به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۰۳:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۸ ساعت ۱۸:۱۵
کد مطلب : ۳۱۳۳۲۱

تلفات گسترده ناشی از تغییرات اقلیمی

تلفات گسترده ناشی از تغییرات اقلیمی
گروه جامعه: با توجه به افزایش میانگین دمای کره زمین، وقوع فجایع شدید در آینده‌ای نه چندان دور قطعی است- هرچند هم اکنون نیز در برخی نقاط جهان احساس می‌شود. تغییرات اقلیمی در سال ۲۰۲۱ برای میلیون‌ها نفر در سراسر جهان خسارت گسترده‌ای به بار آورده است. این مطالعه که توسط موسسه خیریه Christian Aid انجام شد، ۱۰ رویداد شدید اقلیمی با خسارت بالای ۱٫۵ میلیارد دلار را شناسایی کرد.

بیشترین خسارات مالی ناشی از طوفان Ida بود که در ماه اوت آمریکا را درنوردید و حتی منجر به سیل در اروپا شد. در بسیاری از مناطق فقیر، سیل و طوفان باعث مهاجرت گسترده مردم شد. محقق برجسته، دکتر Friederike Otto، اوایل سال جاری توییت کرد که هر ساله به واسطه فعالیت‌های انسانی امواج گرمایی شدیدتری در جهان اتفاق می‌افتد.در ماه اوت، هیات دولتی تغییرات اقلیمی (IPCC) اولین بخش از ششمین گزارش ارزیابی خود را منتشر کرد. در این گزارش آمده است: «تعداد طوفان‌های شدید استوایی و میانگین اوج سرعت باد با افزایش گرمایش جهانی افزایش یافته است.»
 
تنها چند هفته پس از انتشار این گزارش، طوفان Ida آمریکا را درنوردید. طبق گفته Christian Aid، این مخرب‌ترین رویداد آب و هوایی سال از نظر خسارت‌های مالی بود. این طوفان بارندگی شدیدی را در تعدادی از ایالت‌ها و شهرها به همراه داشت، به طوری که نیویورک برای اولین بار هشدار اضطراری سیل ناگهانی صادر کرد. در این حادثه طبیعی حدود ۹۵ نفر جان باختند و خسارات اقتصادی آن ۶۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

دومین رویداد مخرب، سیل گسترده در آلمان، فرانسه و سایر کشورهای اروپایی در ماه جولای بود. در این سیل ۲۴۰ نفر جان خود را از دست دادند و خسارات مالی گزارش شده حدود ۴۳ میلیارد دلار بوده است.در ادامه این گزارش به افزایش تلاش‌ها برای کنترل انتشار دی‌اکسیدکربن برای کاهش تغییرات اقلیمی اشاره می‌شود. همچنین از دیپلمات‌های جهانی می‌خواهد تا به کشورهای فقیری که در این حوادث زیان‌های اقتصادی زیادی متحمل می‌شوند کمک کنند. در مذاکرات اقلیمی در نشست COP26 در گلاسکو، کشورها در مورد مباحث مالی ناشی از تغییرات اقلیمی اختلافات عمده‌ای داشتند. Nushrat Chowdhury، می‌گوید: «هرچند موضوع تلفات و خسارت ناشی از تغییرات اقلیمی در اجلاس COP26 به عنوان یک موضوع اصلی بیان شد، اما عدم اختصاص صندوقی برای کمک به کشورهایی که از تغییرات اقلیمی مکرر متضرر می‌شوند، ناامیدکننده بود.»مشاور Aid’s در بنگلادش اعلام کرد: حیات بخشیدن به این صندوق باید یک اولویت جهانی در سال ۲۰۲۲ باشد.
برچسب ها: تغییرات اقلیمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها