به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۳:۴۹
کد مطلب : ۳۳۷۸۱۴

چاپ ماهواره در فضا ممکن شد

گروه علمی:براساس تکنیکی که به تازگی حق امتیاز آن ثبت شده می توان آنتن های ماهواره ای را در فضا و با کمک نور خورشید به طور سه بعدی چاپ کرد. با استفاده از این روش نیازی به حمل قطعات بزرگ و سنگین ماهواره که فضای زیادی از موشک را اشغال می کنند، نخواهد بود.
 
شرکت ژاپنی میتسوبیشی الکترونیک این روش جدید را توسعه داده که از نوع خاصی رزین استفاده می کند. این رزین در مجاورت نور فرابنفش خورشید به ماده ای جامد تبدیل می شود.البته شرکت مذکور تاکنون فقط شیوه عملکرد این فناوری را در اتاقک تست با شرایط شبیه سازی شده فضا نمایش داده است. محققان میتسوبیشی بشقاب یک آنتن ۱۶.۵ سانتی متری را چاپ کردند که عملکرد آن در تست ها مانند آنتن های ماهواره معمولی بود.

حساسیت آنتن به طور مستقیم به اندازه آن مرتبط است. هرچه یک آنتن بزرگتر باشد، بهتر می تواند سیگنال ها را ردیابی و منتقل کند اما هنگام پرتاب ماهواره به فضا، اندازه آن یک عامل چالش برانگیز است زیرا آنتن های بزرگ فضای زیادی در موشک اشغال می کنند.

همچنین این ابزار باید قدرتمند باشد تا بتواند ارتعاشات هنگام عملیات پرتاب را تحمل کند و به همین دلیل سنگین خواهد بود. به این ترتیب هرچه ماهواره سنگین تر باشد، هزینه پرتاب آن نیز بیشتر است.اجزایی که در فضا چاپ می شوند، سبک تر و نازک تر هستند زیرا نیازی نیست ارتعاشات هنگام پرتاب را تحمل کنند. بنابراین اپراتورهای ماهواره با چاپ سه بعدی مستقیم آنتن در فضا نه تنها در هزینه ها صرفه جویی می کنند، بلکه می توانند ماهواره های کوچک تر با آنتن های بزرگتر از نمونه های فعلی به فضا ارسال کنند.

به گفته میتسوبیشی این فناوری زمینه را برای چاپ سه بعدی ساختارهای بسیار بزرگی در فضا فراهم می کند که در دماغه موشک جای نمی گیرند.رزین حساس به نوری که در این فرایند به کار می رود در مقابل گرما نیز مقاوم است و می تواند دمایی تا ۴۰۰ درجه سانتیگراد را تحمل کند که بالاتر از دمایی است که ابزار در مدار زمین با آن روبرو می شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها