به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۲۰ ساعت ۱۷:۰۷
کد مطلب : ۳۱۵۵۱۵
آذر منصوری، «دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران»:

با قانون جوانی جمعیت انگار به دنبال بازتولید زنان دوره قاجار هستند

با قانون جوانی جمعیت انگار به دنبال بازتولید زنان دوره قاجار هستند
گروه سیاسی: آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران در اولین نشست خبری که امروز برگزار شد گفت: ما اصلاح طلبان هم اشتباه داشته‌ایم، دست هرکس که ما را نقد کند می‌فشاریم، چراکه یک جریان تشکل و نیروی سیاسی برای آنکه بتواند اثر گذاری داشته باشد باید امکان نقد منصفانه علیه خود را فراهم کند. چکیده‌ای از اظهارات او را در ادامه می‌خوانید:
ما مقید به رعایت اخلاق هستیم و هر ستم و اجحافی  که به ما بشود باز باعث نمیشود که از حرکت مسالمت آمیز اجتناب کنیم و دست به خشونت بزنیم.
از این یک دستی در حاکمیت استفاده می کنم و از آنها می خواهم حالا که یک دست شده اید با هم افزایی، برای اصلاح امور کشور گام بردارید و به فکر بستن و حذف نباشید.  به طور مثال محدود کردن شبکه های اجتماعی با نام طرح صیانت از حقوق کاربران و اصرار بر تداوم فیلترینگ، اصرار بر حبس ها و حصر ها نمونه ای از این نوع رفتارها است که نمی تواند هیچ دستاوردی برای حاکمیت یک دست داشته باشد. 
ما بدون تنش زدایی با جهان، نمیتوانیم از توسعه صحبت کنیم، بدون تنش زدایی این توسعه محقق نخواهد شد. این تجربه کشورهای مختلف است. 
توسعه بدون ایجاد فرصت های برابر برای زنان امکان پذیر نیست. به باور ما مهمترین مساله کشور بحث سیاست خارجی و بر داشتن تحریم هاست که اثار ان غیر قابل انکار است. اگر تاریخ خود را مرور کنیم نشان میدهد اتکای مطلق به هیچ کدام از قدرت های جهانی نمی تواند تامین کننده منافع ملی ما باشد. ایران کارت بازی دیگران در پروژه ها نشود. 
باید از مجموعه ظرفیت ها برای بهبود وضع اقتصادی رفع تحریم ها استفاده کرد. چرا نباید وارد گفت و گوی مستقیم با امریکا شویم؟ 

دبیرکلی من قانونی است
آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی همچنین اعلام کرد دبیرکلی‌اش قانونی است و کسانی که شبهه افکنی کرده‌اند بهتر بود پیش از اظهار نظر از قوه قضاییه استعلام می‌گرفتند. 
پرسش ایلنا: مالک شریعتی به عنوان عضو کمیسیون ماده ده احزاب اعلام کرد که دبیرکلی خانم منصوری در حزب اتحاد ملت غیرقانونی است پاسخ شما به این واکنش چیست؟ 
منصوری: کنگره ما طبق قانون برگزار شده و مستندات آن به وزارت کشور ارسال شده است. ما تابع قانون هستیم اما اینکه عضو یک کمیسیون که دبیرکل حزب رقیب است و به این شکل اظهار نظر کند به معنی نظر کمیسیون نیست. هیچ محدودیتی که مانع از قرار گرفتن من در این موقعیت بشود وجود ندارد و بهتر بود ایشان از قوه قضاییه استعلام میگرفتند و بعد اظهار نظر می‌کردند.

شورای مرکزی حزب اتحاد، جوان شده‌است
روزنامه شرق: در خصوص نقش جوانان گفتید و مشکلاتی که دارند، اگر ایده ای برای حل مشکلات جوانان بدهید چه ایده ای هست؟ 
منصوری: ترکیب شورای مرکزی حزب اتحاد نشان میدهد که چه رویکردی در حزب نسبت به جوانان وجود دارد، اگر نگویم اکثریت اما نسبت به دوره های گذشته جوان شده است. در موقعیت ها و ارکان حزب هم از ظرفیت جوانان استفاده کردیم در کمیسیون ها و ارکان مرکزی حزب که در کشور ما فعال هستند توصیه اکید کردیم از جوانان و زنان استفاده کنند که اگر به طور جد ادعای اداره کشور را داریم باید بتوانیم در زمینه تربیت نیرو از ظرفیت حزب استاده کنیم. 
این رویکرد اگر در موقعیت حزب اتحاد قرار بگیرد استفاده از جوانان که در حزب اتحاد به لحاظ کمی و کیفی نیروهای بسیار قابل توجه و توانایی داریم در اداره کشور هم باید استفاده شود. بحث رویکردها و سیاستگذاری هایی هست که باید به مشکلات جوانان رسیدگی کند. بخش دیگر به این مساله بر میگردد که انچه در برنامه 1400 تحت عنوان «جامعه قدرت مند و دولت توانمند» دیدیم این پیش بینی ها شده بود. از این نظر حزب اتحاد پیشگام است هم در به کارگیری نیروهای کیفی و هم داشتن برنامه در موقعیت های تایین کننده در حزب اتحاد.
ما برای انتخابات 1400 و دولت مستقر برنامه نوشتیم و رونمایی شد و قابل دسترس است، اعلام کردیم این برنامه قابل ارائه هست برای هر دولتی که سر کار بیاید. در این تردید نداریم، هرجا که دولت بتواند گامی در جهت رفع مشکلات مردم بردارد تحقق اصلاحات هم هست. اما به طور جد باور داریم که یک حزب اگر میخواهد منشاء اثر باشد باید رفتارهای دولت را رصد کند و ما رفتارها را رصد میکنیم، اماده ایم که پیشنهاد بدهیم، اماده ایم نقد خود را ارائه کنیم، از هر اقدامی که به نفع مردم باشد به رقم نقدهایی که به یک دست شدن حاکمیت و ... داریم.
خبرگزاری دانشجو: آقای عطریانفر درباره شما از واژه اصلاح طلبان تندرو استفاده می کنند و بحثشون بیشتر آقای تاجزاده بود. ایشان اصلاحات تندرو را مقصر می‌دانند. موضع حزب اتحاد چیست؟ 
آذر منصوری: حزب کارگزاران موتلف ما است، اختلاف هست اما موجودیت خود را اما حفظ کردیم. چون آقای عطریان فر در جلسه حضور ندارند قصد پاسخ دادن را ندارم. هر حزبی که برنامه داشته باشد، مطالبات مردم را شناسایی می‌کند و در جذب نیرو و پیوند احتماعی می تواند موفق باشد. به صورت کلی عرض میکنم که اختلاف نظر وجود دارد اما آنچه گفتم مربوط به نوع نگاه ما است و وجود دارد. 
ما در انتخابات 98 و 1400 با اینکه تلاش کردیم ائتلاف اصلاح طلبان حول یک تصمیم واحد باشند. به دلیل اختلاف تحلیل تصمیم واحد اتخاد نشد این به معنی این نیست که انسجام وجود ندارد. بحث برمیگردد نسبت به تحلیلی که در معنا و مفهوم انتخابات وجود دارد. هم اندیشی ها وجود دارد که ایا می توان بر یک تحلیل واحد به نتیجه رسید. تحلیل متفاوت باعث شد که در انتخابات گذشته دو مسیر متفاوت طی شود.

اگر با موتلفان خود به تحلیل واحد نرسیم نحوه ورد به انتخابات ۱۴۰۰ باز هم تکرار می‌شود
جریان اصلاحات کماکان جلسات هفتگی خود را دارد، گفت و گو ها و هم اندیشی ها ادامه دارد،موضع گیری ها هم ادامه دارد، این نشان می‌دهد که در حال تلاش برای حفظ انسجام هستیم. دو نگاه و تحلیل وجود دارد، یک نگاه معتقد است به هرقیمتی و در هرشرایطی حتی اگر همه کاندیداهای ما رد شدند روی یک نفر دیگری اجماع کنیم و به هرحال کاندیدا داشته باشیم. اما رویکرد دیگری هست که تحلیل متفاوتی دارد و ان اینکه ما در چه شرایطی میتوانیم بگوییم انتخابات معنی و مفهوم پیدا کرده است. شاید بتوانیم به تحلیل واحدی برسم اگر به این تحلیل واحد نرسیم ممکن است نوع ورود ما به انتخابات 1400 باز هم تکرار شود. 

با قانون جوانی جمعیت انگار به دنبال بازتولید زنان دوره قاجار هستند
دبیرکل حزب اتحاد درباره نقد خود به قانون جوانی جمعیت گفت: نقد خود را در خصوص قانون جمعیت جوانی گفته ام، جوان امروز به آن درجه آگاهی رسیده که تا نگاه مثبتی به آینده نداشته باشد ازدواج نمی کند و اگر هم ازدواج کند در خصوص فرزند آوری تامل میکند. با چنین واقعیتی نه طرح جوانی جمعیت و نه طرح های مشابه، نمی تواند نگرانی که نسبت جوانی جمعیت وجود دارد را مرتفع کند چرا که اصل مساله چیز دیگری است.  مشکلات اصلی به کنار گذشته شده، انگار می‌خواهند یک سری مشوق ها به یک کودک بدهیم که کاری که ما بخواهیم انجام دهد. این اتفاق نمی افتاد. فقط هزینه به دولت اضافه میکند، بودجه های تحمیل میکند به کشور. بحث محدودیت هایی که در این طرح وجود دارد خطرناک و آسیب زاست. با توجه به انواع بیماریها تا سقط های غیر قانونی تمام عوارضش متوجه زنان است. این زنان هستند که در صورت اجرای این طرح بیشترین اسیب متوجه آنهاست. متاسفم که بگویم طراحان این طرح نگاهشان نسبت به زن و موجودیت به زن شبیه نگاه عصر قجر است، نگاهی که آن دوره نسبت به زنان وجود داشت. باید بتوانیم برای نیمی از کشور فرصت های برابر ایجاد کنیم. نگاه به زن در این قانون تحقیر آمیز و اسیب زاست و پیامدهایی ایجاد میکند که تبدیل به مساله می شود که در سالهای آینده باید این مساله را حل کنیم.

دبیرکل حزب اتحاد در ادامه نشست خبری روز جاری خود گفت: به رقم آنچه که در حوزه عمومی رخ داده ، با استناد به آمارهای رسمی میزان مشارکت سیاسی زنان و توانمندی زنان بسیار پایین است و نگران کننده و به هیچ وجه قابل دفاع نیست. رویکردمان روشن است. بحثمان این است که اگر قرار است کشور به توسعه برسد نمی توانیم توان و ظرفیت بخشی از کشور را انکار کنیم.  تجربه کرونا نشان می دهد که جاهایی که رهبران زن بوده اند تجربه مدیریت کرونا هم موفق تر بوده است. 
هیچ عاملی نباید به عنوان بازدارنده زنان عمل کند. اینکه بخشی از بخش های حاکمیت حضور زنان را در نهادهای قدرت و بخش هایی چون فرمانداری و استانداری و ... نادیده می گیرند نتیجه‌اش هم خود را نشان میدهد و این عدم توجه به یکی از الزامات توسعه یافتگی و غیر قابل جبران است. شکاف جنسیتی که در کشور وجود دارد می تواند خطرناک باشد. 
در بحث حجاب اجباری و حضور زنان در استادیوم ها به عنوان نمونه می توانیم مشکلات و مطالبه گری ها را ببینیم اگر شرایط به گونه ای دیگر رقم خورده بود شاید ما مطالبانی در این سطج و واکنش و اعتراض نداشتیم. 
زن بودن مانع دبیرکلی من در حزب اتحاد نشد، نه اینکه من به خاطر زن بودن دبیرکل شوم و این نشان میدهد که رویکرد این حزب نسبت به مشارکت و مدیریت زنان چطور است. امیدوارم بتوانیم گام های جدی را در خصوص مطالبات زنان برداریم

خاتمی گفته‌است جریان اصلاحات رهبر نمی‌خواهد، تشکیلات کارآمد می‌خواهد
دبیرکل حزب اتحاد درباره موضع سید محمد خاتمی نسبت به نوع کنشگری جبهه اصلاحات گفت: آقای خاتمی گفته اند جریان اصلاحات رهبر نمی خواهد بلکه تشکیلات کار امد و کارا می خواهد. اگر براین اظهار نظر تاکید کنیم اتفاقا تاکید اقای خاتمی هم حفظ انسجام تشکیلات است، اختلاف نظرها وجود دارد در 98 و 1400 وجود داشت و غیر قابل انکار است در حال گفت و گو هستیم تا به یک تحلیل واحد بررسیم. 
اینکه گفته باشیم فقط با کاندیدای صد درصدی وارد می‌شویم من چنین چیزی را به خاطر ندارم. بحث ما این است انتخابات معنی و مفهوم داشته باشد، وقتی میگویم کاندیدای مورد حمایت و دولت اصلاح طلب به طور مشخص نمونه و مثال و مصداق دولت 8 ساله اقای خاتمی هست، از 92 به این سو ما بر مبنای مقدورات و امکانات در کشور حضور داشتیم. سیاست ورزی 92 و ۹۶ نمی توانست دیگر به این معنی باشد که انتخابات معنی پیدا کرده و این نگاه حداقلی به انتخابات خود را نشان داد و با توجه به مطالبات مردم این نسبت از بین رفته است. 
نزدیک 58 درصد از مردم هیچ کاندیدای را مطلوب نمی بینن که رای دهند. از فرصت انتخابات باید استفاده کرد و ممکن ترین و در دسترس ترین امکان هست. با توجه رفتارهای شورای نگهبان سیاست ورزی انتخابات به نقطه ای می رسد که ما نتیجش را در 98 و 1400 دیدیم.  اقای خاتمی نظرشان بر تشکیلات جمعی اصلاح طلبان است که به هر تصمیمی رسید حمایت کنند.

دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با اعلام اینکه در انتخابات کاندیدا نداشتیم که معرفی کنیم گفت:
ما از هر کنش گری در 1400 و 98 سر بازنزدیم و برنامه داشتیم، کنش گری داشتیم، حرکت جمعی داشتیم و اتفاقا خود جبهه اصلاحات ایران برنامه داشت و ما برنامه حزب اتحاد تحت عنوان جامعه قدرت مند و دولت توانمند رو با همین رویکرد فعال وقت گذاشتیم وقت فعالی که کمیسیون های حزب گذاشتند تا در بخش های مختلف تدوین کنند و در همان فاصله رو نمایی هم شد و به چند کاندیدا هم ارائه شد این اتفاقا کنشگری فعال است. در 98 پس از اعتراضات ابان 98 که همچنان هم این مساله به عنوان یک مساله که پرسش های بسیاری داشته چه تعداد کشته شدگان و ... با توجه به فضای حاکم بازم ما ثبت نام کردیم این به معنی کنش گری در جمهوری اسلامی است نه بر جمهوری اسلامی. وقتی برنامه ریزی میشه کاندیدایی معرفی می شود و ... همه کاندیداها رد صلاحیت می شوند دیگه حجت بر او تمام است.

در خصوص مسائل صنفی  و حقوق بشری باید ببینیم نقش احزاب چیست، به نظر من احزاب می توانند اثر گذار باشند، مطالبات را بشناسند، نمایندگی کنند و ... اتفاقا حضور احزاب کمک میکند در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های حاکمیت در حوزه فرهنگیان و صنوفی که معترض هستند و حق دارند به خاطر تمام مشکلاتی که وجود دارد. 
احزاب به طور مشخص و حزب اتحاد رویکردش با توجه به برنامه 1400 این است که هرچه بیشتر بتواند مطالبات گروه های اجتماعی را بشناسد و برنامه ارائه دهد به حاکمیت که چطور می تواند جامعه عمل پوشاند. باید سیاست خارجی را در ریل مناسب قرار داد. در خدمت رفاه و توسعه. تا مشکلات حل نشود سفره های مردم کوچکتر می شود . شناسایی مطالبات معلمان کارگران وصدای انها شدن و اینکه حزب اتحاد و تشکیلات حزب اتحاد بتواند صدای انها باشد. این مهم ترین گامی است که نه تنها حزب اتحاد که جریان اصلاحات باید بردارد. سیاست ورزی جامعه محور که مورد تاکید اقای خاتمی بود همین است.
در بحث حقوق بشر هم به این ترتیب با توجه به ظرفیت های حزب رصد می کنیم بازداشت ها و .. را رصد می کنیم اطلاعاتی داشته باشیم در جلسات خود مطرح می کنیم و موضع داریم در خصوص مواضع حقوق بشری زندانیانی که به خاطر انتقاد و ... با دخالت نهادهای امنتی و تصمیمات قوه قضایی در زندان و بازداشت هستند. خانم محمدی آقای محمودیان و افراد دیگری که امیدواریم حداقل اصلاحات قوه منجر به این شود که اگر قرار است کسی را به دلیل انتقاد و فعالیت سیاسی مورد مواخذه قرار دهیم در قالب قانون جرم سیاسی رخ دهد. یکی از ارکان حزب موظف هست که بحث های حقوق بشری را دنبال کند و از طریق رسانه های حزب هم این کار را می‌کنیم.

در خصوص هواپیمای اکراینی آنچه رخ داد، از کتمان اولیه تا اعلام دیرهنگام اصابت موشک های خودی و عدم تلاش و اهتمام جدی به دادخواهی خانوادگان کشته شدگان پرواز اکراین نشان داد که این جور مسائل را مرور زمان نمی تواند حل کند.
من وقتی مصاحبه خانواده اسدی لاری را خواندم که فرزندشان در این حادثه کشته شد تنم لرزید که چه مسائلی پشت پرده این حادثه وجود داشته است. آیا نمی‌شد از درگذشت بکتاش آبتین که این گونه جامعه را غمگین و متاسف کرد جلو گیری کرد؟ 
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


اسدی
Romania
۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ۰۲:۳۱
دگر چه بگوئیم هر چه بگوئیم که شما منع کردید
پوزه بند زدید هر چه بگوئیم تبصره دارد و همیشه مردم محکوم پس چرا نظر میخواهید. (381445)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۰/۲۱ ۱۱:۰۰
خدا نکنه امثال شما بازتولید شوند
انقدر بی ادب و سطح پایین هستی که خودت رو تولید کننده فرزند می دونی نه پرورش دهنده و تربیت کننده (381453)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۰/۲۶ ۰۷:۲۸
این حجم کم فهمی از یک موضوعات ساده ای از ضرورت توجه و افزایش جمعیت عجیبه ! بعد این ها برای مسائل دیگر مردم و کشور می خواهند تصمیم بگیرند! (381661)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها