به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۱ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب : ۳۱۶۸۴۲
افزایش دو برابری جمعیت سالمندان؛

چالشی به‌نام نگهداری از سالمندان در آینده

چالشی به‌نام نگهداری از سالمندان در آینده
گروه جامعه: یك عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی تاکید کرد مردم باید برای حفظ سلامتی در سالمندی، سبک زندگی خود پیش از ورود به این دوره تغییر دهند.
ایرج عبداللهی افزود: بحران سالمندی بزرگترین معضل کشور در آینده نزدیک است که نگهداری از سالمندان معضلی برای فرزندان محسوب می شود. بیماریهای روماتیسمی، آرتروز، مفاصل و اسکلتی و سکته مغزی که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر به آن مبتلا می شوند، در دوره سالمندی رو به افزایش خواهد بود و  آنها نیاز به استفاده طولانی مدت از خدمات توانبخشی را پیدا می کنند.تغییر شیوه زندگی و فرهنگ استفاده از غذاهای آماده یکی از مهمترین علل در ابتلای افراد به سکته قلبی است و داشتن آمادگی بدنی کافی علاوه حفظ سلامتی فرد، بر ظاهر و روحیه فرد نیز اثر مثبت دارد.
وی با بیان اینکه بیماریهای عصبی و  پارکینسون نیز از مشکلات دوره سالمندی است، ادامه داد: افراد باید قبل از اینکه وارد دوره سالمندی شوند، سبک زندگی خود را با استفاده از تغذیه سالم، پرهیز از فعالیت های سنگین، پیشگیری از اضافه وزن و ورزش منظم را تغییر دهند تا با حفظ سلامت جسم، کمتر دچار بیماری های مختلف شوند.
این استاد دانشگاه توصیه کرد افراد سالمند به طور مرتب با مراجعه به فیزیوتراپیست وضعیت مفاصل خود را مورد بررسی قرار دهند تا کمتر دچار پوکی استخوان و دردهای مفاصل شوند.
وی با بیان اینکه زنانه شدن سالمندی در کشور رو به افزایش است، تصریح کرد: میانگین عمر در زنان چهار تا پنج سال بیشتر از مردان است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و سلامت اجتماعی افزود: مردان بیشتر در معرض فوت ناشی از تصادفات، سوانح و بیماریهای قلبی قرار دارند، به همین دلیل زنانه شدن سالمندی در کشور رو به افزایش است.بر اساس آمارهای موجود در کشور اکنون ۱۰ درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می دهند که نسبت به ۴۰ سال قبل دو برابر شده است و باید برنامه های اساسی و راهبردی را برای مراقبت های دوره سالمندی تبیین شود.
طی دو تا سه دهه اخیر رشد کلی جمعیت در ایران ۱.۲۴ درصد بوده، در حالی که نرخ رشد جمعیت سالمند کشور ۳.۶۲ درصد یعنی تقریبا سه برابر رشد کلی جمعیت است و پیش بینی شده که در سال ۱۴۰۰ سهم سالمندی جمعیت از مرز ۱۰ درصد و در سال ۱۴۲۰ از مرز ۱۹.۴ درصد و در سال ۱۴۳۰ از مرز ۲۶.۱ درصد عبور کند، یعنی در آن زمان یک‌ چهارم جمعیت کشور، سالمند خواهند بود.همچنین براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در طول ۳۰ سال آینده، سالمندان حدود ۲۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل خواهند داد، بطوری که تا سال ۲۰۵۰ میلادی، جمعیت سالمندان به دو میلیارد نفر می رسد.یعنی به ازای هر پنج نفر جمعیت دنیا، یک نفر سالمند خواهد بود.
افزایش طول عمر و اضافه‌ شدن جمعیت سالمندان یکی از دستاوردهای قرن ۲۱ بوده و سالخوردگی جمعیت، پدیده‌ای است که برخی جوامع بشر با آن روبه ‌رو شده‌اند و یا خواهند شد.
براساس نظر سازمان جهانی بهداشت، این پدیده ناشی از بهبود شرایط بهداشتی و پیشگیری از بیماری‌ها است که در نهایت، سبب افزایش امید به زندگی شده است.


 
برچسب ها: سالمندان

جنایت و مکافات
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۰۲ ۰۶:۲۹
رگبار چالش و بحران از زمین و آسمان!!!! آیا انتقام الهی است یا امتحان الهی!! پاسخ بدیهی است!! (381779)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها