به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۸ - ۰۰:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۰۹ ساعت ۱۳:۱۰
کد مطلب : ۳۲۸۶۲۸

سازمان لیگ فوتبال در ۱۴۰۰؛ همچنان مبهم!

سازمان لیگ فوتبال در ۱۴۰۰؛ همچنان مبهم!
گروه ورزشی: سازمان لیگ در سالی که گذشت یکی از پرچالش‌ترین سال‌هایش را پشت سر گذاشت.
به گزارش ایسنا، سازمان لیگ فوتبال به واسطه ماهیت فعالیتش در سال ۱۴۰۰ هم به مانند سال‌های گذشته حواشی متعددی را پشت سر گذاشت. البته تفاوت امسال با سال‌های قبل، کودتای استقلال علیه این سازمان بود؛ اتفاقی که تاکنون به این ابعاد از سوی هیچ باشگاهی رخ نداده بود. در ادامه به مهم‌ترین اتفاقات سازمان لیگ فوتبال در سال ۱۴۰۰ می‌پردازیم:

آیین‌نامه دردسرساز
ابتدای شهریور بود که آیین‌نامه جذب بازیکن و مربی خارجی از سوی سازمان لیگ فوتبال منتشر شد تا ممنوعیت جذب خارجی‌ها پس از یک فصل به پایان برسد. این آیین‌نامه با وجود برخی نواقصی که داشت، به هر جهت اقدام مثبتی از سوی سازمان لیگ فوتبال بود و باشگاه‌ها را ملزم می‌کرد که طبق اصولی اقدام به جذب بازیکن و مربی خارجی بکنند اما در ادامه مشخص شد که فدراسیون و سازمان لیگ فوتبال بزرگترین معضل را با این آیین‌نامه دارند.
ماجرای بازیکن گابنی گل‌گهر و نامه‌های جعلی و استعلام‌های اشتباه دپارتمان بین‌الملل فدراسیون فوتبال، عقد قرارداد زوونیمیر سولدو با تراکتور با وجود بسته بودن پنجره نقل‌وانتقالاتی این باشگاه و همچنین صدور کارت بازی دو بازیکن تاجیکستانی پرسپولیس با وجود صدور رای قطعی علیه این باشگاه، مهم‌ترین مواردی بود که خلاف آیین‌نامه جذب بازیکن و مربی خارجی انجام شد.با این وجود تاثیر اصلی این آیین‌نامه را باید در آینده دید که آیا باتوجه به ضمانت‌نامه‌های مالی که از باشگاه‌ها برای جذب بازیکن خارجی دریافت شده، باز هم پرونده مالی جدیدی علیه آن‌ها در فیفا تشکیل می‌شود یا نه.

کودتای استقلال
مصطفی آجورلو، مدیرعامل استقلال پس از آمدن به این باشگاه، کارگزار جدید استقلال را معرفی کرد و وعده حداقل درآمدزایی ۵۰۰ میلیارد تومانی داد. البته مدت زیادی طول نکشید که مشخص شد پشت پرده این کارگزار، یکی از بدهکارترین افراد به فوتبال ایران است و به احتمال زیاد وعده‌های کارگزار تحقق پیدا نمی‌کند.با این حال یکی از اقدامات مدیران باشگاه استقلال برای تحقق درآمدزایی وعده داده شده‌شان، در اختیار گرفتن تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی آبی‌پوشان بود. اقدامی که سازمان لیگ فوتبال به راحتی زیر بار آن نرفت اما در آخر زورش به استقلال نچربید و مجبور شد تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی آبی‌پوشان را واگذار کند. البته این پایان ماجرا نبود چرا که پرسپولیس هم از این اقدام باشگاه استقلال منتفع شد و تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی‌اش را در اختیار گرفت.

سازمان لیگ فوتبال پس از واگذار کردن حق تبلیغات محیطی بازی‌های خانگی سرخابی‌ها، وعده درآمدزایی ۲۰۰ میلیارد تومانی به سایر باشگاه‌ها داد اما اواخر سال مشخص شد که این سازمان هم در راه درآمدزایی با مشکل مواجه شده و باشگاهی مانند نساجی قصد داشت در بازی با استقلال در گلایه از تحقق نیافتدن وعده‌های داده شده، مانع از قرار گرفتن تابلوهای تبلیغاتی در ورزشگاه امام رضا (ع) شوند. با این اوصاف همچنان شفاف نبودن در میزان درآمدزایی در سازمان لیگ فوتبال موج می‌زند.

تقویم دردسرساز
برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ در زمستان، لیگ‌های فوتبال را برای برنامه‌ریزی مناسب رقابت‌هایشان با مشکلاتی روبرو کرده اما شاید این آخرین دلیل باشد که بتواند تقویم لیگ برتر ایران را با مشکل روبرو کند. آغاز دیرهنگام لیگ برتر فوتبال، تغییرات متعدد زمان بازی‌ها در جریان این رقابت‌ها و فشردگی تقویم منجر به سردرگمی تیم‌ها شده است.از طرفی باشگاه استقلال نسبت به برگزاری تعداد زیادی از بازی‌هایشان قبل از بازی‌های پرسپولیس به عنوان رقیب مستقیمشان اعتراض داشتند که سازمان لیگ فوتبال با اشاره به آیین‌نامه رقابت‌های لیگ برتر مبنی بر همزمان برگزار کردن بازی‌ها در دو هفته پایانی، اعلام کرد که قانونی بابت این موضوع وجود ندارد و بازی‌ها طبق برنامه قبلی برگزار می‌شود.

معمای تماشاگران
هنوز برای علاقه‌مندان به فوتبال جای سوال دارد که طبق چه منطقی سالن‌های سربسته مانند سینما حتی در زمان اوج کرونا، مملو از جمعیت بود اما در ورزشگاه‌های سرباز فوتبال اجازه حضور به هواداران داده نشد. از کرونا تا الزام حضور بانوان در ورزشگاه‌ها به عنوان دلایل حضور نداشتن تماشاگران مطرح شد اما در آخر ورزشگاه‌ها با وجود کرونا و بدون حضور بانوان به صورت محدود باز شد تا این سوال همچنان در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال باقی بماند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها