به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۳۳۰۹۷۲

افزایش ۱۲ درصدی کشته‌های تصادفات

افزایش ۱۲ درصدی کشته‌های تصادفات
گروه جامعه: چند روز بعد از اعلام فرماندهان پلیس راهور مبنی بر کاهش تصادفات و تلفات رانندگی در ایام نوروز با وجود افزایش سفرها، روز گذشته پزشکی قانونی آمار تلفات رانندگی را اعلام و از کشته شدن هزار و ۱۰۰ نفر از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین خبر داد، آماری که نسبت به سال گذشته ۱۱.۹ درصد افزایش یافت و همین کافی بود که آمار پلیس اشتباه درآید و اختلاف فاحشی با آمار اولیه پزشکی قانونی داشته باشد، موضوعی که انتقاد‌های بسیاری را متوجه پلیس کرد.

برای بررسی موضوع و چرایی اختلاف آمار پزشکی قانونی با پلیس گفتگویی را با سرهنگ هادی هاشمی، رئیس اسبق پلیس راه راهور انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.سرهنگ هادی هاشمی با اشاره به اینکه پلیس در آمارهایش راست نمی‌گوید، گفت: اختلاف آمار بین پلیس و پزشکی قانونی به دلیل این است که پلیس راستش را نمی‌گوید و همیشه آمارها دارای اختلاف است. اگر آمار را مانند قبل اعلام و تغییرات را اعمال نمی‌کردند قطعا امسال تلفات ۳۰ درصد رشد داشت.وی افزود: تعجب می‌کنم که چرا پلیس خودش را به آب و آتش می‌زند تا آمار را کمتر اعلام کند. کاهش آمار یا افزایش آن به پلیس چه ارتباطی دارد که سعی می‌کند در آمار دست ببرد.

آمار دادن پلیس جای تاسف دارد
به گفته رئیس اسبق پلیس راه، پلیس نه مسئول راه است و نه خودرو و فقط یک نظارت حداقلی دارد و جای تعجب و تاسف دارد که با سر و صدا و مصاحبه‌های خبری می‌خواهند آمار را اندک نشان دهند.وی با بیان اینکه جاده‌های ایمن نداریم، تاکید کرد: پلیس در جاده‌ها کجاست که نظارتش حداقلی و ۱۰ درصدی است. من فکر می‌کنم اصرار پلیس در اعلام آمار خلاف تلفات رانندگی، عامل عقب ماندگی ایمنی خودرو‌ها و ایمنی راه است. آمار پایین بیاید یعنی پلیس راه جاده و خودرو ایمن ساخته است؟هاشمی ادامه داد: نگاه آماری غلط است و این من را نگران می‌کند. پلیس باید حامی عدالت و مدعی حقیقت باشد و آمارها را به صورت واقعی ارائه کند.

امسال تلفات رانندگی افزایش می یابد
وی با اشاره به اینکه قطعا امسال باز هم شاهد افزایش تلفات رانندگی خواهیم بود، تاکید کرد: چه اتفاقی در حوزه ایمنی راه، خودرو یا نظارت پلیس رخ داده است که بگوییم تلفات کاهش می‌یابد. برخی فرماندهان راهور تلاش دارند آمار را به هر نحوی پایین نشان دهند که این خیانت به مدیران تصمیم گیر کشور است. آن‌ها گندم نمایی و جو فروشی می‌کنند و به جای اینگونه برخوردها بهتر است جلوی شماره گذاری خودروهای نا ایمن را بگیرند.

دوربین های پلیس در جاده ها خراب است؟
در همین حال یک کارشناس عالی تصادفات  اظهار کرد: صرف حضور پلیس و دوربین‌ها در جاده‌ها جوابگوی کاهش تلفات رانندگی نیست این در حالی است که پلیس حضور کامل در جاده‌ها ندارد و دوربین‌های نظارتی هم از رده خارج شده اند و فقط برای زیبایی نصب هستند.

به گفته وی با افزایش ۵۸ درصدی سفر‌ها آمار کاهشی پلیس منطقی نیست و به نظر می‌رسید که آمار اصلی افزایشی باشد. با توجه به اینکه سویه‌های جدید کرونا دیگر خطرناک نیست به نظر می‌رسد در تابستان امسال هم شاهد افزایش سفر‌ها و تلفات رانندگی باشیم.این کارشناس عالی تصادفات افزود: گشت‌های پلیس ایستا و ثابت شده است و مردم دیگر می‌دانند گشت کجا حضور دارد و پلیس باید در طول محور در حال حرکت باشد تا بتواند با تخلفات برخورد کند.به گفته وی همیشه باید در نظر داشت تعداد تلفات رانندگی دو برابر صحنه است و حداقل به ازای هر کشته سر صحنه دو نفر در حین انتقال به بیمارستان کشته می‌شوند.
مرجع : جامعه 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها