به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۸ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : ۳۳۷۱۸۲

افزایش ۸۷ درصدی نرخ لبنیات

افزایش ۸۷ درصدی نرخ لبنیات
گروه اقتصادی: عضو هیئت مدیره انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی گفت: صادرات محصولات لبنی ما محدود به کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان است و از آنجایی‌که این محصولات حدود ۲ برابر افزایش نرخ را تجربه کردند تردید نداشته باشید که این کشور‌ها برای خرید لبنیات با نرخ جدید مقاومت خواهند کرد.به گزارش ایلنا، محمد فربد از افزایش ۸۷.۵ درصدی محصولات لبنی خبر داد و افزود: قیمت شیر خام درب دامداری‌ها از کیلویی ۶ هزار و ۴۰۰ تومان به کیلویی ۱۲ هزار تومان ارتقا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان یک هفته بعد از اجرای طرح اصلاح نظام یارانه‌ای بازار مصرف را تحلیل کرد، خاطر نشان کرد: شواهد بازار حاکی از این مهم است که مصرف‌کنندگان بخشی از کالا‌های مصرفی خود را با نرخ‌های گذشته خریداری کرده‌اند از این‌رو میزان خرید کاهش پیدا کرد. باید منتظر بمانیم و ببینیم که بازار به کدام سمت هدایت می‌شود، اما به صورت ضمنی می‌توان گفت که در خرداد مصرف لبنیات ۳۰ درصدی کاهش فروش را تجربه خواهیم کرد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه‌ها می‌تواند توان مصرف‌کنندگان را برای خرید محصولات لبنی پوشش بدهد؟ گفت: جهت مصرف این یارانه شفاف نیست عددی که به حساب خانوار‌ها واریز می‌شود می‌توان برای خرید هر محصول و کالایی هزینه شود بنابراین این شیوه پرداخت یارانه خالی از اشکال نیست.فربد تاکید کرد: اگر کالا برگ الکترونیکی مشروط به خرید کالا‌هایی که ارز ۴۲۰۰ تومانی از آن‌ها حذف شده بشود می‌تواند سرانه مصرف را تاحدودی حفظ کرد.

عضو هیئت مدیره انجمن صنایع لبنی با بیان اینکه تا زمانی‌که تورم در کشور تک رقمی نشود روند افزایش نرخ‌ها ادامه دارد، خاطر نشان کرد: اگر بنا باشد تورم دو رقمی همچنان ادامه داشته باشد قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم همچنان افزایشی می‌شوند از این‌رو امیدواریم که دولت تورم را کنترل کند.

به گفته وی؛ دولت برای مهار تورم باید روابط سیاسی و اقتصادی خود را در دنیا بهبود بخشد.این فعال اقتصادی با اشاره به کاهشی شدن روند صادرات محصولات لبنی، تصریح کرد: حدود ۱۰ درصد از تولید داخلی صادر می‌شود. صادرات محصولات لبنی ما محدود به کشور‌های عراق، افغانستان و پاکستان است و از آنجایی‌که این محصولات حدود ۲ برابر افزایش نرخ را تجربه کردند تردید نداشته باشید که این کشور‌ها برای خرید لبنیات با نرخ جدید مقاومت خواهند کرد؛ به عنوان مثال شیر خشک کیلویی ۷۰ هزار تومان در حال حاضر به کیلویی بالای ۱۰۰ هزار تومان رسیده است از این‌رو تا مدتی صادرات با مشکلات جدی مواجه شد مگر اینکه دولت در این زمینه ورود کند و مشوق‌های صادراتی برای کاهش آسیب‌های این صنعت در نظر بگیرد.

فربد با بیان اینکه صنعت لبنیات در ایران مزیت نسبی ندارد، افزود: ایران یکی از کشور‌های واردکننده علوفه محسوب می‌شود پس وقتی علوفه وارد و در اختیار دامداران قرار می‌دهیم به این معناست که هزینه تولید در کشور بالاست و وقتی قیمت بالا برود توان رقابت ما در بازار‌های جهانی کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به نرخ انواع محصولات لبنی، خاطر نشان کرد: شیر نایلونی هزینه زیادی برای بسته‌بندی آن صرف نمی‌شود از این‌رو نرخ آن ۱۵ هزار تومان است. پنیر uf با وزن ۴۰۰ گرم ۳۷ هزار تومان است و قیمت انواع این پنیر‌ها از ۴۲ هزار تومان تجاوز نخواهد کرد.وی رتبه‌بندی از نرخ انواع شیر‌های موجود در بازار را ارائه داد و افزود: شیر پاستوریزه کمترین نرخ، شیر استرلیزه بیشترین نرخ را دارد و نرخ شیر ESL مابین این دو نرخ است؛ بنابراین مصرف‌کنندگان بنا به توانایی مالی حق انتخاب دارند و می‌توانند شیر مورد نظر را خریداری کنند. قیمت یک لیتر شیر استریل پرچرب ۳۰ هزار تومان و شیر استریل کم چرب ۲۸ هزار تومان است؛ البته نرخ این محصولات ممکن است در برخی شرکت‌ها ۵ درصد بیشتر یا پایین‌تر باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که به چه دلیل نرخ یک محصول در کارخانجات تولیدی متفاوت است؟ افزود: سطح تولید و تکنولوژی در کارخانجات لبنی متفاوت و متغییر است پس بنا به سطوح بهره‌گیری از این فاکتور‌ها در حد ۵ درصد شرکت‌ها محصولات را با نرخ بالاتر یا پایین‌تر تولید و عرضه می‌کنند.

این فعال اقتصادی احتمال واردات کره در سال جاری را صفر درصد دانست و افزود: چربی به میزان کافی در کشور وجود دارد و با توجه به شرایط پیش آمده مقادیری از تولید جذب نمی‌شود و تولیدکنندگان مجبور به تولید شیرخشک و خامه بیشتری هستند این سخن به این معناست که خامه استحصالی درنهایت تبدیل به کره خواهد شد از این نظر واردات کره در سال جاری یا انجام نخواهد شد و اگر صورت بگیرد بسیار ناچیز خواهد بود؛ سال گذشته یک کارخانه اقدام به وارادت کره کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها