به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۰۸:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۱ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب : ۳۳۴۴۰۳

تورمی که افزایش حقوق کارگران را پیش‌خور کرده است

تورمی که افزایش حقوق کارگران را پیش‌خور کرده است
گروه اقتصادی: امروز یازدهم اردیبهشت مصادف با اول ماه می‌ میلادی، روز جهانی کارگر است. تمامی جمعیت‌های کارگری جهان این روز را در راستای یادبود کارگران کشته شده در تجمع ۹۰ هزار نفری شیکاگو آمریکا برای کاهش ساعات کار گرامی می‌دارند؛ در واقع این روز در در تمامی کشور‌ها به یک روز ملی درآمده است.
روز جهانی کارگر در ایران در حالی فرارسیده است که کارگران سال گذشته را با دستمزدی بسیار کمتر از سبد معیشت خود طی کردند، در سال جاری نیز اگرچه دستمزد‌های آن‌ها ۵۶ درصد افزایش پیدا کرده است، اما سایه تورم و عدم امنیت شغلی بر آن‌ها سنگینی می‌کند.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور  ضمن گرامیداشت این روز اظهار کرد: نیروی کار هر کشوری این روز را به عنوان یک روز ملی تلقی می‌کند لذا باید این روز را به همه کارگران جهان به خصوص کارگران ایرانی تبریک بگویم. به روح کارگران ۱۸۸۶ شیکاگو که جان خود را نثار کردند تا چنین روزی رقم بخورد و حاصل خون آن‌ها منتج به بیانیه فیلادلفیا و پس از آن جنبش کارگران پاریس و جنبش‌های کارگری در سراسر جهان شد سلام می‌گوییم؛ آن‌ها ندای حق طلبی را سر دادند و ما این روز را روز پاسداشت کارگران می‌دانیم.

روز کارگر روز اکتساب حقوق است
وی با اشاره به گرامیداشت هر ساله روز جهانی کارگر در ایران اظهار کرد: روز کارگر روز مطالبه‌گری و پیگیری حقوق معوقه و مطالبات زمین مانده است؛ در واقع روز کارگر روز اکتساب حقوق نیروی کار است.صادقی یادآور شد: روز کارگر و مراسم‌های مربوط به آن به وضعیت کارگران در آن سال بستگی دارد، اگر حقوق کارگران متناسب با سبد معیشت و تورم افزایش پیدا کرده باشد امنیت شغلی موجود بوده و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و افزایش آن لحاظ شده باشد روز کارگر را می‌توان جشن گرفت در غیر این صورت باید این روز را به روز مطالبه‌گری و اکتساب حقوق تبدیل کرد و به برگزاری اجتماعات و اعتراضات پرداخت.

این پیشکسوت کارگری ادامه داد: امسال خوشبختانه شورای عالی کار تصمیم خوبی در افزایش حقوق و دستمزد کارگران گرفته است، اگرچه نگران تورم افسار گسیخته‌ای هستیم که هم بوی آن به مشام می‌رسد و هم اینکه از دور گردباد آن را مشاهده می‌کنیم. با این حال این افزایش دستمزد‌ها در هر دو بخش کارگری و بازنشستگان و مستمری‌بگیران می‌توانست نویدبخش این باشد که به جای اجتماع و اعتراض به سمت حرکت متعادلی گام برداریم و مطالبات تامین اجتماعی را از دولت بگیریم و روز کارگر را گرامی بداریم و آنچه را که بر ما گذشته و رفته است بازخوانی کنیم.

چشم انداز زندگی کارگران در ایران
وی همچنین در رابطه با چشم‌انداز زندگی کارگران با توجه به تورم کنونی و رو به رشدی که وجود دارد، گفت: کشور ما سال‌های سال است که با یک تورم افسار گسیخته مواجه است و تمامی اقتصاددانان بر این باور هستند که اگر تورم کشوری طی چندسال دو رقمی باشد طبقه متوسط آن سقوط کرده و بر تعداد فقرا افزوده خواهد شد. اگر همین دو دهه را نگاه کنیم خواهیم دید که تعداد فقرا در دهه ۸۰ نسبت به دهه نود، از ۱۵ به ۲۰ درصد و اکنون به ۳۰ درصد رسیده و این موضوع اسباب نگرانی است، چرا که بسیاری از آنان کسانی هستند که یا بازنشسته بوده و یا از حداقل حقوق کار برخوردار هستند و این جای تاسف است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور تصریح کرد: دولت می‌بایست قبل از اینکه حاصل افزایش حقوق‌ها در سفره کارگران بنشیند، سگ هار تورم را مهار کند در غیر این صورت تورم به افزایش حقوق‌ها و سفره ناچیز کارگران رحم نخواهد کرد و ما در همین اول سال شاهد بر باد رفتن تصمیم شورای عالی کار در مورد افزایش حقوق‌ها خواهیم بود.

صادقی بیان کرد: دولت مکلف است تورم را کنترل کند، اما مکانیزمی که به‌کار می‌برد مکانیسم درستی نیست. آنچه از برآیند کار سازمان برنامه و بودجه و همین‌طور معاونت اقتصادی ریاست جمهوری برمی‌آید حکایت از این دارد که باید منتظر یک تورم تا مرز سه رقمی باشیم.

اقتصاد با دستور حل نمی‌شود
این فعال حوزه کارگری بیان کرد: تمامی آیتم‌های تعیین کننده در سبد معیشت کارگری که باید به تامین ۲۰۰۸ کالری بپردازد، از سفره کارگری و کارمندی پر کشیده و عملا چیزی از آن باقی نمانده است. دولت باید مکانیسم درست حذف تورم را به کار گیرد، اما متاسفانه ما این مکانیسم را نه در بودجه دیده‌ایم و نه در تصمیمات خلق‌الساعه مشاهده می‌کنیم. کاهش تورم دستوری نیست و با توپ‌وتشر پایین نمی‌آید.

وی ادامه داد: همانگونه که اقتصاد مولد را هم نمی‌توان با دستور و تشر راه‌اندازی کرد، دستور و پز سیاسی گرفتن، راهکار کاهش تورم نیست. اقتصاد یک علم است و برنامه‌ریزی می‌خواهد. اقتصاد کلان ما بیمار است و اقتصاد خرد آن هم که شامل سفره خانواده‌ها است کوچک و کوچک‌تر می‌شود.رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری کشور در پایان بیان کرد: آنچه از دولت انتظار داریم این است که کار کارشناسی بر روی حوزه اقتصاد و کنترل تورم انجام دهد. اگر تورم مهار نشود افزایش دستمزد‌ها نقش بنزینی را دارد که آتش تورم را شعله‌ور می‌سازد. من نگران این هستم که مکانیسم‌های غیرعلمی که در حد شعار است موجب تورم بیشتر شود.
مرجع : جامعه 24
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها