به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۰۴ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۳۲۲۸۹۸

خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل

خروج عراق از فصل هفتم منشور سازمان ملل
گروه بین الملل: وزیر خارجه عراق خروج کشورش از فصل هفتم منشور سازمان ملل را اعلام کرد. همزمان شورای امنیت سازمان ملل پس از تسویه کامل مبلغ غرامت جنگ کویت توسط عراق این پرونده را مختومه کرد.
 شورای امنیت با برگزاری نشستی به اتفاق آرا و رسما به مأموریت کمیته سازمان ملل ویژه جبران خسارات ناشی از تهاجم عراق به کویت در سال ۱۹۹۰ پایان داد.این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که عراق تمامی مبلغ ۵۲.۴ میلیارد دلار غرامت تعیین شده را به کویت پرداخت کرد.شورای امنیت همچنین اعلام کرد که دولت عراق دیگر ملزم به پرداخت درصدی از درآمد حاصل از فروش و صادرات نفت، فرآورده‌های نفتی و گاز طبیعی به صندوق تحت مدیریت کمیته غرامت نیست.فواد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز که در نشست مذکور حضور داشت از این تصمیم شورای امنیت استقبال و تاکید کرد که عراق امروز در حال ورق زدن صفحه مهمی از تاریخ خود است که بیش از سی سال به طول انجامید.وی افزود: عراق صفحه جدیدی را باز می‌کند و درصدد تقویت چارچوب‌های همکاری با جامعه بین‌المللی و در خط مقدم آن با سازمان ملل است.فواد حسین همچنین گفت که بغداد تمامی تعهدات بین‌المللی خود را بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل اجرا کرده و تمامی مبلغی را که باید به کویت پرداخت می‌کرد، به طور کامل پرداخت کرده است و دیگر ملزم به پرداخت مبلغ اضافه نیست و از فصل هفتم منشور سازمان ملل خارج می‌شود.وی خروج عراق از ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل را به ملت کشورش تبریک گفت.کمیته غرامت سازمان ملل متحد در ماه مه سال ۱۹۹۱میلادی و بعد از اشغال کویت توسط عراق بر اساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد.این کمیته، دولت عراق را به پرداخت ۵۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار ملزم کرده بود. این غرامت به دولت کویت و زیرمجموعه‌های آن و دیگر افراد و شرکت‌ها و مجموعه‌هایی پرداخت شد که در حمله نظامی عراق به کویت و اشغال این کشور، آسیب دیده بودند.عراق ۲۱ دسامبر ۲۰۲۱ آخرین قسط از غرامت به کویت را به علت حمله صدام در سال ۱۹۹۰ به این کشور پرداخت کرد.
برچسب ها: عراق
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها