به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۲ ساعت ۱۱:۰۹
کد مطلب : ۳۰۷۰۰۰

نیمی از پناهجویان در بلاروس از سرما می‌میرند

نیمی از پناهجویان در  بلاروس از سرما می‌میرند
گروه بین الملل: چندین روز است که بیش از دو هزار کودک و زن و مرد پناهجو در مرز بلاروس و لهستان گرفتار شده‌اند. چندین روز است که این اتفاق به خبر اول بسیاری از رسانه های اروپایی تبدیل شده است. اما تیتر اصلی نه وضعیت دردناک پناهجویان، بلکه تنش‌های لهستان، عضوی از اتحادیه اروپا با بلاروس و دولت الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری این کشور است. مهم‌ترین واکنش لهستان به این بحران ساخت حصار مرزی است.
ماتئوش موراویه‌تسکی، نخست وزیر لهستان پیشنهاد داده است تا با کمک اتحادیه اروپا دیوارهایی بلند به درازای مرز با بلاروس ساخته شوند تا اجازه ورود پناهجویان به لهستان داده نشود. چون هزینه ساخت این دیوارها بسیار زیاد خواهد بود نخست وزیر راستگرای لهستان گفته که اتحادیه اروپا باید در تامین هزینه ساخت دیوار شریک شود چرا که لهستان «سدی خواهد شد در برابر هجوم پناهجویان به سرزمین‌های اروپایی.»
اصطلاح «هجوم اشغالگران» نه فقط در لهستان بلکه در بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، از جمله در ۲۵۰۰ کیلومتری مرز لهستان، فرانسه نیز شنیده می شود. گروه‌های راست افراطی بار دیگر حضور پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس را با «اشغال سرزمین‌های خود بدست مسلمانان و بیگانگان» تشبیه می کنند. جولیان ادول، سخنگوی حزب راستگرای افراطی اتحاد ملی در فرانسه، دو روز پیش در شبکه تلویزیونی «ب اف ام» گفت که «ترجیح می دهد پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان از سرما بمیرند اما مجوز ورود به اروپا را پیدا نکنند.»
با این حال پناهجویان گرفتار در مرز از یک «فاجعه دردناک انسانی» می گویند.به گفته سازمان های حقوق بشری فعال در مرز لهستان تنها در ۴۸ ساعت گذشته دو پناهجو از جمله یک نوجوان ۱۴ ساله در اثر شدت سرما جان باخته اند. به گفته نهادهای حامی حقوق پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس، دست کم ۸ نفر جان خود را بدلیل گرسنگی و سرما در هفته های اخیر از دست داده اند.
یکی از پناهجویان مستقر در شهر مینسک که «وضعیت دردناک» گرفتاری در مرز بلاروس و لهستان را تجربه کرده است می گوید: «افرادی که در حال حاضر در مرز هستند نه اجازه دارند به بلاروس برگردند و نه می‌توانند از مرز رد شده وارد خاک لهستان شوند.»
 
برچسب ها: بلاروس
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها