به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۳۳۷۷۳۶
کلاه بزرگ «شفافیت» بر سر مردم

قالیباف شفافیت را از خود شروع کند!

قالیباف شفافیت را از خود شروع کند!
گروه سیاسی: هفته گذشته نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها با ۱۷۵ رأی موافق، تصویب کردند.طرحی که تا رسیدن به این نقطه فراز و فرود‌های بسیاری را طی کرد و مدت‌ها در انتظار بررسی خاک خورد تا آنجا که مردم می‌گفتند نمایندگان مجلس یازدهم، مهمترین شعار خود که همان شفافیت آرا بوده را فراموش کرده‌اند. شعاری که شاه کلید بسیاری از نمایندگان برای جلوس در صندلی‌های بهارستان بود.

البته این طرح جدید که دو فوریت آن با عنوان شفافیت، در صحن علنی مجلس به تصویب رسید، طرحی بود که تماماً با اهداف طرح اولیه شفافیت آرا نمایندگان فاصله داشت و در واقع می‌توان آن را به نوعی رفع تکلیف دانست.
حالا بسیاری همزمانی تصویب این طرح را با شرایط کنونی جامعه و ماجرای سیسمونی گیت به نوعی منحرف کردن افکار عمومی دانسته و بر این باورند که نمایندگان مجلس شعاری را که مطالبه مردم بود در این شرایط رفع تکلیف کرده‌اند.

بار شفافیت بر دوش چند نهاد مهم
عنوان اولین این طرح" شفافیت آرا" بود که با عنوان "شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها" مورد بررسی بهارستان نشینان قرار گرفت و دو فوریت آن نیز با موافقت نمایندگان مواجه شد.
اما جالب آنجا بود که نمایندگان در این طرح جدید تلاش کردند تا جای ممکن اصل موضوع شفافیت آرای نمایندگان را به حاشیه کشانده و بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌ها را مشمول طرح شفافیت کنند، تا خود به تنهایی مجبور نباشند این بار را بدوش بکشند.

طرحی که بر سر مردم کلاه گذاشت؟
محمد باقری بناب در این باره گفت: طرح شفافیت آرا نمایندگان نوعی کلاه گذاشتن بر سر مردم است. طرح فعلی شفافیت آرای نمایندگان در واقع اصلاح برخی از مواد آیین‌نامه داخلی مجلس است که برخی آن را به نام شفافیت مطرح می‌کنند، درحالی که این موضوع به نوعی کلاه گذاشتن بر سر مردم است و کار درستی نیست.این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اظهار تأسف از اینکه در طرح فعلی، آنچه که دغدغه مردم در حوزه شفافیت است، لحاظ نشده است تصریح کرد: جامعه به دنبال آن است که آرای مجلسی‌ها در حوزه انتخاب هیأت رئیسه، اعضای کمیسیون‌ها، استیضاح‌ها و رای اعتماد وزرا مشخص شود، درحالی که در طرح مذکور اصلاً چنین موضوعاتی وجود ندارد.

وی ادامه داد: استدلال نمایندگان موافق طرح فعلی شفافیت آرا، این است که روشن شدن آرای نمایندگان در موارد مذکور باید به صورت مخفی باشد، درحالی که این موارد خلاف انتظارات مردم است.در این میان بسیاری از کارشناسان تأکید دارند، مجلسی‌ها با تصویب این طرح بار مسئولیت شعارشان را در حوزه شفافیت، را از خود سلب کرده و به نوعی به سایر دستگاه‌ها فهماندند که اگر در این ماجرا قرار است مجلس به مسلخ نقد و انتقادات کشیده شود، بدون شک سایرین نباید از قاعده مستثنی باشند و به نوعی دیگر دستگاه‌های اجرایی و قضایی نیز باید در این دایره قرار گیرند.

الوعده وفا آقای قالیباف!
به دنبال تصویب این طرح محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توئیتر با اشاره به تصویب موادی از طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهاد‌ها در مجلس، نوشت: الوعده وفا.
وی تأکید کرد: مجلس شفافیت را از خود آغاز کرد و این بخشی از طرح جامع «شفافیت قوای سه‌گانه» است که طیف گسترده‌ای از نهاد‌ها را در هر سه قوه و در مهم‌ترین روند‌ها مشمول شفافیت خواهد کرد و گامی مهم در مسیر تحقق حکمرانی نو خواهد بود.

اما سؤالی که مطرح می‌شود این است که رئیس مجلس چرا شفافیت را از خود در ماجرای سیسمونی گیت و فایل صوتی منتشر شده جلسه فرماندهان سپاه شروع نکرد تا پایانی بر تحلیل ها و گمانه زنی ها باشد.
این درحالی است که پسرش اشتباه بودن این سفر (سفر همسر، دختر و داماد به ترکیه) را تایید و مشاور رسانه ای او نوشت که خطای فرزند را به پای پدر نمی نویسند . همچنین تیم رسانه ای او تلاش کردند که این موضوع را به گونه ای دیگر جلوه دهند تا با دیگر اظهارت او در نفی عملکرد دیگر دولت مردان تضاد ها روشن نشود. 

برخی از کارشناسان و صاحب نظران سیاسی بر این باورند که این اقدام همان نقض شفافیت است و بهتر بود که رئیس مجلس در این باره سکوت نمی کرد تا تناقض‌های اساسی بین گفتار و رفتار، جایگاه سیاسی-اجتماعی به شکلی ناامیدانه دیده نمی شد .

مردم می‌گویند اگر شفافیت خوب است بسم الله رئیس مجلس ازمجلس شروع نکند از خود شروع کند. آنچنان که احمد توکلی صراحتا در این باره خطاب به رئیس مجلس و نمایندگان نوشت: وقتی فرزند صاحب ماجرا در بیانیه‌اش وضع اقتصادی مردم را چنان تصویر می‌کند که حتی اگر خرید چند تکه لباس بوده باشد الیاس قالیباف آن را به خاطر هم زمانی با تنگنا‌های شدید معیشتی مردم ایران نابخشودنی میشمارد. چرا برخی از جانبداران سعی کردند که موضوع را بی‌ارزش جلوه دهند؟ این وظیفه دکتر قالیباف است که با شفاف‌سازی ابهامات را از رئیس مجلس بزداید. این کافی نیست که وی قبل از سفر مخالفت کرده باشد زیرا او که شخصیت با تجربه‌ایست میدانست که چنین اتفاقاتی ممکن است رخ دهد او باید مانع سفر می‌شد.
مرجع : قرن نو

علیرضا
۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ۱۱:۱۶
ایشان سیاه تر از آن است که بخواهد از شفافیت صحبت کند! (388019)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ۱۳:۴۵
دکترکارش درسته (388025)
۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۱۱:۳۴
اعمال مثبت قالیباف بسیار بسیار بیشتر از منفی اوست همان مدیریت واجرای پل طبیعت ده خلاف او را که اسهال طلبان ببخشید اصلاح طلبان زیر ذربین های کهکشانی گذاشتند کافیست (388065)
۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۱۶:۰۶
کسانی آشنا ومعرف حضور همه که بچه هاشان در انگلیس وآمریکا زندگی سوپر لاکچری دارند که البته لازم به گفتن نیست که از چپاول بیت الملت ورانت میباشد که اگر دولت ومجلس و قوه قضاییه همت کنند که میکنند این افراد زالو صفت چسبیده به بدنه انقلاب محاکمه ومصادره اموال کنند دیگر شاهد الم شنگه شلنگ تخته انداختن برای کسانی که برای انقلاب بها دادن نخواهیم بود ، همیشه در تاریخ چند صد ساله ایران انگلیس خادمین اصلی این مملکت را تخریب کرده حالا هم نوبت قالیباف ، اما زهی خیال باطل (388086)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها