به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۲ ساعت ۱۷:۳۸
کد مطلب : ۳۳۴۶۰۷

پیش‌بینی قیمت دلار در گرو چهار عامل

پیش‌بینی قیمت دلار در گرو چهار عامل
گروه اقتصادی: دلار در حالی در آستانه کانال بیست و هشت هزار تومان متوقف شده است که بررسی‌ها نشان می‌دهد پیش‌بینی آینده قیمت این ارز دیگر چندان ساده نیست.در حالی که اعلام رسمی توقف مذاکرات از سوی رییس سازمان انرژی اتمی می توانست شوکی برای بازار ارز محسوب شود اما قیمت ها افزایش چندانی را تجربه نکرده است.
 
 صرافان در بازار می گویند عامل مهم این وضعیت البته می‌تواند عرضه ارز در بازار از سوی بازارساز با هدف پیشگیری از رشد قیمت باشد اما آنچه نگرانی ها درباره آینده قیمت دلار را افزایش می دهد این نکته است که با وجود تورم ریالی بالا  افزایش مستمر قیمت در بازار کالاهای نقدشونده نظیر خودرو ، قیمت در بازار ارز تغییر نکرده است.
 به این ترتیب برخی کارشناسان می‌گویند فنر نرخ ارز در حال فشرده شدن است و همین امر می‌تواند زمینه را برای افزایش تقاضا در بازار ارز مهیا نماید .

 البته پیچیدگی بزرگ دیگر به مسئله فروش نفت و بازگشت درآمد حاصل از صادرات آن باز می‌گردد. دولت اعلام کرده است که میزان فروش نفت با رشد قابل توجه روبروست و درآمدهای حاصل از صادرات نفت نیز وصول می‌شود .
 به این ترتیب انتظار می‌رود افزایش ورودی ارز به کشور عاملی برای مهار روند افزایشی بهای دلار باشد.
 در عین واردات ارز به صورت فیزیکی از پرداخت مالیات معاف شده و این امر نیز می تواند در افزایش ورودی ارز به کشور تاثیرگذار باشد .

 بر اساس این گزارش اخباری در خصوص توافق ایران و عراق بر سر پرداخت پول بلوکه شده ایران یا همان بدهی عراق به ایران منتشر شده و یحیی آل اسحاق می گوید که به زودی عراق بدهی خود به ایران را بازپرداخت خواهد کرد . همه این عوامل در کنار هم پیش‌بینی بازار ارز را با دشواری‌هایی روبرو کرده است چرا که به ثمر رسیدن هر کدام از این اتفاقات با اما و اگرهایی روبه‌رو است.

قیمت دلار در شرایط کنونی در صرافی‌های بانکی برای بر با 25 هزار و 700 و در بازار آزاد بین 27 هزار و 950 تا 28 هزار تومان گزارش شده است. بسیاری از کارشناسان می‌گویند روند تبدیل سرمایه‌هایی چون خودرو به ارز در بازار شدت گرفته و این امر نشان می‌دهد خریداران وسرمایه‌گذاران بر این اعتقادند که بازار ارز با رشد قیمت مواجه خواهد شد. کارشناسان نیز رشد ملایم بهای دلار تا محدوده 35 هزار تومان را در سال جاری محتمل می‌دانند و معتقدند این قیمت در صورتی حاصل می‌شود که فاکتورهای اقصادی مناسب باشند .  
مرجع : قرن نو
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها