به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۳:۳۰
کد مطلب : ۳۳۷۸۰۷

ما‌درآمد ترکیه‌را داریم که‌بنزینمان قیمت‌ترکیه باشد؟

ما‌درآمد ترکیه‌را داریم که‌بنزینمان قیمت‌ترکیه باشد؟
گروه سیاسی: روز گذشته یکی از روزنامه‌نگاران شناخته شده طیف اصلاحات پرسشی را در توئیتر خود مطرح کرد. این که چرا مردم به ترکیه می‌روند و بنزین ۵۰هزار تومانی می‌زنند و به گرانی بنزین در ایران معترض‌اند؟ احتمالا استدلال آقای روزنامه‌نگار بر مبنای تراوشات ذهنی‌اش باشد ولی سوال اساسی اینجاست. آقای مازندرانی! راه درست کدام است؟ یک توصیه برای‌تان داریم. زمانی که شما در بند بودید مردم ایران برای آزادی‌تان تلاش کردند و حالا شما نمکدان بر سر همین مردم کوفته‌اید. راه و رسم رفاقت با مردم این چنین نیست آقا احسان.
زندگی سیاسی احسان مازندرانی
احسان مازندرانی زاده 1361 در شهر شیراز است و فعالیت‌های روزنامه‌نگاری خود را در آغاز دهه ۸۰ آغاز کرد و در دانشکده خبر تحصیل کرد. مازندرانی در اسفندماه سال ۱۳۹۱ به همراه بیست روزنامه‌نگار دیگر به اتهام عضویت در صفحه فیس بوک جامعه روزنامه‌نگاران ایرانی متشکل از هشتصد خبرنگار، روزنامه‌نگار و عکاس خبری بازداشت و پس از هجده روز در بیست اسفند ماه آزاد شد.

وی از جمله روزنامه‌نگاران حامی کاندیداتوری هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بود و از فروردین همان سال ستاد خبری و اطلاع‌رسانی این کاندیدای احتمالی را به همراه تعداد دیگری از روزنامه‌نگاران راه انداخت و پس از ردصلاحیت هاشمی از حسن روحانی حمایت کرد. در نهایت بعد از به قدرت رسیدن اعتدالیون و اصلاح طلبان در خرداد ۱۳۹۲، با حکم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مدیر مسئولی روزنامه فرهیختگان رسید.
طبیعتا با دانستن زندگی سیاسی آقای روزنامه‌نگار چنین جملاتی را از او بعید می‌دانستیم ولی خب مازندرانی تصمیمش را گرفته. انگار بنزین بایدگرانتر شود تا درد دل او دوا شود. انگار رسالت کاری‌اش را فراموش کرده و هزار پرسش بی‌پاسخ دیگر.

واکنش‌های تند به یک توئیت بی‌رحمانه
این توئیت بحث‌برانگیز، واکنش‌های تندی را نیز به دنبال داشت که در ادامه میخوانید:
* بله با (حداقل) حقوق سه تا پنج هزار دلاری, بنزین لیتری یک و نیم دلاره. شما هم حقوق مردم را به دلار بدهید و قیمتها را هم جهانی حساب کنید! واقعا نمیفمید؟ یا برای نفهمیدن پول میگیرید؟
* نمی‌دونم چرا ولی این سومین یا چهارمین توییت این هفته در مورد بنزینه:) برای مقایسه‌های این مدلی اول وضعیت حمل و نقل عمومی و کیفیت خودروها رو مقایسه بکنید. در نظر هم بگیرید که ما تولیدکننده و صادرکننده بنزین هستیم و ترکیه واردکننده. برای مقایسه قطر و عربستان رو انتخاب کنید.
* اینها نمیدونند که امثال من که خودرو نداریم ولی حقوقمون کفاف زندگی را نمیده گرونی بنزین یعنی گرونی همه چیز!
* با فرق اینکه میانگین درآمد تو ترکیه ماهی ۳۷ میلیون تومان هست (با احتساب سالی ۱۷هزار دلار) و ایران ۶ میلیون تومان و ایرانی‌های که تو‌ ترکیه هستند اونجا کار میکنند و دانشجوها هم‌ یه زندگی‌دانشجویی دارن به امید کار پیدا کردن بعدش.

* احسان مازندرانی! ایرانی‌ها «شریف» هستند و با استانبول رفتن «مشرف» نمی‌شوند! اما تو، با آگاهی از حقوق پایه در ترکیه (۴۲۰۰ لیر یا ۸میلیون و ۸۰۰هزار تومان) در صدد هستی تا برای مردم ایران، بنزین ۲۴لیره‌ای (۵۰هزار تومانی) تجویز کنی!
* کاش ملت درس می‌گرفت و از امثال این آقا دیگر حمایت نمی‌کرد.
* حقوق پایه کارگر ساده تو ترکیه چقده؟ حساب بلدی یا اونم به یه توییت نمیدونم چقدری فروختی؟ باشه قبول. با ما هم ۳۰۰۰ دلار معادل ۱۰۰ میلیون تومن حقوق بدن به دیده منت. ۵۰۰۰۰ تومن بنزین که رقمی نیست.
* واقعا ریختین سر این دارین براش توضیح میدین قیمت ماشین و حقوق تو استانبول فلانه و بهمان؟ فکر میکنین خودش اینها رو نمیدونه؟
* به نظرتون چقدر پول گرفته واسه همچین توییت احمقانه ای؟ یعنی یه ادم به چقدر راضی میشه که حاضر بشه اینطوری حماقت رو ادا کنه؟
* از آزاد بودن اقتصاد فقط آزادسازی قیمت‌ها رو یاد گرفتید؟ از اون طرف واردات همه چیز ممنوعه یا با تعرفه دوبله و سوبله و از این طرف قیمت‌های جهانی. اونایی که از آزادی اقتصادی و سیاسی فقط بخش آزادسازی قیمت‌ها رو جار می‌زنند یا پروژه‌بگیر و فاکتوری‌اند یا بسیار کم‌سواد و کم‌عقل.
مرجع : برترین‌ها

۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ۱۵:۵۸
خب ایشون هم مثل بقیه اصلاح طلب ها داره ذات واقعیش رو نشون میده ، خداراشکر که ملت دیگه متوجه شدن و گول این شارلتان هارو نمیخورن ! در ضمن ایشون دیده اوصولگرایان دارن از این طرح حمایت میکنن ، ایشون هم اومده حمایت کنه تا از قافله عقب نمونه ، از از اصلاح طلبهای نان به روز خور و رانتخوری مثل ایشون بیش از این انتظاری نیست ، ملت متوجه چهره پلید این جماعت خائن شدن . اصلاح طلب ها مدت هاست که رسوا شدن . (388039)
داروس
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۳/۰۲ ۱۳:۳۲
گردشگرا ایرانی در ترکیه سوار تاکسی نمیشن ضمنا ترک هابا درامد خودشون براشون ارزون است و از همه مهمتر یادتون رفته مردم دیگه شماها را قبول ندارند (388074)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها