به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۱ ساعت ۱۸:۴۴
کد مطلب : ۳۲۰۶۸۶

ناامیدی لاوروف پس از دیدار با همتای انگلیسی

ناامیدی لاوروف پس از دیدار با همتای انگلیسی
گروه بین الملل: وزیر خارجه روسیه در نشست با همتای انگلیسی خود بر آمادگی مسکو برای همکاری به شکل سازنده با لندن به منظور مهار وضعیت تاسف بار کنونی در روابط دوجانبه تاکید کرد.
 سرگئی لاوروف، در ابتدای این دیدار که در مسکو انجام گرفت، اشاره کرد، این نشست اولین نشست در نوع خود از دسامبر ۲۰۱۷ است، دیدار امروز در سایه مذاکراتی که فردا بین سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و بن والاس همتای انگلیسی انجام می‌شود، بی‌سابقه است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: از سخنرانی بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در برابر مجلس عوام مطلع شدم که خواستار بهبود روابط با مسکو شد.
لاوروف تاکید کرد: این آنچه است که دست‌کم رسما اعلام شده و نمی‌دانم عملا چه خواهد بود؛ اما اگر این مساله در واقعیت هدف همکاران انگلیسی ما باشد ما مسلما مقابله به مثل خواهیم کرد. زیرا نمی‌توان به روابطی که از سال‌های متمادی به پایین‌ترین سطح رسیده، راضی شویم.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: تنها راه عادی سازی روابط دو جانبه در مذاکرات برابر مبتنی بر احترام متقابل و به رسمیت شناختن منافع مشروع دو طرف نسبت به یکدیگر و بررسی راه‌حل‌های قابل قبول است.
لاوروف ادامه داد: رویکردهای دیپلماتیک و هشدارهای نهایی و تهدیدات و موعظه‌ها راه به جایی نمی‌برند متاسفانه بسیاری از هم‌قطاران غربی در حال حاضر عادت کرده‌اند از این شیوه‌ها در فعالیت‌های علنی خود استفاده کنند و نمی‌توانم این مساله را دیپلماتیک بدانم.
لاوروف اظهار کرد، روابطی بین هر دو کشوری در سطح جهانی هرگز منجر به نتیجه مثبت نخواهد شد اگر که به نفع دو کشور نباشد، همکاری رو به رشد انگلیس و روسیه در زمینه‌های تجارت، اقتصاد، سرمایه‌گذاری و توسعه روابط فرهنگی و انسانی مثالی مناسب برای آن است.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه ابراز امیدواری کرد، مسکو و لندن بتوانند براساس این تجربه روابط دو جانبه در زمینه‌های دیگر را بهبود بخشیده و سازوکارهای همکاری و تماس‌ها با طرف‌های رسمی را که از مدت‌ها پیش قطع شده و مقصرش روسیه نیست، از سر بگیرند.
وزیر خارجه روسیه اشاره کرد، روسیه و انگلیس به عنوان دو عضو دائم شورای امنیت مسؤولیت ویژه‌های در مقابله با گرایش‌های منفی در روابط بین‌الملل و آغاز مذاکرات مبتنی بر احترام متقابل و بررسی راه حل‌هایی مناسب با منافع همه کشورها دارند.
وی افزود: این مساله در حال حاضر از اهمیت ویژه‌ای در منطقه یورو آتلانتیک برخوردار است و ما آماده بررسی مسائل مربوط به ابتکار عمل‌های روسیه هستیم.
لاوروف همچنین در کنفرانس خبری بعد از دیدار با همتای انگلیسی به کارمندان غیرضروری و غیراصلی در هیئت دیپلماتیک کشورش توصیه کرد خاک اوکراین را ترک کنند.
وی اظهار کرد: ما هیچ‌کس را تهدید نمی‌کنیم؛ اما این غرب است که ما را تهدید می‌کند، هیچ خصومتی از جانب ما علیه اوکراین نیست.
لاوروف افزود: خشم غرب درباره تمرین‌های نظامی روسیه و بلاروس و استقرار نیروها در خاک خودمان را درک نمی‌کنیم.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه اشاره کرد: با ناتو هنوز درباره عدم پذیرش توسعه این ائتلاف به زمینه‌ مشترکی دست نیافته‌ایم.
او اشاره کرد: غرب از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به عنوان ابزاری برای عصبانیت ما استفاده می‌کند؛ اما ما همچنان به مسیر دیپلماسی باور داریم.
وی همچنین نسبت به مذاکراتش با همتای انگلیسی ابراز ناامیدی کرد. لاوروف گفت: این مذاکرات مثل مذاکرات لالان با کران بود. ما واقعا احساس ناامیدی می‌کنم چون ما می‌شنویم  ولی حرف ما شنیده نمی‌شود.
وزیر خارجه روسیه نسبت به نتایج مذاکراتش با همتای انگلیسی ابراز نارضایتی کرد زیرا معتقد بود لندن به دلایل مسکو توجه نکرده است.
این وزیر به ادعاهای غربی که می‌گویند روسیه زمین را در فصل زمستان منجمد کرده تا تانک‌هایش وارد خاک اوکراین شوند، اشاره کرد.
او افزود: به نظر چنین زمینی امروز نزد همتایان انگلیسی ماست.
به گفته لاوروف،‌ رئیس‌جمهوری روسیه و دیگر مسؤولان کشور قبلا توضیحات مفصلی درباره تنش‌های کنونی بین مسکو و غرب ارائه کردند، اما او احساس می‌کند همکارانشان از این توضیحات غیرمطلع هستند یا کاملا آنها را نادیده گرفته‌اند.
لاوروف در پاسخ به حرف‌های تراس که گفته اظهارات مقامات روس درباره اینکه هیچ طرحی برای حمله به اوکراین وجود ندارد، دورغ است، گفت: این اظهارات را تنها مقامات روسیه نمی‌گویند بلکه از سوی پنتاگون نیز مطرح می‌شود. من اندکی قبل مطالعه کردم که افرادی هستند که از طریق ماهواره‌ها پیگیر اتفاقات هستند. اظهارات مشابهی نیز از سوی وزیر دفاع اوکراین مطرح شد که گفته بود دست از تحریک خشونت بردارید.
تراس: جنگ در اوکراین فاجعه‌ای برای روسیه، اوکراین و امنیت اروپاست
لیز تراس نیز تاکید کرد: حقیقت این است که ما نمی‌توانیم تجمیع نیروهای روسیه در مرزهای اوکراین و تلاش‌ها برای نقض حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی آن را نادیده بگیریم.
وزیر خارجه انگلیس هشدار داد، جنگ در اوکراین فاجعه‌ای برای ملت این کشور، روسیه و امنیت اروپا خواهد بود. او اشاره کرد: کشورهای عضو ناتو به صراحت اعلام کردند، هر گونه مداخله در اوکراین پیامدهای وخیمی خواهد داشت و متجاوز را به پرداخت بهای سنگین مکلف می‌کند و در حالیکه راه‌حل دیپلماتیک جایگرین فرصت حل درگیری‌ها و خونریزی‌ها را می‌دهد.
تراس به همکاری بین لندن و مسکو در قالب شورای امنیت در تضمین دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای اشاره کرد و گفت، روسیه باید از سخنرانی‌هایی که به دوره جنگ سرد اشاره دارند صرف نظر کند و وارد مذاکرات ریشه‌ای با ناتو برای تقویت امنیت اروپا شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس بر لزوم بررسی حاکمیت اوکراین و تمامیت ارضی آن تاکید کرد و گفت: اگر به این اصول احترام گذاشته شود می‌توانیم پیشرفتی در مذاکرات امروز با هدف تقویت امنیت همه حاصل کنیم.
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها