به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۳۲۴۸۰۱

چگونه بفهمیم درگاه بانکی جعلی است؟

چگونه بفهمیم درگاه بانکی جعلی است؟
گروه جامعه: روز‌های پایانی سال بازار فروش‌های اینترنتی و خرید‌های نوروزی داغ می‌شود. دو سالی است که با ورود کرونا به کشور، مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا برای خرید رو به اینترنت و فضای مجازی آورده و از خرید‌های اینترنتی استفاده می‌کنند.

در حالی که سهولت خرید‌های اینترنتی بسیار مناسب است، اما سارقان از این فضا برای سرقت استفاده می‌کنند. برای بررسی راه‌های سرقت اینترنتی در پوشش خرید‌های نوروزی گفتگویی را با سرهنگ علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری جایم سایبری پلیس فتا انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

سرهنگ علی محمد رجبی  اظهار داشت: در ایام پایانی سال و منتهی به نوروز مجرمان سایبری فعالیت خود را دو چندان کرده و در فضای مجازی به انواع مختلف دست به کلاهبرداری و سرقت از حساب مشتریان خود می‌زنند. مردم در زمان خرید‌های اینترنتی باید مراقب بوده و به نکات ایمنی توجه کنند تا در دام کلاهبرداران نوروزی نیفتند.
وی با اشاره به اینکه متهمان از دو طریق خالی کردن حساب و کلاهبرداری در فروش‌های نوروزی سر مردم را کلاه می‌گذارند، گفت: در روش کلاهبرداری افراد با راه اندازی سایت و پیج‌های مجازی اقدام به تبلیغ برای فروش کالا با قیمتی کمتر می‌کنند و از خریدار می‌خواهند که با پرداخت مبلغی به عنوان بیعانه خرید خود را قطعی کنند، این درحالی است که این افراد کلاهبردار بوده و بعد از پرداخت پول دیگر جوابگوی خریدار نیستند.

به گفته رجبی در روشی دیگر افراد با راه اندازی سایت و درگاه پرداخت مانند درگاه اصلی، فرد را برای پرداخت به آن درگاه هدایت کرده و با به دست آوردن اطلاعات فرد، اقدام به برداشت از حساب او می‌کنند. خریداران باید سعی کنند اگر قصد پرداخت اینترنتی برای خرید را دارند خودشان آدرس درگاه بانکی را وارد و به لینک‌های مشابه اعتماد نکنند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا افزود: افراد برای اینکه متوجه شوند درگاه بانکی برای پرداخت هزینه خرید درست است یا خیر، تنها کافی است یکبار اطلاعات حساب بانکی را اشتباه وارد کنند، اگر بعد از وارد کردن اشتباه اطلاعات باز هم عملیات ادامه یافت باید مطمئن شوید که گرفتار فشینگ شده‌اید. در درگاه‌های اصلی با وارد کردن اطلاعات اشتباه کارت، عملیات متوقف و به شما اخطار اطلاعات اشتباه داده می‌شود.

وی اظهار کرد: افراد با ساخت درگاه جعلی اطلاعات کارت مانند شماره کارت، تاریخ انقضا، رمز و "سی وی وی" را به دست آوده و اقدام به برداشت از حساب می‌کنند.سرهنگ رجبی بار دیگر به مردم توصیه کرد برای خرید اینترنتی کارت بانکی خاصی را در نظر بگیرید و در آن موجودی به اندازه خرید داشته باشید تا اگر گرفتار مجرمان شدید، تمام اموالتان به سرقت نرود.
مرجع : جامعه 24
برچسب ها: کلاهبرداری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها