به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۱۵ ساعت ۱۱:۵۴
کد مطلب : ۳۴۰۱۹۹

حسگر قابل حمل با قابلیت شناسایی غذای آلوده

حسگر قابل حمل با قابلیت شناسایی غذای آلوده
گروه علمی: پژوهشگران آمریکایی و انگلیسی در پروژه‌ای مشترک، به دنبال طراحی و ابداع یک حسگر ارزان‌قیمت و قابل حمل هستند که می‌تواند آلاینده‌ها را در مواد غذایی شناسایی کند.یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران موفق شده‌اند کمک‌هزینه‌ای به مبلغ ۷۵۰ هزار دلار از "موسسه ملی غذا و کشاورزی آمریکا" (NIFA) دریافت کنند تا به ابداع و آزمایش حسگرهای زیستی قابل حمل و سریعی بپردازند که می‌توانند نوروویروس‌ها و مایکوتوکسین‌ها را در غذاها و محصولات کشاورزی تشخیص دهند.
 
"متیو مور" (Matthew Moore)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: نورویروس‌ها عامل اصلی بیماری‌های ناشی از غذا در سطح جهان به شمار می‌روند. آنها بسیار مسری هستند و هر چند سال یک بار به بروز بیماری‌های همه‌گیر منجر می‌شوند.
 
مور با "جان گیبونز" (John Gibbons)، متخصص قارچ و دکترای علوم غذایی دانشگاه ماساچوست در امهرست همکاری خواهد کرد. همچنین، این گروه پژوهشی با "مارلوئز پیترز" (Marloes Peeters)، پژوهشگر ارشد و "جیک مک کلمنتز" (Jake McClements)، پژوهشگر فوق دکتری در دانشکده مهندسی "دانشگاه نیوکاسل" (Newcastle University) انگلستان همکاری خواهند کرد.مور ادامه داد: انسان‌ها ممکن است به خاطر غذاهای حاوی ویروس و سموم، به صورت جدی بیمار شوند. ما برای یافتن سریع و آسان این آلاینده‌ها، به روشی ارزان، اما مؤثر نیاز داریم که مراجعه به آزمایشگاه در آن ضروری نباشد.

وی افزود: مایکوتوکسین‌ها، مواد سمی تولیدشده توسط قارچ‌ها هستند که می‌توانند در شرایط گرم و مرطوب، روی محصولات و مواد غذایی به‌ویژه بسیاری از غلات، آجیل، دانه‌ها و ادویه‌جات رشد کنند. آنها یک تهدید رو به رشد برای سلامت عمومی به شمار می‌روند. آسیب ناشی از مایکوتوکسین‌ها اغلب مزمن‌تر است و به خصوص کلیه‌ها و کبد را دچار مشکل می‌کند و می‌تواند به بروز سرطان منجر شود. این امر موجب می‌شود که تشخیص زودهنگام، بیش از پیش مهم باشد. ما در تلاش هستیم تا با کمک این فناوری، یک حسگر ارزان، بسیار بادوام و قابل استفاده مجدد ابداع کنیم که بتواند این آلاینده‌ها را شناسایی کند.

دانشمندان حوزه مواد غذایی دانشگاه ماساچوست در امهرست و مهندسان دانشگاه نیوکاسل گرد هم آمدند تا یک کمک‌هزینه مشارکت بین‌المللی را از موسسه ملی غذا و کشاورزی آمریکا دریافت کنند. مهندسان انگلیسی، پیشروهای جهانی در ارائه روش‌های سنجش الکتروشیمیایی مبتنی بر تولید نانوذرات پلیمری هستند.
به گفته مور، این کمک‌ مالی می‌تواند یک همکاری بین‌المللی بی‌سابقه را ممکن سازد. پژوهشگران دانشگاه ماساچوست در امهرست با بازدید از آزمایشگاه پیترز در نیوکاسل، بیشتر در مورد کاربرد نانوذرات پلیمری یاد خواهند گرفت و پژوهشگران انگلیسی نیز می‌توانند دانشی را در مورد روش‌های ویروس‌شناسی، میکروبیولوژیکی و علوم غذایی کسب کنند.
 
مور ادامه داد: فناوری حسگر مبتنی بر نانوذرات پلیمری، دارای مزایای بی‌شماری است. این حسگر در شرایط ناملایم، بسیار پایدار و قابل حمل است. همچنین بسیار ارزان است و این موضوع در آزمایش مواد غذایی مورد توجه بسیار قرار دارد.سنجش الکتروشیمیایی مبتنی بر نانوذرات پلیمری، یک برنامه جدید و هیجان‌انگیز برای اهداف کشاورزی است. مور اضافه کرد: این فناوری پیشتر برای اهداف دیگری از جمله بررسی وجود کروناویروس، نویدبخش بوده است و ما امیدواریم که توانایی آن را برای شناسایی نورویروس‌ها و مایکوتوکسین‌های انسانی بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.
برچسب ها: حسگر
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها