به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۰۲:۱۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۲ ساعت ۱۴:۰۹
کد مطلب : ۳۲۴۲۴۸
دیوان کیفری بین‌المللی درباره «جنایت جنگی» پوتین تحقیق می‌کند

هشتمین روز لشكركشی و تجاوز نظامی روسیه به اوکراین

گروه بین‌الملل: سازمان ملل مرگ ۲۲۷ غیرنظامی شامل ۱۵ کودک و زخمی شدن ۵۲۵ نفر دیگر توسط نظامیان روسی در اوکراین تایید کرد. همچنین از هفته گذشته تا کنون یک میلیون پناهجو اوکراین را ترک کرده‌اند.
ستونی از تجهیزات نظامی منهدم شده ارتش متجاوز روس در اوكراین
ستونی از تجهیزات نظامی منهدم شده ارتش متجاوز روس در اوكراین
به گزارش ایندیپندنت، حمله روسیه به اوکراین در حالی وارد دومین هفته می‌شود که حمله‌های هوایی روسیه علیه شهرهای کلیدی اوکراین و پایتخت تشدید شده است. صدای انفجارها در بامداد پنجشنبه دوازدهم اسفندماه در کی‌یف ادامه دارد و مردم در ایستگاه‌های مترو پناه گرفته‌اند. همزمان دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی (آی‌سی‌سی) از آغاز تحقیقات درباره جنایات جنگی روسیه در حمله به اوکراین خبر داد. مجمع عمومی سازمان ملل نیز با اجماع آرا، رای مثبت ۱۴۱ عضو و رای ممتنع کشورهایی مانند جمهوری اسلامی ایران قطعنامه محکومیت حمله روسیه به اوکراین را تصویب کرد. شماری از کشورها روسیه را تحریم کرده‌اند و حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای این کشور بسته‌اند. هنوز زمان دقیق برگزاری دور دوم مذاکرات صلح بین هیات‌های روسیه و اوکراین اعلام نشده است.  دور نخست این گفت‌و‌گو‌ها در مرز بلاروس نتیجه روشنی به دنبال نداشت.

جدول آرای كشورهای سازمان ملل؛ كشورهای سبز موافق محكومیت روسیه، قرمز مخالف و زرد ممتنع

دیوان کیفری بین‌المللی درباره جنایت جنگی روسیه تحقیق می‌کند
دیوان کیفری بین‌المللی در لاهه پس از دریافت ۳۹ دادخواست، تحقیق درباره جنایت جنگی روسیه در حمله به اوکراین را آغاز می‌کند. بریتانیا، فرانسه و کانادا از جمله کشورهایی به‌شمار می‌روند که خواستار تحقیق در این زمینه شده‌اند.

زلنسکی: اوکراین نمی‌خواهد سرزمینش پوشیده از اجساد سربازان روسیه شود
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین صبح امروز در یک پیام ویدیویی جدید خطاب به ملت اوکراین، ارزیابی مثبتی از جنگ ارائه کرد و از اوکراینی‌ها خواست که به مقاومت ادامه دهند. او گفت: «ما مردمی هستیم که در این یک هفته، نقشه‌های دشمن را به هم ریختیم. آنها در اینجا نه آرامشی دارند و نه حتی غذایی. آنها حتی یک لحظۀ آرام را تجربه نخواهند کرد.» او گفت که در این یک هفته نیروهای روسی در هیچ جا دوام نیاورده‌اند و به کرات مجبور به تغییر مکان شده‌اند. درگیری‌ها بر روحیه سربازان روسی تأثیر گذاشته، آنها گرسنه هستند و چیزی برای خوردن ندارند و همین موضوع باعث شده که برای پیدا کردن مواد غذایی به فروشگاه‌های ما بیایند. زلنسکی گفت: «اینها جنگجویان یک ابرقدرت نیستند. اینها بچه‌های گیج و سردرگمی هستند که مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند.» او افزود که تعداد قربانیان روسیه در این جنگ به حدود ۹۰۰۰ نفر رسیده است و خطاب به نیروهای روسیه نیز گفت: «اوکراین نمی‌خواهد سرزمنیش پوشیده از اجساد سربازان شود. به خانه بروید.»
زلنسکی: دوسال پس از کرونا، کشورمان با هجوم ویروسی جدید روبه‌رو شده
ولودیمیر زلنسکی، همچنین گفت که خطوط دفاعی اوکراین در برابر حمله روسیه ایستادگی می‌کند و افزود که از نیمه‌شب تاکنون هیچ وقفه‌ای در گلوله‌باران ارتش روسیه وجود نداشته است. زلنسکی گفت: «ما چیزی برای از دست دادن نداریم جز آزادی خودمان» و افزود که اوکراین از متحدان بین المللی خود به صورت روزانه تسلیحات دریافت می‌کند. او تهاجم روسیه به کشورش را با کرونا مقایسه کرد و گفت که دو سال از ثبت اولین مورد کووید در اوکراین می‌گذرد: «اکنون یک هفته است که ویروس دیگری حمله کرده است.» به گزارش رویترز، زلنسکی گفت تغییر تاکتیک روسیه و گلوله‌باران غیرنظامیان در شهرها ثابت کرد که اوکراین در مقاومت در برابر طرح اولیه مسکو برای اشغال سریع از طریق حمله زمینی موفق بوده است. این در حالی است که دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است که از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه در یک هفته پیش، ۲۲۷ غیرنظامی در اوکراین کشته و ۵۲۵ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

تحریم سنگین روسیه و بلاروس از سوی اتحادیه جهانی کشتی
در پی تجاوز نظامی و لشکرکشی روسیه و بلاروس به اوکراین، تمامی کشتی‌گیران، مربیان، داوران و عوامل روسیه و بلاروس از حضور در مسابقات بین‌المللی کشتی محروم شدند و میزبانی رویدادهای کشتی نیز از آنان گرفته شد.

* بانک جهانی همه برنامه‌های خود را در روسیه و بلاروس متوقف کرد
ثروتمندان روسیه که بسیار از آنها الیگارش‌های نزدیک به‌ پوتین به‌شمار می‌روند از بیم تحریم‌ها در حال انتقال دارایی‌های خود از شهرهایی مانند لندن و نیویورک هستند.

ادامه حملات روس‌ها به پایتخت اوکراین
در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه ۱۲ اسفندماه دست‌کم چهار انفجار عظیم کی‌یف، پایتخت اوکراین را به لرزه درآورد. دو انفجار در مرکز کی‌یف و دو انفجار دیگر در نزدیکی ایستگاه مترو گزارش شده است.   صدای آژیر حمله هوایی در شهر به‌گوش می‌رسد.
به گزارش سرویس امور اضطراری اوکراین، یک انبار نفت در شهر چرنیهیو در شمال اوکراین در جریان یک حمله هوایی صبح پنجشنبه مورد هدف قرار گرفت. عکس‌هایی که منابع دولتی اوکراین منتشر کرده‌اند ابرهایی از دود سیاه غلیظ بر فراز مخازن نفت نشان می‌دهند. آتش‌نشانان و نیروهای اورژانس در محل حضور دارند. اوکراین روز پنجشنبه اعلام کردند که در ۲۴ ساعت گذشته بین ۲ تا ۳ مارس، در نتیجه گلوله‌باران‌ها و حملات روسیه به شهرها،  ۳۴ غیرنظامی در منطقه خارکیف کشته شدند . رویترز به طور جداگانه گزارش داد که فرماندار منطقه دونتسک شرقی که تحت کنترل اوکراین است، گفت که شهر بندری ماریوپل، یکی از اولین اهداف تهاجم روسیه، بدون برق و آب است.
   
ارتش روسیه یک «نیروی متجاوز بی‌رحم» است 
دامیان هیندز، وزیر امنیت بریتانیا به اسکای نیوز گفت که روسیه متجاوزی بی‌رحم و بزرگترین و فوری‌ترین خطر برای اروپا و کل جهان است. او گفت: «روسیه یک نیروی مهاجم بی رحم است. وقتی نوبت به تاکتیک و استراتژی نظامی می‌رسد، نمی‌خواهم به ولادیمیر پوتین و آنچه که در سر دارد، فکر کنم. اما ما می دانیم که این یک نیروی بی‌رحم است، یک (نیروی) بسیار خطرناک که اکنون به سراغ اوکراین رفته و بعد خطر بزرگش متوجه اروپا و کل جهان خواهد شد.» 
 
دفتر دادستانی کل لیتوانی روز پنجشنبه اعلام کرد که تحقیقات مربوط به جنایات علیه بشریت و جنایات جنگی در اوکراین را پس از تهاجم روسیه آغاز کرده است.   خبرگزاری رویترز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تحقیقات در رابطه با تجاوز نظامی به اوکراین آغاز شد.»
این تحقیقات شامل «حملات نظامی به غیرنظامیان، پزشکان، تخریب خانه‌ها، بیمارستان‌ها، مؤسسات آموزشی و سایر تأسیسات غیرنظامی است که منجر به مرگ بزرگسالان و کودکان می‌شود.»

یک منبع دولتی روز پنجشنبه گفت که آلمان در حال بررسی تأمین ۲۷۰۰ موشک ضدهوایی به اوکراین است تا در برابر تجاوز روسیه از خود دفاع کنند. خبرگزاری آلمان DPA پیشتر گزارش داده بود که وزارت اقتصاد با تأمین موشک‌های استرلا ساخت شوروی که بخشی از موجودی ارتش جمهوری دموکراتیک سابق آلمان است، موافقت کرده است. یک منبع به رویترز گفت که شورای امنیت فدرال هنوز این اقدام را تأیید نکرده است. این منبع گفت: «موشک‌ها آماده انتقال هستند.»  این علاوه بر ۱۰۰۰ سلاح ضد تانک و ۵۰۰ موشک زمین به هوای استینگر است که آلمان روز شنبه اعلام کرد با تغییر سیاستش پس از حمله روسیه به همسایه خود، به اوکراین خواهد داد.

وزارت دفاع بریتانیا: روسیه در کی‌یف پیشرفت کمی داشته است
وزارت دفاع بریتانیا می‌گوید که پیشروی روسیه در کی‌یف به دلیل «مقاومت سرسختانه اوکراین و از کار افتادن ماشین جنگی روسیه» به تعویق افتاده و نیروهای روسیه بیش از ۳۰ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارند. در آخرین گزارش اطلاعاتی بریتانیا آمده است:  بدنه اصلی ستون نظامی روسیه که به سمت کی‌یف پیشروی می‌کند، در بیش از ۳۰ کیلومتری مرکز شهر متوقف شده است که دلیل آن مقاومت سرسختانه اوکراینی‌ها، خرابی مکانیکی و ازدحام است. این ستون نظامی در بیش از سه روز گذشته پیشرفت کمی داشته است.  با وجود گلوله باران شدید روسیه، شهرهای خارکیف، چرنیهف و ماریوپل در دست اوکراین باقی مانده‌اند. برخی از نیروهای روسی وارد شهر خرسون شده‌اند اما وضعیت نظامی همچنان نامشخص است.  این گزارش می‌افزاید که وزارت دفاع روسیه «مجبور شده است» اعتراف کند که تاکنون ۴۹۸ سرباز روس در جنگ کشته و ۱۵۹۷ نفر زخمی شده‌اند و افزود که تعداد واقعی کشته‌ها و زخمی‌ها «تقریباً به طور قابل توجهی بیشتر است».

روایت خبرگزاری‌های دولتی روسیه از تلفات جنگ
خبرگزاری ریانووستی به نقل از وزارت دفاع روسیه مدعی شد تعداد سربازان روسی کشته شده در جریان حمله ارتش روسیه به اوکراین ۴۹۸ نفر و تعداد زخمی‌ها هزار و ۵۹۷ نفر است.  این نخستین بار است که مسکو تلفات جنگ اوکراین را تایید می‌کند. اما آمار و ارقامی که طرف اوکراینی از تلفات سربازان روسی ارایه می‌کند به مراتب بالاتر از رقم اعلامی از سوی وزارت دفاع روسیه است.  اینترفکس روسیه هم مدعی شده است که ۲ هزار و ۸۷۰ سرباز اوکراینی کشته و ۳ هزار و ۷۰۰ سرباز دیگر زخمی شده‌اند. منابع خبری مستقل هنوز صحت این آمار را تایید نکرده‌اند.

احمدی‌نژاد: مقاومت اوکراین نقشه شیطانی دشمنان بشریت را برملا کرد
محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین جمهوری اسلامی ایران در پیامی توییتری خطاب به «ملت بزرگ اوکراین و رییس‌جمهوری زلنسکی» نوشت: «مقاومت افتخارآمیز شما نقشه‌های شیطانی دشمنان بشریت را برملا کرد. اطمینان داشته باشید که کشور بزرگ ایران کنار شما ایستاده است و مقاومت شما را تحسین می‌کند.» این توییت احمدی‌نژاد در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر انتقادهای متعددی نسبت به مقامات ارشد ایران در حمایت از موضع روسیه در حمله به اوکراین مطرح می‌شود.

کانادا ۱۰ فعال بخش انرژی روسیه را تحریم کرد
کانادا ۱۰ فعال بخش انرژی روسیه در شرکت‌هایی روسنف و گازپروم را تحریم کرد. دلیل این اقدام فشار بر مسکو به دلیل حمله روسیه به اوکراین اعلام شده است.

سازمان ملل: یک میلیون پناهجو از اوکراین فرار کردند
سازمان ملل اعلام کرد از آغاز جنگ اوکراین در هفته گذشته تا کنون یک میلیون پناهجو از این کشور به کشورهای همسایه گریخته‌اند.
  
هفت هزار نفر مخالف جنگ تاکنون در روسیه بازداشت شده‌اند!

پس از آن که آلکسی ناوالنی، منتقد زندانی کرملین، از روس‌ها خواست به تهاجم پوتین به اوکراین اعتراض کنند، ده‌ها تظاهرکننده ضد جنگ روز چهارشنبه در مسکو و سن پترزبورگ بازداشت شدند.
گروه رسانه‌ای مستقل حقوق بشری روسی «اٌوی‌دی۰اینفو» (OVD-Info) می‌گوید در مجموع بیش از هفت هزار نفر مخالف جنگ تاکنون در روسیه بازداشت شده‌اند. پلیس در مسکو دو زن و پنج کودک را که در خارج از سفارت اوکراین پوستری علیه جنگ در دست داشتند، بازداشت کرد. به نوشته روزنامه گاردین، ظاهراً پلیس این دو زن را تهدید به سلب حضانت از کودکان کرده است.
این دو زن و پنج کودک پیش از بازداشت می‌خواستند در مقابل سفارت اوکراین گل بگذارند و عکس‌های بازداشت آنها نشان می‌دهد که بچه‌ها پوستری در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «نه به جنگ». این کودکان ۷ تا ۱۱ ساله به همراه مادرانشان در ون پلیس نگه داشته شدند و سپس به ایستگاه پلیس منتقل شدند. پلیس‌های روسیه یک روز قبل یکی از بازماندگان جنگ جهانی دوم و محاصره لنینگراد را که اکنون به تهاجم کشور علیه اوکراین اعتراض دارد، نیز بازداشت کردند. تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی و همین‌طور خبرگزاری رویترز منتشر شده است، یلنا اوسیپووای ۷۶ ساله را نشان می‌دهد که در تجمع مخالفان تهاجم روسیه اوکراین در سنت پترزبورگ حضور یافته بود، اما پلیس‌های روس او را دستگیر کردند!

چین از روسیه خواسته بود حمله را تا بعد از المپیک به تعویق بیاندازد
نیویورک‌تایمز به نقل از منابع اطلاعاتی گزارش داد چین از روسیه خواسته بود حمله به اوکراین را تا پس از المپیک زمستانی پکن به تعویق بیاندازد. براساس این اطلاعات، مقامات عالی چین در اوایل ماه فوریه این درخواست را با همتایان روس خود مطرح کردند.
اختتامیه المپیک زمستانی پکن ۲۰ فوریه برگزار شد و در ۲۱ فوریه روسیه دستور اعزام نیروهای بیشتر به شرق اوکراین را صادر کرد. فرمان حمله پوتین نیز در ساعات اولیه بامداد ۲۴ فوریه چهار روز پس از مراسم اختتامیه المپیک زمستانی پکن صادر شد.
روسیه یک بار دیگر هم در جریان المپیک تابستانی که چین میزبان آن بود در اوت ۲۰۰۸ به گرجستان حمله کرده بود. چین از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین جانب مسکو را گرفته است و به قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل در محکومیت این حمله نیز رای مثبت نداد.

پوتین⁩ با ⁧ جنایت⁩ زنده است
گروزنی و چچن را با خاک یکسان کرد، حلب را مخروبه و به آتش کشید. فقط در سوریه ۵۰۰ هزار سوری را کشت، سلاح شیمیایی بکار برد. میلیون‌ها انسان بیگناه را آواره کرد. حالا نوبت به اوکراین رسیده. او ذره‌ای شرافت انسانی و اخلاقی ندارد. یک حیوان درنده با ظاهر آدمی!

۱۴۰۰/۱۲/۱۲ ۱۴:۲۸
لعنت بر روسیه ی همیشه خائن به ایران هیچگاه روسیه با ایران نبوده همیشه بر علیه ایران کار کرده (384081)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها