به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۲/۲۸ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۳۲۷۲۶۱

افزایش شیوع اختلالات روانی با شیوع کرونا

افزایش شیوع اختلالات روانی با شیوع کرونا
گروه جامعه: از شیوع ویروس کرونا در کشور و شروع قرنطینه کامل فعالیت‌های روزمره، مسافرت و عبور و مرور کاهش یافت. ترس از بیماری، مرگ، بروز افکار منفی، ایجاد شایعات و ده‌ها پیامد دیگر سلامت روان جامعه را تهدید کرد.سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است نرخ شیوع اختلالات روانی در دوران کرونا نسبت به قبل از شیوع این بیماری ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قبل از کرونا نرخ اختلالات روانی در ایران را ۲۳/۸ درصد گزارش کرده بود، اما این آمار حالا نرخ شیوع اختلالات روانی به ۳۴/۵ درصد رسیده است.محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور گفت: بحث سلامت در جامعه به ۴ دسته سلامت معنوی، سلامت جسمی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی تقسیم می‌شود.

به گفته وی تنهایی، افسردگی، اضطراب، نگرانی، خشم، پرخاشگری، استرس، ترس، وسواس، نا ایمنی روانی، خودکشی و آسیب اجتماعی، اعتیاد، فرسودگی شغلی، مهاجرت، هویت ناپایدار از مشکلات و اختلالات ناشی از ویروس کرونا در میان هموطنان است.مشکلاتی که می‌توانند باعث کاهش کیفیت زندگی، امید اجتماعی و نشاط اجتماعی، عدم آرامش روانی، رواج شایعات، کاهش سرمایه‌های اجتماعی، کارآمدی فردی، بهره‌وری ملی، اعتماد ملی و امنیت روان برای افراد شوند.

این اتفاقات باعث شده اند که سازمان بهداشت جهانی از بسیاری از کشور‌ها بخواهد برای جلوگیری از مشکلات سلامت روان سرمایه گذاری کنند.رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره گفت: این برنامه باید بر اساس یک تقسیم کار ملی و با محوریت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و استفاده از تمام سرمایه‌های اجتماعی کشور خصوصا روان شناسان و مشاوران تحقق یابد.

برنامه مقابله با عوارض روانی - اجتماعی سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره به شرح زیر است:
در اولین گام: تجربه نگاری، غربال گری و انجام پژوهش‌های کاربردی در راس
در دومین گام: آموزش سواد سلامت روان، سبک زندگی سالم، آموزش مهارت ها، خودمراقبتی
در سومین گام: توسعه خدمات روان شناسی و مشاوره برای عموم مردم، پیوست‌های سلامت روان، مداخله در بحران، بازسازی سوگ کرونا
مرجع : باشگاه خبرنگاران
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها