به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ساعت ۰۹:۳۰
کد مطلب : ۳۱۹۷۶۱

۱۰ نکته بسیار مهم درباره خرید آپارتمان و انتخاب طبقه مناسب

گروه گسب و کار: ساخت و بهره‌برداری از آپارتمان‌های مسکونی در ابعاد و معماری متنوع و مرتفع در بسیاری از شهرهای کشور به یک امر رایج تبدیل شده است. این مسئله نه فقط شهرهای بزرگ، که شهرهای کوچک‌تر را نیز شامل می‌شود.
۱۰ نکته بسیار مهم درباره خرید آپارتمان و انتخاب طبقه مناسب
دلایل زیادی وجود دارد که مردم به دنبال خرید خانه به صورت واحد‌های مسکونی (برج) یا آسمان‌خراش هستند. اگر قصد انتخاب و خرید واحد آپارتمانی در یک آسمان‌خراش را دارید، به این 10 نکته توجه کنید.

۱. مسائل امنیتی و حریم خصوصی
طبقات تحتانی در مقایسه با طبقات فوقانی معمولا ناامن تلقی می‌شوند. شاید به این دلیل که به راحتی می‌توان به آنها دسترسی پیدا کرد. اگر مایل به اقامت در طبقات پایین هستید، مسائل امنیتی را در مجتمع مسکونی خود کنترل کنید.
عادل کاظمی، مدیر «مشاور املاک خانه انزلی» می‌گوید: «طبقه‌های پایین حریم خصوصی چندانی ندارند، مخصوصا اگر ساختمان شما در نزدیکی جاده اصلی یا یک منطقه پرتردد باشد. اگر مجتمع مسکونی در یک منطقه پرتردد باشد، طبقات فوقانی ساکت‌تر و آرام‌تر خواهند بود.»

۲. ایمنی در برابر آتش‌سوزی
وقتی یک آپارتمان در طبقات فوقانی می‌خرید، ایمنی در برابر آتش‌سوزی می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. باید بدانید که کیفیت هر آپارتمان برای سکونت، به واسطه اعطای گواهینامه سکونت (OC) توسط مقامات محلی قابل ارزیابی است.
با وجود گواهینامه سکونت، مطمئن می‌شوید که ساختمان طبق نقشه‌های مجاز و با رعایت قوانین محلی بنا شده است و شهرداری پس از اطمینان از رعایت قوانین ساخت اقدام به صدور سند کرده است. خریداران خانه باید هنگام خرید یک نسخه از گواهینامه سکونت را مطالبه کنند.
متخصصان خانه انزلی بر این باورند که: «سازنده می‌تواند پس از دریافت مجوز از آتش‌نشانی، گواهی سکونت بگیرد. بنابراین، وقتی آپارتمانی که می‌خرید گواهینامه سکونت دارد، مطمئن خواهید بود که معیارهای ایمنی را در خصوص آتش‌سوزی رعایت کرده است.»
همچنین، به در دسترس بودن خروجی‌های اضطراری و کپسول اطفاء حریق، به‌ویژه در طبقات فوقانی توجه کنید.

۳. تعداد آسانسور و راه‌پله
کاظمی می‌گوید: «در بهترین حالت، باید حداقل دو یا چند آسانسور در هر برج وجود داشته باشد تا در صورت خرابی یک آسانسور، آن یکی به کار خود ادامه دهد. اگر در خانواده خود فرد مسن یا کودک خردسال دارید، این نکته بسیار مهم است.»
آسانسورها در شرایط اضطراری کار نمی‌کنند، بنابراین باید راه‌پله‎های بین طبقات را هم بررسی کنید.

۴. انحراف کف طبقات
کاظمی می‌گوید: «انحرافات غیرمجاز در نقشه‌های ساخت و ساز اغلب در طبقه آخر ساختمان رخ می‌دهند. اگر آپارتمانی در طبقه آخر می‌خرید، مطمئن شوید که انحراف کف طبقه بیشتر از حد مجاز نباشد. کف را بررسی کنید و خانه‌ای بخرید که تمام مجوزهای لازم را داشته باشد.»

۵. نقطه برتری
اگر منظره آپارتمان برایتان اهمیت دارد، طبقات بالاتر را در نظر بگیرید؛ چون آنها اغلب بهترین منظره را دارند. در آپارتمان‌های نزدیک دریا یا مناطق دیدنی، منظره یک عامل مهم است و طبقات بالاتر بهترین انتخاب خواهند بود.
با این حال، یک نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. عادل کاظمی می‌گوید: «هر چه در طبقه بالاتری آپارتمان بلند بخرید، هزینه خریدتان بیشتر خواهد شد. در یک آپارتمان در حال ساخت، هزینه‌های هر طبقه اعمال می‌شود. بنابراین، زندگی در طبقات فوقانی گران‌تر خواهد بود.»
همچنین باید بدانید که سازندگان ممکن است برای یک آپارتمان رو به شمال یا شرق هزینه بیشتری از شما بگیرند، که در مقایسه با یک آپارتمان رو به غرب یا جنوب شرایط بهتری دارد.

۶. شبکه تلفن همراه
اگر طبقات بالاتر را انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که پوشش شبکه تلفن همراه در آپارتمان شما وجود دارد.

۷. مصرف انرژی
طبقات تحتانی معمولا خنک‌تر از طبقه‌های فوقانی هستند و مصرف انرژی کمتری دارند. این یک نکته مهمی است که باید در شهرهایی که تابستان‌های طولانی و گرم دارند در نظر بگیرید.

۸. نور و تهویه
زندگی در طبقات فوقانی مزایای خاص خود را دارد. مناظر بهتری از محل دارید، نور و تهویه بهتری دریافت می‌کنید و سر و صدای خیابان و شلوغی‌های همکف کمتر به گوش شما می‌رسد. طبقات فوقانی معمولا مشکلی بابت پشه و جوندگان (عمدتا موش) ندارند.

۹. سود اجاره
اگر آپارتمانی را با هدف سرمایه‌گذاری می‌خرید، طبقات تحتانی را در نظر بگیرید، چون بهتر اجاره می‌روند. پوری می‌گوید: «آب و هوا نیز در این زمینه نقش دارد. در شهرهایی مثل بندر انزلی، طبقات فوقاتی ترجیح داده می‌شوند.»

۱۰. اتصالات، عوامل مرتبط با خدمات
قبل از خرید آپارتمان، باید بررسی کنید که طبقه شما دوربین مدار بسته دارد یا خیر. همچنین، فضای کوریدورها را بررسی کنید که تنها فضای در دسترس در بیرون آپارتمان است. بنابراین، باید بررسی کنید که فضای کافی در بیرون آپارتمان وجود داشته باشید؛ چون اندازه کوریدورها در مجتمع‌های مسکونی متفاوت است. بعلاوه، توجه داشته باشید که بسیاری از ارائه‌دهندگان خدمات، تسهیلات پهن‌پاند را در طبقات فوقانی ارائه نمی‌دهند.

قبل از انتخاب طبقه، این چهار مورد را هم در نظر بگیرید
۱. سازنده مناسب را انتخاب کنید
قبل از اینکه پروژه و طبقه مورد نظر خود را انتخاب کنید، مطمئن شوید که به یک سازنده شناخته‌شده با سابقه خوب مراجعه کرده‌اید. به عنوان خریدار، این حق و وظیفه شماست که بررسی کنید آیا پروژه در سیستم سازمان تنظیم مقررات املاک ثبت شده است یا خیر.

۲. قابلیت اتصال
مطمئن شوید که پروژه به راحتی به قسمت‌های اصلی شهر و سیستم حمل‌ونقل عمومی و خصوصی دسترسی دارد. فاصله آپارتمان را از بخش‌های اصلی شهر اندازه‌گیری کنید و گزینه‌های حمل‌ونقل عمومی مانند مترو، اتوبوس، تاکسی و غیره را بررسی کنید. همچنین، به اجرای پروژه‌های آتی مانند خط مترو یا بزرگراه در اطراف محل زندگی خود توجه کنید.

۳. نزدیکی به ادارات و زیرساخت‌های اجتماعی
در حین جستجوی یک خانه جدید، به دنبال گزینه‌های موجود در نزدیکی مراکز تجاری، پارک‌های فناوری اطلاعات و دفاتر شرکتی باشید. بعلاوه، به وجود سوپرمارکت، بیمارستان، مدرسه، کالج، مراکز خرید، پارک، تئاتر و اماکن تفریجی توجه کنید.

۴. زیرساخت‌های بومی پیرامون محله
زیرساخت‌های موجود در داخل و اطراف یک ملک مسکونی نقشی بسزایی در تصمیم‌گیری در خصوص ارزش فعلی و آتی آن ملک خواهند داشت. برای مثال، راه‌های ارتباطی با محله‌های دیگر و جاده‌های داخلی باید خوش‌ساخت باشند و به خوبی از آنها نگهداری شود.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها