساخت خود استفاده می‌کند.مقامات چین اما، از این قانون به عنوان ابزاری ضروری برای مبارزه با آنچه که یکی از مدیران اداره فضای مجازی چین، ون یوهوا، «پوچ‌گرایی تاریخی» نامیده است، دفاع کرده‌اند، اصطلاحی که که مقامات چین اغلب برای توصیف دیدگاه‌های انحرافی از آن استفاده می‌کنند.
لی لیانگ، استاد حقوق در پکن نیز در دفاع از این قانون در ماه آوریل به روزنامه خلق گفت: این افراد ممکن است (صرفاً) در تلاش برای به دست آوردن بازدید بیشتر و جلب‌توجه باشند، اما چنین رفتارهایی به وضوح پایه و اساس اخلاقی و قانونی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.


 
برچسب ها: چین
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها