به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۹:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۹ ساعت ۱۱:۳۸
کد مطلب : ۳۲۱۸۳۳

تفاوت در عیدی کارمندان و بازنشستگان بر اساس جنسیت و تعداد فرزند؛ بدعت یا فرمول جدید؟

تفاوت در عیدی کارمندان و بازنشستگان بر اساس جنسیت و تعداد فرزند؛ بدعت یا فرمول جدید؟
گروه اقتصادی: عیدی و پاداش کارکنان دولت، بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی در روز‌های گذشته اعلام شد.اگرچه مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان به عنوان عیدی برای این گروه‌ها در نظر گرفته شده است، اما همزمان با روز پدر جدولی در فضای مجازی وایرال شد و برای نخستین بار تفاوت‌هایی بین مبالغ دریافتی بین کارکنان مجرد و متأهل و بازنشستگان زن و مرد و افراد داری فرزند وجود داشت.

بر این اساس کارمندان و بازنشستگان مجرد مرد و زنان متأهل دارای فرزند هر کدام یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و کارمندان مرد متأهل بدون فرزند ۴۰۰ هزار تومان اضافه و سایر مردان کارمند و بازنشسته دارای فرزند نیز به ازای هر فرزند ۱۵۰ هزار تومان اضافی دریافتی خواهند داشت. با این حال زنان متأهل چه کارمند و چه بازنشسته از این مقدار محروم و همان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان را دریافت می‌کنند.

بدعتی جدید در پرداخت عیدی بازنشستگان
حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور، در رابطه با این تغییر در مبلغ عیدی بر اساس تأهل، جنسیت و داشتن فرزند و عدم آن اظهار کرد: این موضوع به نظر من درست نیست. از نظر من بین خانم‌های بازنشسته و مستمری بگیر و یا افراد از کار افتاده با سایر بازنشستگان و مستمری بگیران نباید هیچ تفاوتی در دریافت عیدی وجود داشته باشد و در واقع یک عدد رندی را باید دریافت کنند.

وی افزود: هیچ اختلافی نباید بین میزان عیدی وجود داشته باشد. البته امکان دارد که بین افرادی که عیدی آن‌ها تقسیم می‌شود، مثلا یک بازنشسته متوفی علاوه بر همسر یک دختر مطلقه یا همسر فوت شده هم دارد که می‌تواند مستمری دریافت کند. میزان عیدی برای آن‌ها تقسیم بر دو می‌شود. البته من بر این اعتقاد هستم که شب عید این افراد نیز باید عیدی را به صورت کامل دریافت کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان کارگری در ادامه اظهار کرد: سال گذشته کاری که مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی انجام داد این بود که علاوه بر عیدی پایان سال، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان نیز به همه بازنشستگان پرداخت کرد. این یک کار به یادماندنی بود و امیدوارم امسال نیز مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی این رویه را ادامه دهد.صادقی تأکید کرد: در عیدی به هیچ عنوان حق عائله‌مندی مطرح نیست و کاری به این ندارد که طرف چند فرزند دارد و یا اصلا فرزند دارد یا نه و در واقع این بدعت جدید است.

میزان عیدی کارگران
علی رغم گفته‌های صادقی در مورد عدم درستی این میزان از عیدی، محمدحسین زدا، سرپرست اسبق سازمان تأمین اجتماعی در اینستاگرام خود در رابطه عیدی کارمندان و بازنشستگان و مستمری بگیران اظهار کرد: قانون کار تکلیف عیدی شاغلان تابع قانون کار را که در کارخانه‌ها، موسسات، شرکت‌ها و ... مشغول فعالیت هستند را روشن کرده است و بر این اساس عیدی درنظرگرفته شده حداقل معادل دو ماه حقوق پایه و حداکثر معادل سه ماه حقوق پایه است که کارفرما باید به آنان بپردازد. نکته‌ای که باید به آن توجه شود، این است که شاغلان تابع قانون کار، نباید دریافتی‌شان را ملاک قرار دهند بلکه حقوق پایه مدنظر است.

فرمول جدید محاسبه عیدی بازنشستگان
سرپرست اسبق سازمان تامین اجتماعی همچنین بیان کرد: میزان عیدی شاغلان در بخش‌های دولتی (کارمندان دولت) از سوی دولت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان درنظرگرفته شده است، دولت تحت عنوان حمایت از خانوار، فرمول جدیدی ارائه کرده که مطابق آن به ازای همسر ۴۰۰ هزار تومان و به ازای هر فرزند ۱۵۰ هزار تومان به این مبلغ افزوده می‌شود. برای بازنشستگان نیز یک عدد ثابت یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی تعیین شده است که زمان واریز آن را باید مسئولان سازمان تامین اجتماعی تعیین و به حساب بازنشستگان واریز کنند.
مرجع : جامعه 24

۱۴۰۰/۱۱/۳۰ ۰۸:۱۰
نظرات من درآوردی آفت اقتصاد شده . میگن افزایش حقوق کارمندان دولت تورم زاست .اما صدها میلیون تومان وام بدون ضامن می دهند هزاران میلیون تومان پرونده های مختلف اختلاس علنی شده . هفت درصد افزایش عیدی امسال و ده درصد افزایش حقوق برای سال آینده نشون داده که تنها شعار اصول گرایان در ایجاد عدالت اقتصادی فاقد اعتبار بوده است .در مجموع دولتهای روی کار آمده نتوانستند یا نخواستند عدالت اقتصادی را اجرا کنند . (383341)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها