به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۸ ساعت ۱۷:۳۰
کد مطلب : ۳۰۸۲۲۳

پای فیلم‌های ایرانی به عربستان باز شد

پای فیلم‌های ایرانی به عربستان باز شد
گروه فرهنگی: نخستین جشنواره بین‌المللی "دریای سرخ" عربستان میزبان دو فیلم بلند و یک مستند از سینمای ایران خواهد بود.به گزارش ایسنا، نخستین دوره این رویداد سینمایی چهار سال پس از رفع ممنوعیت سینما در عربستان از ۶ تا ۱۵ دسامبر (۱۵ تا ۲۴ آذر) در منطقه‌ای تاریخی در شهر جده که یکی از محوطه‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو است، برگزار می‌شود. 
 
در این رویداد که با بودجه سنگین و به عنوان یکی از پروژه‌های اصلی سعودی‌ها با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد نفت‌محور و تبدیل این کشور به یک قطب فیلمسازی در خاورمیانه برگزار می‌شود، 3 فیلم ایرانی نیز به نمایش گذاشته خواهند شد. فیلم «جاده خاکی» به کارگردانی پناه پناهی یکی از فیلم‌های بخش مسابقه اصلی جشنواره دریای سرخ عربستان خواهد بود و «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی و مستند «رادیوگرافی یک خانواده» به کارگردانی فیروزه خسروانی و محصول مشترک ایران، نروژ و سوئیس هم در بخش فیلم‌های محبوب جشنواره‌ها به نمایش گذاشته خواهند شد. 

مسئولان برگزاری این رویداد سینمایی جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برای بهترین فیلم، جایزه ۳۰ هزار دلاری برای برنده جایزه بهترین کارگردانی و جایزه ۲۰ هزار دلاری نیز برای برنده جایزه هیات داوران در نظر گرفته شده است. «ادوارد وینتروپ» مدیر سابق بخش دوهفته کارگردانان کن به عنوان مدیر هنری اولین دوره جشنواره سینمایی «دریای سرخ» در کشور عربستان سعودی حضور دارد و «کاترین دنوو» بازیگر سرشنای سینمای فرانسه به همراه «جک لانگ» وزیر سابق فرهنگ فرانسه و «گاسپار نوئه» کارگردان آرژانتینی از جمله میهمانان مهم این جشنواره هستند که تاکنون حضورشان قطعی شده است. 

نخستین جشنواره فیلم «دریای سرخ» قرار بود سال گذشته آغاز به کار کند اما به دلیل افزایش شمار مبتلایان به ویروس کرونا در عربستان لغو شد. سال گذشته «الیور استون» کارگردان مطرح هالیوودی به عنوان رئیس هیات داوران انتخاب شده بود اما هنوز مشخص نیست امسال بار دیگر دعوت سعودی‌ها را قبول می‌کند یا خیر؟!
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها