به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۴:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۲ ساعت ۱۲:۵۰
کد مطلب : ۳۳۰۸۷

ایتالیا، چین و کره در صف ورود به ایران

گروه اقتصادي: رفت وآمد هیات‌های سرمایه گذاری و تجاری به ایران همچنان ادامه داشته و طبق آخرین اخبار منتشر شده قرار است طی کمتر از یک ماه باقی‌مانده تا پایان امسال دو هیات آسیایی و یک هیات اروپایی وارد ایران شوند.
آن طور که سازمان توسعه تجارت اعلام کرده قرار است دو هیئت سرمایه گذاری و تجاری چینی و کره ای اواسط اسفند ماه امسال یعنی کمتر از دو هفته دیگر به ایران سفر کنند. در این بین مسئولان سازمان توسعه تجارت روی سفر هیات چینی به ایران حساب ویژه ای باز کرده اند و به نظر می رسد پیشنهادات مشخصی نیز به این هیات در زمینه سرمایه‌گذاری در ایران ارائه خواهد شد. به عنوان مثال مدیرکل دفتر توسعه صادرات خدمات سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرده که "هدف از سفر این هیات چینی به ایران واردات صرف از این کشور نیست؛ چرا که این کار همین الان نیز در حال انجام است. ما به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک با چینی‌ها در کشور‌های دیگر و هم چنین جذب سرمایه‌گذاری چین در پروژه‌های در دست اجرایی داخلی هستیم."

وی حتی پیشنهاد مشخصی نیز برای سرمایه گذاری چینی ها در ایران ارائه کرده و می گوید: ایران سالانه حجم زیادی سنگ آهن به چین صادر می‌کند چینی‌ها می‌توانند فولاد مورد نیاز خود را در مناطق آزاد ایران با سنگ‌آهن ایران تولید کنند و سپس محصول تولید‌شده را به کشور خود حمل کنند تا در واقع کار فرآوری سنگ‌آهن در مناطق آزاد ایران انجام شود. از سوی دیگر قرار است هیاتی از سرمایه گذاران و تجار کره جنوبی نیز احتمالا پس از هیات چینی به ایران سفر کنند. از جزئیات این سفر اطلاعات چندانی در دست نیست اما به دلیل حجم بالای تجارت ایران و کره جنوبی پیش‌بینی می‌شود کره ای ها هم از این سفر استقبال خوبی به عمل آورند. ایران در حال حاضر نفت خام موردنیاز کره را تامین می کند اگرچه به دلیل تحریم ها حجم صادرات نفت خام ایران به کره با افت مواجه شده و از سوی دیگر شرکتهای کره ای نیز در ایران با لوازم الکتروینکی و خودروهایشان شناخته می شوند. اگرچه کره در حوزه های دیگری مانند فولادسازی نیز مواد و محصولات موردنیاز ایران را تامین می کند.

اما با وجودی که معاون کل سازمان توسعه تجارت خبر داده بود که هیات‌های اروپایی بعد از عید نوروز به ایران خواهند آمد، در تازه ترین خبر اعلام شده که قرار است یک هیات تجاری ایتالیایی به ریاست روزاریو الساندرو، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایتالیا و ایران جهت بررسی ظرفیتهای ایران به زودی به تهران سفر کند. دفتر مطبوعاتی سفارت ایران در ایتالیا این خبر را اعلام و عنوان کرده که هیات ایتالیایی از روز شنبه سوم اسفند ماه جاری به مدت چهار روز به تهران سفر می کند. قرار است این هیئت با با رئیس سازمان سرمایه گذاری ایران و برخی مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز دیدار و گفت و گو کنند. انتظار می رود هیات های اقتصادی و سرمایه گذاری نیز از کشورهای اسپانیا، هلند و آلمان سال آینده وارد ایران شوند.
مرجع : ايسنا