به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۴:۵۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۱ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۳۱۸۶۹۵

مسائلی مانند برجام و FATF به منافع ملی کشور گره خورده است

مسائلی مانند برجام و FATF به منافع ملی کشور گره خورده است
گروه سیاسی: دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: اصلاح‌طلبان ضمن سرمایه گذاری جدی که باید برای احیای پایگاه اجتماعی خود داشته باشند، باید از یک سو دست به نوسازی گفتمانی بزنند و از سوی دیگر در حرکت‌های جمعی خود به این نوسازی قائل باشند.

به گزارش ایلنا، آذر منصوری درباره مطرح شدن امکان مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا از سوی وزیر امورخارجه و این‌که چقدر امروز نیاز است همان‌طور که اصلاح‌طلبان بارها بیان کرده‌اند به دور از دسته‌بندی‌های سیاسی و جناحی به نفع منافع ملی این گفت‌وگو صورت بگیرد، گفت: وقتی موضوع به منافع ملی کشور پیوند می‌خورد، باید با دید ملی نسبت به آن موضع گرفت. این اولین بار نیست که اصلاح‌طلبان چنین واکنش‌هایی را از خود نشان می‌دهند. هر اقدامی که در راستای تقویت منافع ملی ایران و کاهش رنج مردم باشد، از نگاه ما اقدامی اصلاح‌طلبانه است. 

وی یادآور شد: در دولت گذشته هم بارها تاکید کردیم که مسائلی مانند برجام و FATF به منافع ملی کشور گره خورده است و به کسانی که مدعی انقلابی‌گری هستند و نگذاشتند FATF به سرانجام برسد و یا برجام را پاره کردند و یا آتش زدند مکرر توصیه کردیم که اینها را در پیوند با منافع و مصالح ملی ببینید و به آنها به دید رقیب سیاسی خود نگاه نکنید. اگر چنین می‌کردند طبعا امروز با این تعارض و رفتارهای متناقض روبرو نمی‌شدند.

دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران تاکید کرد: هر شخصی که ادعای واقع‌بینی دارد و به دنبال اصلاح شیوه حکمرانی و خیر مردم در کشور است می‌داند که سیاست خارجی در امتداد سیاست داخلی است و در جهان امروز بدون تعامل و تبادل نمی‌توان اقتصاد کشور را سامان بخشید و رنج مردم را کاهش داد. به همین دلیل معنقدیم سیاست خارجی باید در ریل مناسب خود قرار گیرد. 

وی با اشاره به این‌که اینکه در دوران پسا جنگ سرد هیچ کشوری دوست دائم و هیچ کشوری دشمن دائم کشور دیگری محسوب نمی‌شود، عنوان کرد: در چارچوب منافع ملی باید از همه ظرفیت‌های کشورهای همسایه، منطقه و جهان برای تقویت منافع ملی کشور استفاده کرد. بحث مذاکره مستقیم با امریکا در این ساختار اتفاقا نشان از واقع‌بینی در سیاست خارجی کشور است. بخصوص وقتی طرف اصلی تحریم‌ها علیه ایران آمریکاست و او بوده که از توافق برجام خارج شده و رئیس جمهور فعلی اش اعلام کرده که خواهان بازگشت به برجام و مذاکره است، ایران می‌تواند از موضع بالا وارد این مذاکرات شود.

منصوری تاکید کرد: به این مذاکرات هم نمی‌شود به عنوان یک پروژه موقت نگاه کرد، چرا که مسئله اصلی بحث شورای امنیت است و نباید اجازه دهیم پرونده ایران بار دیگر به شورای امنیت ارجاع شود. این فرصت تا قبل از به قدرت رسیدن مجدد جمهوری خواهان باید حل و فصل شود و باز به همین دلیل باید به جای رفتن سراغ واسطه‌هایی که بدون تردید هر اقدامشان ذیل منافع ملی خودشان تعریف می‌شود و چه بسا با کارت ایران بازی می‌کنند، مستقیم وارد مذاکره با امریکا شد.

منصوری بیان کرد: همه هم و غم دستگاه دیپلماسی کشور باید حل و فصل هر چه سریعتر تحریم‌ها باشد و موضوع FATF نیز باید هر چه سریعتر تکلیفش در مجمع تشخیص مصلحت نظام حل و فصل شود، بدون حل و فصل FATF و صرفا رفع تحریم‌ها مشکل تبادل مالی و تجاری ما  با دنیا همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند.
وی درخصوص فعالیت‌های جریان اصلاحات و در پاسخ به این سوال که بزرگان جریان اصلاحات برای بازگرداندن سرمایه اجتماعی چه باید انجام دهند و اصلاح‌طلبان چگونه باید نشان دهند که  به فکر منافع ملی هستند نه حزبی و جریانی، گفت: این پرسش اصلی است که موضوع گفت‌وگوی امروز اصلاح طلبان است.

در واقع سوال این مطرح است که با توجه به امتناع سیاست ورزی اصلاح طلبانه اصلاح طلبان چگونه می‌خواهند سیاست ورزی کنند؟دو دیدگاه به نظرم در مجموع وجود دارد، دیدگاه اول اینکه اصلاح‌طلبان ضمن سرمایه گذاری جدی که باید برای احیا پایگاه اجتماعی خود  داشته باشند، باید از یک سو دست به نوسازی گفتمانی بزنند و از سوی دیگر در حرکت‌های جمعی خود نیز باید به این نوسازی قائل باشند.

دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران یادآور شد: عملکرد نهاد جمعی اصلاح طلبان در دو انتخابات قبل نشان داد که به دلیل شکل گرفتن دو تحلیل متفاوت نمی‌توانند سر جدی‌ترین و اصلی‌ترین مأموریت خود که انتخابات است به یک تصمیم واحد برسند. بعد از انتخابات ۱۴۰۰ هم این دو تحلیل متفاوت وجود دارد و طبیعی است اگر تفاهم و توافقی در این زمینه شکل نگیرد اتفاقی که در دو انتخابات گذشته افتاد در انتخابات ۱۴۰۲ هم خواهد افتاد. امروز هم این گفت‌وگوها ادامه دارد و هنوز به جمع بندی مشخصی نرسیده است.

وی افزود: اما ما به عنوان حزب اتحاد ضمن تلاش برای نوسازی گفتمانی و برنامه ریزی برای ارتباط بیشتر به گروه‌های اجتماعی طبق خط مشی مصوب حزب در صورتی در انتخابات بعدی کاندیدا خواهیم داشت که انتخابات معنا و مفهوم پیدا کند.

منصوری ادامه داد: با روند حذفی که شورای نگهبان در انتخابات آن را در ۹۸ و ۱۴۰۰ اوج خود رساند، حداقل‌هایی از رقابت معنا دار هم در انتخابات وجود ندارد و اساسا به نظر می‌آید مشارکت حداکثری هم از دستور کار خارج شده است، امتناع سیاست ورزی انتخابات محور بر امکان آن غلبه بیشتری پیدا کرده است. این به معنی عدم استفاده از فرصت انتخابات نیست اما طبعا وقتی چنین رویکردی در انتخابات بعد هم از جانب حاکمیت غلبه داشته باشد، نه رقابتی شکل خواهد گرفت و به طبع آن نه مشارکت حداکثری تحقق پیدا خواهد کرد. در چنین شرایطی و با توجه به آنچه در انتخابات ۱۴۰۰ حادث شد، هر چهره‌ای هم برای انتخابات ساخته شود، از فیلتر شورای نگهبان عبور نخواهد کرد. بنابر این با در نظر  داشتن این واقعیات باید چشم انداز پیش رو را ترسیم کرد. ما در حزب در حال بحث و گفتگو هستیم و همچنان هم تاکید داریم که نهاد جمعی اصلاحات هم پیش از هر اقدامی باید تکلیف این مسائل را روشن کند.
برچسب ها: آذر منصوری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱۴۰۰/۱۱/۱۲ ۰۶:۲۸
سلام
برید چهل سال مردم به شما رای دادن برید بس دگه هرچی کلاه سر مردم گذاشتی اصلاح طلب واصول گرا دیگه تمومه ماجراتازه حالا روح قاجار سفید کردی که کنسول انگلیس در بوشهر بود والان کنسول چین مزن تو بندر عباس برا چی مگه استثمار کردن هم فرق می کنه برو بابا (382261)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها