به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ - ۱۲:۲۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۳۲۸۹۳

بانک خون بندناف در قزوین راه​اندازی مي​شود

گروه سلامت: مسئول دفتر خون بندناف رویان واحد قزوین با بیان اینکه بانک خون بند ناف پس انداز سلامتی، برای آینده فرزندان به شمار می‌رود، اعلام کرد: این بانک در آینده نزدیک در قزوین افتتاح خواهد شد.
بانک خون بندناف در قزوین راه​اندازی مي​شود
خدیجه شعبانی در خصوص تعریف خون بند ناف تصریح کرد: خون بند ناف به عنوان خون جفتی شناخته شده است و خونی است که در جنین در حال تکوین داخل رحم جریان دارد که پس از تولد نوزاد، خون باقیمانده در بندناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است که به‌عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته می‌شود. وی خاطرنشان کرد: سلول‌های بنیادی که از بند ناف گرفته می‌شوند بسیار پرتوان و نامیرا هستند و همچنین در اثر تکثیرهای پی درپی دچار پیری نمی‌شوند به طوری که با تزریق و یا جایگزینی آن‌ها در مناطقی که به صورت جدی آسیب دیده‌اند می‌توانیم به بهبودی آن کمک کنیم.

مسئول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین یادآور شد: به‌ دنبال کسب نتایج ارزشمند در درمان بیماریهای لاعلاج با استفاده از سلول‌های بنیادی تشکیل بانک‌های نگه داری خون بند ناف مورد توجه قرار گرفت به‌ گونه‌ای امروزه بانک‌های متعددی به‌ صورت عمومی و اختصاصی جهت ذخیره سازی خون بند ناف در سراسر جهان راه اندازی شده است.

وی ادامه داد: در کشورمان نیز در سال ۱۳۸۴ به همت پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی و با همکاری شرکت گسترش صنعت علوم زیستی، شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان فعالیت خود را آغاز کرد. شعبانی ادامه داد: شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان در سال ۱۳۸۵ موفق به اخذ مجوز فعالیت از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی شد و در حال حاضر بانک خون بند ناف این شرکت خدمات جمع آوری جدا سازی و ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بند ناف نوزادان را با توافق والدین ارائه می‌کند. وی اظهار کرد: در این بانک، خون بند ناف با حفظ هویت خانواده متقاضی برای آنان ذخیره سازی می‌شود تا در صورت نیاز خانواده آن را در آینده برای خود و یا فرد دیگری که از نظر ژنتیکی با نمونه سازگاری کافی داشته باشد مورد استفاده قرار دهد.

مسئول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین در خصوص هر خانواده هزینه جمع آوری و نگه‌داری سالانه اعلام کرد: بر اساس آخرین اطلاعات و آمار بیش از۷۸۰هزار نمونه در ۱۳۴ بانک خصوصی و ۴۰۰هزار نمونه در بیش از ۱۰۰ بانک عمومی در سراسر دنیا ذخیره سازی شده است. وی ادامه داد: در کشورمان نیز تاکنون بیش از ۳۵ هزار نمونه در بانک خون بند ناف رویان ذخیره سازی شده است که تعداد نمونه‌های ذخیره شده در بانک عمومی در حدود ۱۰هزار نمونه می‌باشد.

شعبانی ادامه داد: در این بانک، خانواده‌هایی که مایل باشند می‌توانند خون بند ناف نوزاد خود را اهدا کنند تا برای فرد دیگری که نیاز به پیوند دارد مورد استفاده قرار گیرد که نمونه اهداء شده در مالکیت بانک خون بند ناف عمومی بوده و ضمانتی وجود ندارد که فرد اهداء کننده در آینده خودش از آن استفاده کند. وی یادآور شد: طبق بررسی‌های صورت گرفته اکثر نمونه‌های خون بند ناف پیوند شده، از نمونه‌های افراد غیرخویشاوند صورت گرفته است.

مسئول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین انجام آزمایشات مادر در ماه نهم بارداری، تائید آزمایشات توسط واحد پذیرش وعقد قرارداد و دریافت کیت خونگیری، جمع آوری نمونه، تحویل نمونه جمع آوری شده به بانک خون، پردازش سلولی و فریزر نمونه و صدور کارت فریز را از مراحل عضویت و نگه‌داری نمونه در بانک خون بند ناف برشمرد. وی تصریح کرد: فرآیند جمع آوری خون بند ناف به‌ صورت کاملاً استریل، بدون درد و بدون تداخل در روند زایمان مادر صورت می‌گیرد.

شعبانی ادامه داد: خونگیری می‌تواند به‌ صورت داخل یا خارج رحمی انجام شود در هر دو صورت هیچ‌گونه آسیبی به مادر یا نوزاد وارد نمی‌شود و حجم خون جمع آوری شده می‌تواند حداقل ۴۰ سی سی باشد کل این فرآیند کمتر از پنج دقیقه انجام می‌شود. وی افزود: پس از جمع آوری خون بند ناف، کیسه خون طبق دستور العمل ارائه شده درون فلاسک قرار گرفته و حداکثر طی ۲۴ ساعت و با حفظ دمای ۲۲-۱۵ درجه سانتی گراد به بانک خون بند ناف منتقل می‌شود.

مسئول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین تاکید کرد: نمونه دریافت شده ابتدا از نظر حجم و تعداد سلول مورد بررسی قرار گرفته و اگر حجم آن حداقل ۴۰ سی سی باشد وارد آزمایشگاه پردازش سلولی می‌شود و در غیر این صورت قرارداد فسخ شده و طبق قرارداد هزینه بازگردانده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: بر روی نمونه‌هایی که حداقل شرایط استاندارد را دارند بررسی آزمایشات میکروبی و ویروسی و سنجش کلنی و فلوسیتومتری انجام شده و در پایان در شرایط دمایی منفی ۱۹۶ درجه سانتیگراد در تانک‌های مخصوص فریزر و برای مدت طولاتی نگه‌داری می‌شود.

شعبانی اظهار کرد: در مورد زایمان‌های دوقلویی که با توجه به اینکه در قالب موارد میزان حجم خون بند ناف گرفته شده کافی نمی‌باشد احتمال فسخ قرارداد بیشتر است. مسئول دفتر خون بند ناف رویان واحد قزوین در پایان اعلام کرد: افراد برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس قزوین، خیابان فلسطین شرقی، حد فاصل سه راه توحید و چهارراه پادگان، دفتر بانک خون بند ناف رویان واحد استان قزوین مراجعه و یا به آدرس اینترنتی www. rsct. ir مراجعه کنند.
مرجع : ايسنا