به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۸:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۲ ساعت ۲۰:۳۷
کد مطلب : ۳۲۶۲۸۴
زلنسکی: چند شهر کوچک اوکراین، دیگر وجود ندارند… نابود شده‌اند

رئیس‌جمهور سابق اوکراین: پوتین تاوان تمام جنایات خود را خواهد داد

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور سابق اوکراین، در یک پیام توئیتری نوشت، «محاسبات پوتین برای برای حمله به اوکراین اشتباه بوده است و او "تاوان تمام جنایات خود را خواهد داد.»
آوار به‌جامانده از تخریب یک مرکز فرهنگی و یک ساختمان اداری در جریان بمباران هوایی روستای بیشیف در نزدیکی کی‌یف
آوار به‌جامانده از تخریب یک مرکز فرهنگی و یک ساختمان اداری در جریان بمباران هوایی روستای بیشیف در نزدیکی کی‌یف
پترو پوروشنکو، همچنین در مصاحبه‌ای گفت: «ما اینجا برای آزادی و دموکراسی می‌جنگیم، ما برای اروپا می‌جنگیم، ما برای کل جهان می‌جنگیم». به گفته او، پوتین به "تمام جهان آزاد" حمله کرده و کسی نمی‌داند که ارتش روسیه بعد از اوکراین به کجا لشکرکشی خواهد کرد. 

به گزارش ایندیپندنت، امروز یکشنبه، ۱۳ مارس (۲۲ اسفند)، هجدهمین روز جنگ در اوکراین، درحالی آغاز شد که نقاط بسیاری در این کشور شب و روز پیش از آن، شاهد موشک‌باران، گلوله‌باران و حمله‌های هوایی نیروهای روسیه بودند.  طبق آخرین ارزیابی وزارت دفاع بریتانیا، بخش عمده‌ای از نیروهای زمینی روسیه هم‌اکنون در فاصله ۲۵ کیلومتری مرکز کی‌یف، پایتخت اوکراین، هستند. درگیری‌ها در شمال‌غربی کی‌یف شدت گرفته است و به گفته مشاور رئیس جمهوری اوکراین، این شهر در حال حاضر عملا در محاصره قرار گرفته است. آخرین تصویرهای ماهواره‌ای، نشان‌دهنده ویرانی گسترده در شهر ماریوپول در جنوب شرقی اوکراین است. سازمان ملل متحد از وخیم‌تر شدن وضعیت انسانی در این شهر و گزارش‌هایی مبنی‌بر «غارت و درگیری‌های خشونت‌آمیز برسر منابع» خبر داده است. سازمان پزشکان بدون مرز هم اعلام کرد که این شهر اکنون در مرحله «فاجعه» قرار دارد.  معاون نخست‌وزیر اوکراین اعلام کرد که روز شنبه حدود ۱۳هزار نفر از شهرهای مختلف تخلیه شده‌اند، اما هیچ‌کس موفق به ترک ماریوپول نشده است. 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، گفت که «چند شهر کوچک، دیگر وجود ندارند… نابود شده‌اند». ایالات متحده اعلام کرد که تا سقف ۲۰۰میلیون دلار دیگر، سلاح‌های کوچک و تسلیحات ضدتانک و ضدهوایی بیشتر در اختیار اوکراین خواهد گذاشت. هم‌زمان روسیه اعلام کرد که نیروهایش کاروان‌‌های تسلیحات ارسالی غرب را در اوکراین هدف قرار خواهند داد. ولادیمیر پوتین، در گفت‌وگوی تلفنی روز شنبه با همتایان فرانسوی و آلمانی خود، امانوئل مکرون و اولاف شولتز، تمایلی به پایان‌دادن به تهاجم خود به اوکراین نشان نداده است. یک مقام فرانسوی به سی‌ان‌ان گفت ظاهرا ولادیمیر پوتین «مصمم است تا به هدف خود در اوکراین برسد»، ولی همین‌که هنوز با سران فرانسه و آلمان تلفنی صحبت می‌کند، نشان‌دهنده این است که «امکان راه‌حل سیاسی را از بیخ‌وبن کنار نگذاشته‌است»؛ اما دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین، می‌گوید که امید چندانی به توافق براساس مذاکره برای پایان‌دادن به تهاجم روسیه به اوکراین ندارد. طبق آخرین آمار سازمان ملل متحد، از آغاز تهاجم روسیه به اوکراین تا نیمه‌شب شنبه، ۱۵۸۱ غیرنظامی اوکراینی در حملات نیروهای روسیه کشته و زخمی شده‌اند. در این میان،‌ ۴۲ کودک جان خود را از دست داده‌ و ۵۴ کودک دیگر نیز زخمی شده‌اند. رئیس جمهوری اوکراین هم اعلام کرد که از آغاز جنگ تاکنون ۱۳۰۰ سرباز اوکراینی کشته شده‌اند.

نکات مهم
سازمان ملل متحد: تا روز شنبه، دست‌‌‌کم ۵۷۹ غیرنظامی اوکراینی کشته و ۱۰۰۲ نفر زخمی شده‌اند.
صبح یکشنبه آژیر هشدار حمله هوایی تقریبا در همه مناطق اوکراین به صدا درآمد.
زلنسکی هشدار داد روسیه در تلاش است تا «شبه‌ جمهوری»های جدید در اوکراین ایجاد کند.
دبیرکل ناتو: روسیه ممکن است از سلاح شیمیایی استفاده کند.
جو بایدن: پوتین با امید به تفرقه در ناتو تهاجم به اوکراین را آغاز کرد.
حمله موشکی روسیه به «مرکز بین‌المللی صلح‌بانی و امنیت» اوکراین در نزدیکی مرز لهستان، دست‌کم ۳۵ کشته و ۱۳۴ زخمی برجای گذاشت.
 
بیش از دوهزار غیرنظامی تا کنون زیر بمباران روس‌ها در ماریوپل کشته شده‌اند
شورای شهر ماریوپل در اوکراین روز یکشنبه اعلام کرد که این شهر در ۲۴ ساعت گذشته ۲۲ بار هدف حمله توپخانه و هواپیماهای روسی بوده است. به گفته شورای شهر ماریوپل، تا ساعت ده بامداد یکشنبه به وقت محلی، ۲۱۸۷ نفر از اهالی غیرنظامی این شهر در حملات روسیه کشته شده‌اند.
 
مشاور زلنسکی: شاید مذاکرات ‌آتش‌بس در چند روز آینده نتیجه بدهد
میخائیلو پودولیاک، مشاور رئیس جمهوری اوکراین، روز یکشنبه گفت که به نظر او در چند روز آینده مذاکرات آتش‌بس با روسیه «به نتایج ملموسی خواهد رسید.» پودولیاک در ویدیویی که در توییتر منتشر کرد گفت که روسیه «درک بیشتری نسبت به موضع اوکراین نشان می‌دهد و شروع کرده است به صحبت‌های سازنده.» شهردار کی‌یف هم روز یکشنبه گفت نگران حمله شیمایی یا بیولوژیکی روسیه به پایتخت اوکراین است.
   
روسیه مزدوران لیبی و جمهوری آذربایجان را برای جنگ در اوکراین آموزش می‌دهد
واحد اطلاعات وزارت دفاع اوکراین و ستاد کل نیروهای مسلح آن کشور، روز یکشنبه در دو بیانیه جداگانه ادعا کردند که روسیه مشغول آموزش دادن جنگجویان مزدور لیبیایی و آذربایجانی (از منطقه ناگورنو-قره‌باغ) برای پیوستن به تهاجم علیه اوکراین است. بنا بر این گزارش، مزدوران سوری هم‌اکنون در حال نام‌نویسی در ارتش روسیه‌اند.

مذاکره‌کننده روسیه از «پیشرفت چشمگیر در گفت‌وگوهای آتش‌بس خبر داد
لئونید سلوتسکی، عضو هیئت مذاکره‌کننده روسیه با اوکراین بر سر آتش‌بس، گفت که از آغاز گفت‌وگوها، «پیشرفت چشمگیری» به دست آمده است. به گزارش خبرگزاری روسی ریا، او افزود: «انتظارم این است که این پیشرفت به موضعی واحد از سوی دو هیئت بدل شود، و در نهایت به سندی که به امضای طرفین برسد.»
 
خبرنگار نیویورک تایمز در تیراندازی نیروهای روسیه در اوکراین کشته شد
به گزارش پلیس اوکراین، روز یکشنبه یک خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز آمریکا در شهر ایرپن اوکراین در نزدیکی کی‌یف، پایتخت آن کشور در تیراندازی نیروهای روسیه کشته شد. یک خبرنگار دیگر این روزنامه هم زخمی شد. بنا به گزارش‌ها، این دو خبرنگار برای تهیه گزارش از تخلیه غیرنظامیان به منطقه رفته بودند که در یک ایست بازرسی گلوله خوردند.
 
دیپلمات اوکراینی: مذاکرات آتش‌بس به‌زودی به نتیجه می‌رسد
یکی‌از اعضای هیئت مذاکره‌کننده اوکراین با روسیه، روز یکشنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «مذاکرات صلح بین روسیه و اوکراین به‌زودی به نتیجه می‌رسد.»  به گفته این دیپلمات، ممکن است در روزهای آینده توافق آتش‌بس میان دو کشور به‌دست آید.  هیئت‌های دیپلماتیک روسیه و اوکراین درطول دو هفته گذشته، سه‌دور مذاکره به میزبانی بلاروس درباره برقرای آتش‌بس برگزار کرده‌اند. وزرای خارجه دو کشور نیز روز پنجشنبه در ترکیه دیدار و گفت‌وگویی رودررو داشتند، اما جنگ همچنان ادامه دارد.  ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، ۲۰ اسفندماه، بدون ارائه جزئیات، گفته بود که در مذاکرات مسکو با کی‌یف پیشرفت‌هایی به‌دست آمده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها