به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۳۱۷۰۷۸
نباید دین را جناحی و خطی کرد

تطهیر روسیه و چین به نام دین در تریبون نماز جمعه کار درستی نیست

تطهیر روسیه و چین به نام دین در تریبون نماز جمعه کار درستی نیست
گروه سیاسی: یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه گفت: همه چیز را نباید سیاسی و خطی کنیم. متاسفانه در این کشور دین جناحی و خطی شده است و اتفاقا همین عوامل است که نسل جوان امروز از خطبه نماز جمعه و امام جمعه گریزان شده و مقصرش هم روحانیت است.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام فاضل میبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره سخنان ائمه جمعه درخصوص سفر رئیس‌جمهور به روسیه گفت: درست است رئیس‌جمهور به سفری رفت که امیدواریم برای کشور سود و منفعت داشته باشد، اما اینکه ما بیایم این سفر را هم از هر جهت در راستای دین و اسلام توصیف و روسیه و چین را به نام دین تطهیر کنیم، به اعتقاد من کار درستی نیست.

 وی ادامه داد: شما سابقه چین و روسیه را درخصوص اعدام‌های عجیب و غریبی که انجام دادند بررسی کنید متوجه می‌شوید دست به اقدامات نادرست هم زده‌اند.این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: بله، باید رابطه دپیلماتیک با کشور‌های دیگر به نفع منافع کشور داشته باشیم؛ باید سفر‌های دیپلماتیک به نفع منافع ملی صورت گیرد، اما این‌که ما بیاییم هرچیزی را از هر جهتی توجیه کنیم و به نام دین نقدی از تریبون نماز به آن وارد نکنیم، کار درستی نیست؛ سوال اینجاست حال اگر یک روزی این سفر‌ها خدایی ناکرده به شکست بینجامد، نسل جوان چه می‌گوید؟ نمی‌گوید به نام دین هر چیزی را به خورد ما می‌دهید و شکست هم که می‌خورد آن را باز هم به پای دین می‌نویسید؟

وی ادامه داد: یکی از آقایان گفته است «روسیه زمان تزار‌ها بد بود»، اما بعد از تزار‌ها روسیه خوب شده است، اینکه حرف نشد! دولت لنین و استالین یا حکومت آقای پوتین را که نمی‌شود گفت این‌ها خوب هستند و پیش از این‌ها بد بودند، چراکه حاکمان معمولاً کشور‌های شرقی به ویژه اتحادیه جماهیر شوروی به هرحال حاکمان مستبدی بودند که مخالفان خودشان را می‌کشتند.

میبدی عنوان کرد: اگر ما می‌خواهیم تفکیک زمانی انجام دهیم؛ باید بگوییم آمریکای امروز به غیر از آمریکایی ۲۸ مرداد است، در ۲۸ مرداد آمریکایی‌هایی که حکومت ملی مصدق را ساقط کردند یک حاکمان دیگری بودند که رفتند و امروز حاکمان دیگری بر سر کار آمدند، این طور سخن گفتن درست نیست، نباید این حرف‌ها را وصل به اسلام کرد.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه یادآور شد: ما نباید هر چیزی را به اسلام وصل کنیم؛ اگر بنا است سفر رئیس‌جمهور از تریبون‌های نماز جمعه مطرح شود باید آن را به نقد بگذاریم سخنان موافقان و مخالفان را بشنویم.

وی تاکید کرد: معتقدم در عین اینکه باید رابطه دیپلماسی با شرق و غرب داشته باشیم، اما به هر حال باید سفر‌ها نقد شود، ببینیم چه دستاورد‌های برای کشور داشته است. به اعتقاد من بیانی که ائمه جمعه در روز جمعه داشتند، واقعاً جای ایراد دارد، چرا زمانی که یک رئیس‌جمهور هر حرکت مثبتی که انجام می‌داد بد قلمداد می‌کردند، اما امروز که رئیسی که به مذاق‌شان خوش می‌آید هر حرکتی انجام می‌دهد حتی اگر به فرض مثال بد باشد می‌خواهند صددرصد توجیه کنند؟ این کار بسیار غلط است همه چیز را نباید سیاسی و خطی کنیم. متاسفانه در این کشور دین جناحی و خطی شده است و اتفاقا همین عوامل است که نسل جوان امروز از خطبه نماز جمعه و امام جمعه گریزان شده و مقصرش هم روحانیت است.

وی درباره این که این بار اول نیست که ائمه جمعه در حمایت از دولت وقت به صورت یکجانبه عمل می‌کنند؛ هفته‌های گذشته هم از بودجه یکپارچه حمایت می‌کردند، گفت: اقتصاد یک علمی است که صددرصد باید عالمان علم اقتصاد درباره آن نظر دهند، درباره مسئله بودجه باید خبرگان اقتصاد نظر بدهند، من روحانی اگر سواد اقتصادی ندارم نباید درباره بودجه نظر بدهم، این کار غلط نیست.

این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه افزود: بالاخره بعداً مشخص می‌شود نظرات علمی و کارشناسی در بودجه چقدر بد یا خوب بوده است؛ عده‌ای از کارشناسان می‌گویند این بودجه جالب نیست و کسری بودجه احتمالاً زیاد خواهد شد و دولت باید رو به سوی چاپ اسکناس بیاورد که این امر خودش تورم بسیار بزرگ ایجاد می‌کند یک عده از کارشناسان هم می‌گویند خوب است.

وی گفت: فقط صدای یک طیفی در مقام تعریف از دولت و مجلس شنیده می‌شود، باید کسانی که مخالف لایحه بودجه و یا سفر رئیس‌جمهور هستند و نقد دارند در صداوسیما آزادانه بنشینند و نقد کنند اگر این اتفاقات بیفتد و گفتگو صورت بگیرد، مشکلات ما خیلی کمتر خواهد بود، اما متاسفانه صدا و سیما در دست یک جریان خاصی است و هر چیزی را که امروز در کشور است، تبلیغ و توجیه می‌کنند و هیچ راه و سخنی برای هیچ مقام مخالفی نگذاشته است که این کشور ما را به سمت و سویی می‌برد که نباید برود

۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۲:۳۹
خیلی وقته که دین سیاسی آقایان جوانها و مردم را نه تنها از دین بلکه از خدا هم رانده است. (381827)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها