به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۱:۳۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۱ ساعت ۱۸:۲۲
کد مطلب : ۳۲۶۱۰۷

واکنش جامعه به گسترش ربات‌های انسان‌نما

واکنش جامعه به گسترش ربات‌های انسان‌نما
گروه علمی:شرکت‌های تولید کننده ربات‌های انسان نما هر روز با توجه به نیاز‌های افراد، ربات‌های هوشمندی را تولید و روانه بازار می‌کنند.یکی از عرصه‌های مورد توجه در هوش مصنوعی، ربات‌های انسان‌نما هستند. این نوع ربات‌ها با الهام از ویژگی‌ها و حالات طبیعی انسان‌ها ساخته شده اند. ورود ربات‌های هوشمند و انسان نما آینده، ابعاد مختلف کسب و کار‌ها را تغییر می‌دهند.

 ربات‌های انسان نما در زندگی روزمره برای انجام کار‌ها استفاده می‌شوند. مهارت این محصولات با گذشت زمان بیشتر شده و توانایی انجام هر گونه کاری را خواهند داشت. یکی از خطرات آن‌ها حذف نیروی انسانی است. شرکت‌ها و سازمان‌ها برای راحتی کار‌ها و بهبود کیفیت خدمات دهی به مشتریانشان از این ربات‌ها استفاده می‌کنند. کما اینکه اکنون هم در بسیاری از مکان‌ها مثل رستوران ها، موسسات، بانک‌ها و ... ربات‌های انسان نما به جای کارمندان در حال خدمات دهی هستند.

برخی از کارکرد‌های ربات‌های انسان نما 
ساخت ربات‌هایی شبیه انسان یکی ازبزرگ‌ترین چالش‌های رباتیک است. آن‌ها توانایی حرکت داشته و وظایف طراحی شده را به بهترین شکل انجام می‌دهند. البته انجام رفتار‌های مشابه انسان و اجرای وظایف محول شده به آن‌ها منوط به داشتن نرم افزار و الگوریتم از پیش طراحی شده است. این دستگاه‌ها علیرغم ظاهرشان فاقد استقلال شناختی و بدنی هستند. از کارکرد‌های ربات‌های انسان نما می‌توان به آمادگی برای اجرای خطرناک‌ترین ماموریت‌ها و اکتشافات فضایی در آینده، دستیاران مردم در زندگی روزمره و یار کمکی در بلایای طبیعی و مصنوعی اشاره کرد.

همه این موارد با داشتن الگوریتم یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی میسر می‌شود. بالا بودن قیمت ربات‌های انسان‌نما یکی از دلایل عدم دسترس پذیری آن‌ها برای همه افراد جامعه است. یکی از مشکلات رباتیک انسان نما، عدم درک شناخت مانند انسان است. این ربات‌ها فاقد مکانیسم‌های زیربنایی مغز انسان در مواجهه با موقعیت‌های دنیای واقعی هستند. فعالیت ربات‌های انسان نما در اکثر کشور‌های غربی به کارخانه‌های صنعتی و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی محدود می‌شود؛ اما ژاپنی‌ها به تدریج از آن‌ها در زندگی روزمره هم استفاده می‌کنند.

آینده ربات‌های انسان نما
این ربات‌ها از مدت‌ها پیش در زمینه‌هایی از جمله صنایع خودروسازی و صنعتی استفاده می‌شوند. به گفته برخی کارشناسان حوزه رباتیک، بیشتر کشور‌های توسعه‌یافته برای تغییر جامعه و رفتن به سمت استفاده عمومی از ربات‌های انسان نما آماده نیستند. ربات‌های انسان نما فرآیند استخدام در سازمان‌ها را هم دگرگون کرده اند. طبق آمار در سال‌های آتی بسیاری از کارگران و کارمندان جای خود را به ربات‌ها می‌دهند. البته ربات‌ها همچنان در برخی از کار‌ها توانایی انجام کار به تنهایی را نداشته و نیازمند هوش انسانی هستند. این امر منجر به ایجاد مشاغل و فرصت برای تکنسین ها، برنامه نویسان و ... می‌شود. ربات‌های انسان‌نما در نهایت همه فعالیت‌های متعارف کارگری در جامعه از جمله آتش‌نشانی، خدمات رستوران، تولید، کشاورزی، ساخت‌وساز و پلیس را در اختیار می‌گیرند
برچسب ها: ربات انسان نما
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها