به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۲:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۱۷ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۳۲۵۳۵۲

ربات‌ها به کمک سالمندان می‌آیند

ربات‌ها به کمک سالمندان می‌آیند
گروه علمی: شرکت‌های تکنولوژی ژاپنی در حال ایجاد راه حل برای آسان‌تر کردن زندگی سالمندان هستند. ربات‌های حمل و نقل یک نفره جزئی از این راه حل‌ها هستند. در حالی که جوانان معمولا کاربران تکنولوژی هستند، طول عمر طولانی و نیازهای در حال تغییر باعث شده است افراد مسن‌تر نیز به زمره کاربران تکنولوژی بپیوندند تا بتوانند به امور زندگی خود رسیدگی کنند و زندگی راحت‌تری داشته باشند. در هیچ کجای جهان این پدیده واضح‌تر از ژاپن نیست.

در سال ۲۰۲۰ بیش از یک چهارم جمعیت ژاپن حداقل ۶۵ سال سن داشتند. پیش‌بینی می‌شود این نرخ تا سال ۲۰۵۰ به ۳۸ درصد جمعیت این کشور برسد. در مقابل شرکت‌های تکنولوژی ژاپنی در حال ایجاد راه حل‌های برای آسان‌تر کردن مشکلات زندگی جمعیت مسن این کشور هستند. بسیاری از سالمندان با مشکلاتی در رفت و آمد و جابه‌جایی روبرو هستند. این مساله باعث انزوای اجتماعی آنها می‌شود که خود موجب آسیب به سلامت فیزیکی و روانی آنها می‌شود.

ربات‌های حرکتی خودکار می‌توانند راه حلی برای این مشکل باشند. برای حرکت کردن این ربات‌ها نیاز نیست مانند ویلچر در حرکت آنها دخالت کرد و آنها را به حرکت درآورد. این قابلیت بیرون رفتن و ارتباط برقرار کردن با جامعه را برای سالمندان آسان‌تر می‌کند.
 
ویژگی‌های ربات یک نفره
یکی از این ربات‌های یک نفره محصول کمپانی ZMP ژاپن است که بخشی از آن ژانویه امسال راه‌‎اندازی شد. این ربات‌ها در آسایشگاه سالمندان در نواحی تسوکودا و تسوکیشیما در توکیو استفاده می‌شوند. این ربات می‌تواند در فاصله بین آسایشگاه تا سه کلینیک با فاصله ۷۰۰ متری جابه‌جا شود. بیماران می‌توانند در گوشی هوشمند خود رزرو را انجام دهند و زمان حرکت و مقصد را انتخاب کنند. این ربات در راه برگشت نیز از نزدیکی رودخانه عبور می‌کند تا کاربر را درست مانند پیاده‌روی به طبیعت نزدیکتر کند.

این ربات که راکورو نام دارد رفت و آمد سالمندان و امنیت و راحتی آنان را تامین می‌کند. آنها می‌توانند از مسیر خود لذت ببرند و با دیگران نیز معاشرت داشته باشند. برای اطمینان از امنیت سفر این ربات شش دوربین و پنج حسگر و یک دکمه توقف اضطراری دارد. همچنین طراحی آن به گونه‌ای است که به محیط اطراف واکنش نشان دهد. برای مثال اگر چراغ راهنما قرمز شود یا ماشین و افراد در مسیر آن قرار بگیرند؛ ربات توقف می‌کند.

به مرور بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های بیشتری در این استارتاپ شرکت می‌کنند و از سالمندان حمایت می‌کنند. علاوه بر این دولت ژاپن در حال ساختن ربات‌هایی برای کمک کردن به سالمندان در استحمام، سرویس بهداشتی، ارتباطات و غیره است.امروزه ۶۰ درصد خانه‌های سالمندان ژاپن از ربات‌ها استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند به جای ۳۸۰ هزار کارمند حرفه‌ای در این زمینه خدمات ارائه دهند. این تکنولوژی در زمینه کمک به سالمندان هر روز پیشرفته‌تر و رایج‌تر می‌شوند. با پیرتر شدن جمعیت سایر کشورها نیز نیاز آن‌ها به این تکنولوژی بیشتر می‌شود.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: ربات
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها