به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۰۸ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۳۳۳۹۰۴
روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم

گوترش: جنگ در قرن بیست و یکم بی‌معناست

گوترش: جنگ در قرن بیست و یکم بی‌معناست
گروه بین الملل: شصت و چهارمین روز حملۀ روسیه به اوکراین در حالی آغاز شد که  دبیر كل سازمان ملل در بازدید از بورودیانکا واقع در حومه شهر کی‌یف، جایی که روس‌ها دست به قتل عام غیرنظامیان زده‌اند گفت: «با دیدن چنین مکان وحشتناکی، بار دیگر اهمیت موضوع انجام یک تحقیق کامل و تعیین مسئولیت‌ها برجسته می‌شود.»
آنتونیو گوترش پیش از این نیز در ماه مارس از روسیه خواسته بود که برای روشن شدن حقایق در این باره، با دیوان بین‌المللی کیفری موافقت کند.او همچنین در جریان سخنانی که مقابل یکی از خانه‌های ویران شدۀ مناطق جنگ زدۀ بورودیانکا ایراد کرد، افزود: «من خانواده‌ام را در یکی از این خانه‌ها تصور می‌کنم...، نوه‌هایم را می‌بینم که وحشت زده می‌دوند. جنگ در قرن بیست و یکم بی‌معناست، هیچ جنگی در قرن ۲۱ قابل قبول نیست.»
در همین حال کاخ سفید  با هدف جبران خساراتی که اوکراین بدنبال تهاجم روسیه متحمل شده است، پیشنهاد استفاده از دارایی‌های توقیف شده الیگارش های روسیه را مطرح کرد.
دولت جو بایدن می‌گوید انتقال دارایی‌های «دزدسالاران» به کی‌یف، جبران خساراتی را که اوکراین با تجاوز روسیه متحمل شده است، ممکن می‌کند.

بلغارستان درصدد ارسال کمک‌های نظامی به اوکراین
 نخست‌وزیر بلغارستان ابراز امیدواری کرد که قانونگذاران کشورش هفته آینده با طرح او برای ارسال کمک نظامی به اوکراین موافقت کنند.
کریل پتکوف، پس از مشاهده آثار جنایات روی داده در بورودیانکا در جریان پیشروی‌های ارتش روسیه گفت: «ما نمی‌توانیم بی‌تفاوت باشیم. ما نمی‌توانیم بگوییم که این تنها مشکل اوکراین است و نمی‌توانیم بگوییم که عده‌ای در حال مرگ هستند، اما به ما ربطی ندارد.»او از استدلال برخی از سیاستمداران در بلغارستان مبنی بر اینکه عدم کمک نظامی به اوکراین باعث تسریع در روند رسیدن به صلح شود، انتقاد کرد و گفت: «آیا بهای صلح این است که دولت روسیه به حملاتش ادامه دهد و کسی نتواند از خود دفاع کند؟ آیا این همان صلحی است که ما می‌خواهیم؟»

تشدید حملات نیروهای روسیه به مجتمع فولاد ماریوپل
عکس‌های ماهواره‌ای حاکی از آن است که حملات روسیه به مجتمع فولاد آزوفستال که آخرین منطقه تحت کنترل اوکراین در شهر ماریوپول است، به شدت افزایش یافته است.تصاویر گرفته شده توسط Planet Labs PBC  نشان می‌دهد که حملات متمرکز روس‌ها به تاسیسات مرکزی این مجتمع آسیب زیادی وارد کرده است.
تخمین زده می‌شود که ۱۰۰۰ غیرنظامی به همراه حدود ۲۰۰۰ جنگنده اوکراینی در این مجتمع عظیم یادگار دوران اتحاد جماهیر شوروی که دارای مجموعه‌ای از تاسیسات زیرزمینی برای مقاومت در برابر حملات هوایی است، پناه گرفته باشند.

 فنلاند و سوئد می‌توانند «خیلی سریع» به ناتو بپیوندند
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که فنلاند و سوئد «در صورت تصمیم به پیوستن به این سازمان نظامی» با آغوش باز پذیرفته خواهند شد و می‌توانند «خیلی سریع» به آن بپیوندند.
این سخنان در حالی بیان شده که در پی جنگ روسیه علیه اوکراین، حمایتهای عمومی در فنلاند و سوئد از عضویت این کشورها در ناتو بطور قابل توجهی افزایش یافته است.پیش از این برخی رسانه‌های داخلی دو کشور اعلام کرده بودند که احتمالا فنلاند و سوئد در اواسط ماه مه و «بطور همزمان» درخواست عضویت خود در ناتو را ارائه خواهند داد.
ینس استولتنبرگ گفت: «این تصمیم آنهاست و در صورت اتخاذ چنین تصمیمی، از فنلاند و سوئد به گرمی استقبال خواهد شد و روند پذیرش نیز به سرعت انجام می‌شود.»
او همچنین هشدار دادکه اگر روسیه قصد ترساندن این دو کشور در فاصلۀ زمانی ارائه درخواست تا الحاق رسمی را داشته باشد، باید بداند که از آنها محافظت خواهد شد.

 وضعیت «آخرالزمانی» در ماریوپول
همزمان با سفر آنتونیو گوترش به اوکراین و تلاش‌های سازمان ملل برای تخلیه غیرنظامیان از مناطق درگیر جنگ، شورای شهر ماریوپول با انتشار پیامی  هشدار داد که «به دلیل نبود یک سیستم آب و فاضلاب متمرکز، تجزیه هزاران جسد زیر آوارها و کمبود فاجعه بار آب آشامیدنی و غذا، این شهر با خطر اپیدمی‌های مرگبار روبروست».
خطرات قرون وسطایی درحالی این شهر ویران از جنگ را تهدید می‌کند که هنوز ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت شهر در محاصره هستند و بیم آن می‌رود که بیماری‌هایی مانند وبا و اسهال خونی در میان آنها شایع شود. این هشدارها در حالی است که هماهنگ کننده سازمان ملل در اوکراین روز پنج‌شنبه اعلام کرد که به جنوب این کشور خواهد رفت تا به تلاش برای آغاز عملیات تخلیه در ماریوپل که اکنون تقریباً به طور کامل توسط نیروهای روسی کنترل می‌شود، کمک کند.
شورای شهر ماریوپول در این پست تلگرامی نوشته است: «اشغالگران یا قادر به تأمین آب و غذا و دارو برای جمعیت باقی مانده نیستند و یا  علاقه‌ای به انجام این کار ندارند».

روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم
آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا  مقابل قانوگذاران کنگره آمریکا اعلام کرد که دولت بایدن در حال بررسی موضوع قرار دادن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم است؛ با این وجود به گفتۀ او، کارشناسان حقوقی هنوز مشخص نکرده‌اند که مطابق با قانون، کدام اقدامات کرملین در تعاریف مربوط به حمایت از تروریسم می‌گنجد.پیش از این ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و دیمیترو کولبا، وزیر خارجه آن کشور خواستار انجام چنین کاری شده بودند.
در صورت جای گرفتن روسیه در فهرست کشورهای حامی تروریسم، محدودیتهای بین‌المللی متعددی از جمله در موضوع اعطای کمک‌های خارجی و ممنوعیت صادرات دفاعی وضع خواهد شد و عرصه را بر کشوری که هم اکنون نیز در پی جنگ اوکراین با تحریم‌های گسترده‌ای روبروست، تنگ‌تر خواهد کرد.
در جریان جلسه کنگره، سناتور جمهوریخواه لیندسی گراهام ضمن استقبال از این تصمیم دولت بایدن، از بلینکن خواست تا به این کار سرعت داده شود.لیندسی گراهام با اشاره به اقدامات روسیه در اوکراین همچنین در سوریه و حمایتهای کرملین از بشار اسد، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که «اگر برای قرار دادن روسیه در فهرست حامیان تروریسم لازم به تغییر قانون باشد نیز بدانید که برای این کار ۱۰۰ رای خواهید داشت.»


 
برچسب ها: اوکراین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها