به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ساعت ۱۷:۱۵
کد مطلب : ۳۱۷۱۸۲

اعلام جزییات برنامه بزرگداشت اکبر عالمی

اعلام جزییات برنامه بزرگداشت اکبر عالمی
گروه فرهنگی: با سخنرانی «سیف‌الله صمدیان» و دکتر «شهاب الدین عادل» یاد «اکبر عالمی» استاد فقید سینما در چهلمین جشنواره فیلم فجر زنده نگه داشته می‌شود.به گزارش ایسنا، امسال قرار است علاوه بر برپایی نکوداشت‌ هنرمندان فقید سینمای ایران، به عنوان یکی از برنامه‌های بخش فرهنگی جشنواره، به فعالیت این هنرمندان، به طور ویژه و تخصصی پرداخته شود.
 
بر اساس برنامه بخش فرهنگی، یکی از این برنامه‌ها به نکوداشت زنده‌یاد «اکبر عالمی» استاد فقید سینما اختصاص دارد که بر اساس برنامه‌ای که متعاقبا اعلام می‌شود، در یکی از روزهای جشنواره و در قالب سلسله نشست‌ها و سخنرانی‌هایی با عنوان «نقش ماندگار»، دستاوردهای هنری و نقش او در ارتقای سینمای ایران مورد واکاوی قرار خواهد می‌گیرد.

در نشست نکوداشت مرحوم «اکبر عالمی»، «سیف‌اله صمدیان» و دکتر «شهاب‌الدین عادل» با موضوع «آموزش ماندگار در سینما» سخنرانی خواهند کرد.این نشست در جریان چهلمین جشنواره فیلم فجر در برج میلاد برگزار خواهد شد.

اکبر عالمی متولد تیرماه ۱۳۲۴ در اهواز مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردانی بود که غالب کارهای وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. او فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک و دارای مدرک دکترای سینما از انگلستان است. او از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود. این استاد فقید در ۲۲ مهر ۱۳۹۹ به علت ابتلا به بیماری کرونا در گذشت.

سیف‌اله صمدیان عکاس، فیلمساز و فیلم بردار ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشته زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران است و تاکنون افتخارات و جوایز بسیاری از جمله جایزه ورلد پرس فتو (مسابقه عکس‌های مطبوعاتی جهان) سال ۱۹۹۰ میلادی و جایزه«یوزپلنگ طلایی» بهترین فیلم کوتاه برای فیلم «پنج داستان کوتاه» در دومین جشنواره بین المللی فیلم تاشکند را کسب کرده است. صمدیان تصویربرداری ۳ فیلم از عباس کیارستمی: ای بی سی آفریقا، جاده‌ها و پنج را در کارنامه هنری خود دارد.

دکتر شهاب‌الدین عادل عکاس، مستندساز، پژوهشگر و استاد سینما و عکاسی و عضو هیئت علمی دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر است. وی دانش‌آموخته‌ مقطع کارشناسی در رشته سینما از دانشکده هنرهای دراماتیک است و دوره‌ کارشناسی ارشد و دکترای پژوهش هنر را در دانشگاه هنر گذرانده است.چهلمین جشنواره فیلم فجر در دو بخش فرهنگی و رقابتی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن به دبیری دکتر مسعود نقاش‌زاده برگزار خواهد شد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها