به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۹:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۰ ساعت ۰۸:۵۸
کد مطلب : ۳۱۸۳۸۶

ماجرای قرارداد بانک گردشگری و پرسپولیس چیست؟

گروه ورزشی: بررسی‌های صورت‌گرفته در قرارداد پرسپولیس با ایرانسل یک راهکار تازه‌ای را پیش‌روی پرسپولیسی‌ها قرار داد. نبود بندی در قرارداد که ذکر کند اندازه و سایز لوگوی ایرانسل روی پیراهن پرسپولیس چه میزان باشد به کمک پرسپولیس آمد و آن‌ها اندازه این لوگو را کوچک کردند و درکنار آن تبلیغ بانک گردشگری و ۲ برند دیگر را قرار دادند و در ازای آن پولی دریافت کردند تا اختلافات میان ایرانسل و پرسپولیس بالا بگیرد.
ماجرای قرارداد بانک گردشگری و پرسپولیس چیست؟
 وقتی خبر مذاکره باشگاه پرسپولیس با بانک گردشگری و توافق طرفین برای یک همکاری 5ساله درازای دریافت سالی 25میلیارد تومان توسط باشگاه سرخ پایتخت منتشر شد، تصمیم گرفتیم به‌دنبال اصل ماجرا برویم و ببینیم باشگاه پرسپولیس چطور می‌خواسته تن به این قرارداد ناچیز و عجیب‌وغریب بدهد. البته با توجه به اینکه باشگاه پرسپولیس پیش از این با کارگزار جدید خود قرارداد 650میلیارد تومانی (350میلیارد تومان قرارداد مربوط به حق پخش تلویزیونی است) به امضا رسانده بود انتشار چنین خبری و کلا انجام چنین اقدامی ازسوی باشگاه پرسپولیس بسیار عجیب به‌نظر رسید. به همین دلیل تلاش کردیم جزئیات بیشتری از این قرارداد به دست بیاوریم.

قرارداد قبلی با گردشگری چگونه بود؟
قرارداد باشگاه پرسپولیس با بانک گردشگری اولین‌بار 2سال قبل به امضای طرفین رسید. در آن سال قرار شد این بانک درازای پرداخت هر فصل 15میلیارد تومان امتیاز تبلیغات روی پیراهن پرسپولیس را دراختیار بگیرد. تا پیش از آن، باشگاه پرسپولیس با شرکت ایرانسل قراردادی را به امضا رسانده بود که درازای تبلیغات این شرکت روی پیراهن پرسپولیس سامانه‌ای راه‌اندازی شود تا هواداران از طریق آن سامانه بخشی از هزینه‌های باشگاه را تامین کنند. آن‌طور که مشخص شده در آن سال‌ها ایرانسل بابت تبلیغات خود پولی به باشگاه پرسپولیس پرداخت نمی‌کرده و فقط از طریق مشارکت مردمی در سامانه مذکور پولی را به حساب پرسپولیس واریز می‌کرده است. باشگاه پرسپولیس تلاش کرد تا این روند همکاری را دستخوش تغییر کند. به همین منظور از شرکت ایرانسل خواست مبلغ تبلیغات روی پیراهن را نیز به رقم پیش‌بینی‌شده سامانه اضافه کند اما این شرکت با این درخواست موافق نکرد تا ماجراهای تازه‌ای رخ دهد.

نبود یک بند در قرارداد مشکل‌ساز شد
بررسی‌های صورت‌گرفته در قرارداد پرسپولیس با ایرانسل یک راهکار تازه‌ای را پیش‌روی پرسپولیسی‌ها قرار داد. نبود بندی در قرارداد که ذکر کند اندازه و سایز لوگوی ایرانسل روی پیراهن پرسپولیس چه میزان باشد به کمک پرسپولیس آمد و آنها اندازه این لوگو را کوچک کردند و درکنار آن تبلیغ بانک گردشگری و 2برند دیگر را قرار دادند و در ازای آن پولی دریافت کردند تا اختلافات میان ایرانسل و پرسپولیس بالا بگیرد. همین موضوع باعث شد سرویس‌های باشگاه پرسپولیس روی سامانه ارائه‌شده در آستانه دربی سال98 قطع شود! کار به شکایت کشید اما ظاهرا تیم حقوقی ایرانسل در این پرونده راه به‌جایی نبرد.

از مذاکره ناکام با بانک رفاه تا توافق با گردشگری
پرسپولیسی‌ها برای حل مشکلات مالی ناشی از این اختلاف به‌سراغ بانک رفاه رفتند. گفته می‌شود در جلسه‌ای که برگزار شد 2تن از اعضای کنونی فدراسیون فوتبال که مشاور آن بانک بودند حضور داشتند. در اتمام مذاکرات توافقی بر سر مبلغ 40میلیارد تومان صورت گرفت اما این‌طور عنوان شد که در ابتدا یک‌میلیارد تومان پرداخت می‌شود بعد در میانه فصل یک‌میلیارد دیگر واریز خواهد شد و این رقم در پایان فصل به 5میلیارد تومان برای یک فصل خواهد رسید. همین موضوع باعث شد باشگاه پرسپولیس این نتیجه را نپذیرد و این‌بار به‌سراغ بانک گردشگری برود. البته تجربه کارت هواداری که در پی همکاری باشگاه پرسپولیس و بانک کوثر به وجود آمده بود باعث شد پیشنهاد پرسپولیس به بانک گردشگری دارای نکات تازه‌ای باشد.

سود باشگاه به‌همراه سود هوادار و تخفیف‌های فروش
با توجه به اینکه هواداران پرسپولیس پیش از این از دریافت کارت هواداری سودی نبرده بودند پرسپولیسی‌ها به مسئولان بانک گردشگری پیشنهاد تازه‌ای دادند. در این پیشنهاد رقم رسوب حساب‌های هواداری از سالی 4درصد به 25درصد افزایش یافت و از طرف دیگر قرار شد با اهدای کارت بانکی هواداری یک مشارکت تازه میان طرفداران تیم و این بانک ایجاد شود.
قرار بود بانک علاوه‌بر پرداخت مبلغ قرارداد به باشگاه پرسپولیس، سود رسوب حساب‌های هواداری و سود بانکی هواداران این باشگاه را نیز بدهد و تخفیفاتی را روی هر تراکنش بانکی این کارت‌ها در نظر بگیرد. این امید وجود داشت که یک تا 2میلیون هوادار این کارت را دریافت کنند.

15 میلیارد به 80 میلیارد تومان رسید!
اتفاقی که درنهایت افتاد این بود که بانک گردشگری 40میلیارد تومان بابت تبلیغات دوفصل و نیم روی پیراهن پرداخت کرد. در زمان مدیریت سمیعی و صدری یک‌بار 15میلیارد تومان بابت پاداش قهرمانی پرداخت کردند و 5میلیارد هم بابت پاداش بردها توسط این بانک پرداخت شده است. یک‌بار هم دستمزد بازیکنان باشگاه از طریق بانک گردشگری به حساب آنها واریز شد که آن زمان در رسانه‌ها رقمش حدود 20میلیارد تومان عنوان شد. این اطلاعاتی است که دراختیار «فرهیختگان» قرار گرفته و بد نیست آقایان سمیعی و صدری در این مورد توضیحات‌شان را به هواداران پرسپولیس ارائه دهند. این روزنامه بارها اعلام آمادگی کرده تا انتشاردهنده صحبت این نفرات باشد اما ترجیح داده‌اند فعلا سکوت کنند، مشابه تصمیمی که انصاری‌فرد گرفته و ظاهرا بین مدیران پیشین به یک اپیدمی تبدیل شده است.

اصل قرارداد با بانک گردشگری چیست؟
گفتند قراداد 5ساله جدید اضافه‌شده به‌ازای پرداخت سالی 25میلیارد تومان؛ اما ظاهرا این خبر تمام واقعیت این قرارداد نیست. ظاهرا قرار است قرارداد این‌بار هم برای تبلیغ روی پیراهن و کارت‌های هواداری بسته شود. مبلغش در سال اول 25میلیارد تومان است که هر سال 25درصد به آن اضافه خواهد شد. باشگاه پرسپولیس قصد دارد بخشی از تبلیغات محیطی خود را به این بانک اختصاص دهد و بابت نیم‌فصل باقی‌مانده 12میلیارد تومان دریافت کند و این رقم هر سال 25درصد به میزانش اضافه شود. اما یک رقمی هم بابت پرداخت پاداش به بازیکنان و البته هزینه یارگیری در زمان نقل‌وانتقالات در نظر گرفته شده که رقمش 15میلیارد تومان است و هرسال به این مبلغ نیز 25درصد اضافه خواهد شد. این یعنی درطول 5سال، 215میلیارد تومان بابت تبلیغات روی پیراهن، 42میلیارد تومان تبلیغات محیطی بانک در بازی‌های پرسپولیس و 50میلیارد تومان بابت پاداش بازیکنان و کمک‌هزینه یارگیری در زمان نقل‌وانتقالات پرداخت شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها